Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchody na letišti chtějí vyšší zisk. Povinně jimi projdou všichni

  4:12aktualizováno  4:12
Uniknout lákadlům, která cestujícím na pražském letišti vytahují z peněženek neplánované sumy, bude od příštího roku těžší. Letiště Václava Havla se dohodlo s hlavním nájemcem obchodních prostor na téměř čtvrtmiliardové rekonstrukci, která má přinést vyšší útraty.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Josef VostárekMAFRA

Zatímco dosud jsou obchody podél chodeb ruzyňského letiště, nově každý cestující v podstatě do obchodu vstoupí hned po pasové kontrole. Letiště chce současnou podobu změnit podle vzorů ze zahraničí na takzvaný walk-through koncept, kdy lidé cestou k letadlu procházejí přímo obchody. 

Přes osmdesát procent prodejen na letišti má v nájmu francouzská společnost Lagardere, konkrétně její firma Aelia. V Česku ji řídí společnost HDS Retail, která v Česku provozuje také například trafiky Relay nebo síť kaváren Costa Coffee. Podle jejího generálního ředitele Richarda Kalhouse ukazují zkušenosti ze zahraničí při přeměně na takzvaný walk-through koncept nárůst tržeb o dvacet až třicet procent.

„Může se vystavit více zboží, všichni cestující obchodem procházejí,“ vysvětluje důvody růstu Kalhous. Dosud do obchodů zavítá jen část cestujících, po úpravách jimi projdou „povinně“ prakticky všichni. 

S pražským letištěm se už firma domluvila na přeměně obchodních prostor za 230 milionů korun, kdy Aelia zaplatí více než polovinu nákladů. Jako první přijde příští rok na řadu proměna Terminálu 1, o rok později i Terminálu 2.

Podle Kalhouse i přes úbytek zejména ruských cestujících letos lidé v letištních obchodech utrácejí větší sumy peněz. I letiště na tom vydělá: nájemné za obchody má fixní složku, ale i variabilní, která je závislá na objemu tržeb. Jinými slovy, čím více lidé na letišti utratí, tím více dostane i státní letiště. 

Proměna čeká i veřejnou část letiště, jako první má jít na řadu například prostor u příletů, kde jsou dosud nepříliš vzhledné přepážky, často ještě z devadesátých let. Návrhy nové podoby interiérů připravuje kancelář Chapman Taylor.

Letiště loni na nájmech vybralo přes miliardu korun. Smlouvy na obchody končí v roce 2019, do té doby chce letiště vybrat v soutěži nového provozovatele. Očekávané jsou i vyšší příjmy. Letiště chce, aby obchody v neveřejné části patřily pod jednoho operátora. Stejně tak se chystá i nová soutěž na provozovatele taxislužby.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.