Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Letní cestování v Česku: v potu a bez klimatizace

  1:07aktualizováno  12:05
Vystoupit v letních parnech z vlaku či autobusu a nemít na sobě krůpěje potu je v Česku stále vzácnost. Dopravní podniky ve velkých městech nemontují klimatizaci do tramvají či autobusů vůbec, ve vlacích je jí vybaven pouze každý desátý vagon. To je výrazně méně než v Rakousku, kde má klimatizaci osmdesát procent vozů.

Největší šanci svézt se ve vychlazeném vagonu mají lidé na tratích v okolí Prahy a Ostravy, kde jezdí moderní soupravy CityElefant. | foto: Rosťa Jančar, Rosťa Jančar,  Technet.cz

Lépe než Češi jsou na tom v létě i Slováci, kteří se mohou na cestách ochladit v každém pátém vagonu. Zhruba stejné procento klimatizovaných vozů jako v Česku je i v Polsku.

Na nižší teploty se přitom pasažéři zvláště ve městech nemohou těšit ani v příštích letech. Dopravní podniky klimatizaci do tramvají ani autobusů montovat nechtějí.

Kolik vagonů má klimatizaci

Česko

335 z 3 180 (10,5 %)

Polsko

352 z 3 127 (11,3 %)*

Slovensko

258 z 1 208 (21,4 %)

Rakousko

1 483 z 1 844 (80,4 %)

* údaje pouze za dálkovou přepravu (PKP Intercity)

Pramen: ČD, ŽSS, ÖBB, PKP Intercity

"Vozidla často zastavují a otevírají dveře, provozování klimatizace by tak bylo značně problematické a ekonomicky náročné," vysvětluje mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Pohanová.

Podobně se vyjadřují i její kolegové z Prahy či Olomouce. "Cena plnohodnotné klimatizace začíná na 400 tisících korun," vypočítává Eva Dydová z pražského Dopravního podniku.

Jen vybavení pražských autobusů klimatizací by tak firmu přišlo při této ceně na zhruba půl miliardy korun.

Dopravní podniky tak alespoň u některých vozidel instalují klimatizace do kabiny řidiče. Třeba ve starých tramvajích, které ji nemají, se může v letních parnech řidič péct i v padesátistupňové výhni.

Ještě dráž vyjde nainstalování klimatizace do vlaků. České dráhy nabízejí cestujícím ochlazení v 335 vagonech z celkových více než tří tisíc.

"Ročně plánujeme vybavovat klimatizací 20 až 30 vozů. U jednoho přijde tato přestavba na šest až sedm milionů korun," popisuje mluvčí drah Radek Joklík.

Velkolepější plány mají Poláci - do budoucna by chtěli takto zmodernizovat až pět stovek vagonů pro dálkovou přepravu. "Jedna rekonstrukce bude stát mezi 120 až 150 tisíci zlotými," odhaduje cenu mluvčí PKP Intercity Paweł Ney. Tato částka odpovídá 700 až 900 tisícům korun. Poláci tak kalkulují s výrazně nižšími náklady než České dráhy.

Výjimkou je pendolino a CityElefant

Největší šanci svézt se ve vychlazeném vagonu mají lidé na elektrifikovaných tratích v okolí Prahy a Ostravy, kde část osobních vlaků představují moderní soupravy CityElefant.

Že bude vůz v této oblasti klimatizovaný, poznají cestující podle symbolu 1. a 2. třídy uvedeného v jízdním řádu. České dráhy však nasazení moderních vozů negarantují. Může se proto stát, že namísto moderní soupravy přijede desítky let starý vlak.

Podle ministerstva dopravy existuje s drahami také jistá gentlemanská dohoda, že se klimatizované vozy budou objevovat na důležitých mezinárodních spojích kategorie EuroCity.

"Situaci by mohlo v budoucnosti vylepšit vypisování výběrových řízení na provoz vlaků, kde by byla stanovena klimatizace jako podmínka," doplňuje mluvčí úřadu Karel Hanzelka.

Od soutěží na provozování dopravy si slibují zlepšení situace také kraje. "Zatím je však vypravení vlaku či autobusu s klimatizací jen projevem dobré vůle dopravce," říká jihomoravský radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil.

Cestující si na chládek klidně počkají

Nakupovat nová vozidla pouze s klimatizací se rozhodla například firma ČSAD autobusy Plzeň, která má ze svých 420 autobusů klimatizovaný každý čtvrtý.

"Lidé, kteří vystupovali z autobusů, totiž vypadali dost zničeně," zdůvodňuje rozhodnutí ředitel firmy Miroslav Hucl.

Autobus s klimatizací přijde firmu o 250 tisíc korun dráž, jeho spotřeba se zároveň může zvýšit až o osm procent a zhruba o desetinu klesá výkon.

"Cestující si však zvykli – pokud jedou dva spoje po sobě a jeden je klimatizovaný, rádi na něj počkají," dodává Hucl.

Příliv chladného vzduchu však nemá jen své příznivce. Lékaři v létě zaznamenávají více angin a nachlazení způsobených právě přechody z chladu do horka.

"Dá se říct, že cesta v nevětraném dusném autobuse či vlaku je pro organismus méně škodlivá než prudké teplotní rozdíly," potvrzuje praktický lékař Václav Šmatlák.

Kde se cestující (ne)ochladí

S velkou pravděpodobností pojedete klimatizovaným autobusem na některé z dálkových linek, jako je Praha – Brno nebo Praha – Karlovy Vary. U cestování v okolí měst nebo na trasách dlouhých pár desítek kilometrů s klimatizací spíše nepočítejte.

V tramvajích a autobusech se při cestování po městech neochladíte. Tuzemské dopravní podniky nechtějí do klimatizace investovat, protože v zastávkách podle nich dochází k razantní výměně vzduchu a udržet ve vozidle chlad by bylo velmi energeticky náročné.

Ve vlaku je jistota klimatizace pouze při cestě pendolinem. Klimatizována je také padesátka příměstských souprav CityElefant a přes sto vagonů, které jsou nasazovány zejména do zahraničí.

Připlatili byste si v autobusech a vlacích za klimatizaci?

celkem hlasů: 7799

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 5. srpna 2009. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 4336
Ne
Ne 2886
Jen v autobusech
Jen v autobusech 379
Jen ve vlacích
Jen ve vlacích 198

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Dubaji vyroste největší letištní terminál na světě. Pojme až 260 milionů lidí

28. dubna 2024  17:07

Vytížené mezinárodní letiště Al Maktoum v Dubaji se rozroste o nový terminál. A ne jen tak...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

No nekupte to. V Amsterdamu nabízejí parkovací místo za půl milionu eur

4. května 2024  13:06

Není tohle výhodná koupě? Jeden realitní portál v Nizozemsku nabízí v centru Amsterdamu prodej...

Sektorová daň by podtrhla nohy rozvoji Česka, říká šéf Komerční banky

4. května 2024

Diskutovaná sektorová daň, která by zdaňovala veškeré zisky v tuzemsku působících domů, by podle...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...