Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Letní cestování v Česku: v potu a bez klimatizace

  1:07aktualizováno  12:05
Vystoupit v letních parnech z vlaku či autobusu a nemít na sobě krůpěje potu je v Česku stále vzácnost. Dopravní podniky ve velkých městech nemontují klimatizaci do tramvají či autobusů vůbec, ve vlacích je jí vybaven pouze každý desátý vagon. To je výrazně méně než v Rakousku, kde má klimatizaci osmdesát procent vozů.

Největší šanci svézt se ve vychlazeném vagonu mají lidé na tratích v okolí Prahy a Ostravy, kde jezdí moderní soupravy CityElefant. | foto: Rosťa Jančar, Rosťa Jančar,  Technet.cz

Lépe než Češi jsou na tom v létě i Slováci, kteří se mohou na cestách ochladit v každém pátém vagonu. Zhruba stejné procento klimatizovaných vozů jako v Česku je i v Polsku.

Na nižší teploty se přitom pasažéři zvláště ve městech nemohou těšit ani v příštích letech. Dopravní podniky klimatizaci do tramvají ani autobusů montovat nechtějí.

Kolik vagonů má klimatizaci

Česko

335 z 3 180 (10,5 %)

Polsko

352 z 3 127 (11,3 %)*

Slovensko

258 z 1 208 (21,4 %)

Rakousko

1 483 z 1 844 (80,4 %)

* údaje pouze za dálkovou přepravu (PKP Intercity)

Pramen: ČD, ŽSS, ÖBB, PKP Intercity

"Vozidla často zastavují a otevírají dveře, provozování klimatizace by tak bylo značně problematické a ekonomicky náročné," vysvětluje mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Pohanová.

Podobně se vyjadřují i její kolegové z Prahy či Olomouce. "Cena plnohodnotné klimatizace začíná na 400 tisících korun," vypočítává Eva Dydová z pražského Dopravního podniku.

Jen vybavení pražských autobusů klimatizací by tak firmu přišlo při této ceně na zhruba půl miliardy korun.

Dopravní podniky tak alespoň u některých vozidel instalují klimatizace do kabiny řidiče. Třeba ve starých tramvajích, které ji nemají, se může v letních parnech řidič péct i v padesátistupňové výhni.

Ještě dráž vyjde nainstalování klimatizace do vlaků. České dráhy nabízejí cestujícím ochlazení v 335 vagonech z celkových více než tří tisíc.

"Ročně plánujeme vybavovat klimatizací 20 až 30 vozů. U jednoho přijde tato přestavba na šest až sedm milionů korun," popisuje mluvčí drah Radek Joklík.

Velkolepější plány mají Poláci - do budoucna by chtěli takto zmodernizovat až pět stovek vagonů pro dálkovou přepravu. "Jedna rekonstrukce bude stát mezi 120 až 150 tisíci zlotými," odhaduje cenu mluvčí PKP Intercity Paweł Ney. Tato částka odpovídá 700 až 900 tisícům korun. Poláci tak kalkulují s výrazně nižšími náklady než České dráhy.

Výjimkou je pendolino a CityElefant

Největší šanci svézt se ve vychlazeném vagonu mají lidé na elektrifikovaných tratích v okolí Prahy a Ostravy, kde část osobních vlaků představují moderní soupravy CityElefant.

Že bude vůz v této oblasti klimatizovaný, poznají cestující podle symbolu 1. a 2. třídy uvedeného v jízdním řádu. České dráhy však nasazení moderních vozů negarantují. Může se proto stát, že namísto moderní soupravy přijede desítky let starý vlak.

Podle ministerstva dopravy existuje s drahami také jistá gentlemanská dohoda, že se klimatizované vozy budou objevovat na důležitých mezinárodních spojích kategorie EuroCity.

"Situaci by mohlo v budoucnosti vylepšit vypisování výběrových řízení na provoz vlaků, kde by byla stanovena klimatizace jako podmínka," doplňuje mluvčí úřadu Karel Hanzelka.

Od soutěží na provozování dopravy si slibují zlepšení situace také kraje. "Zatím je však vypravení vlaku či autobusu s klimatizací jen projevem dobré vůle dopravce," říká jihomoravský radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil.

Cestující si na chládek klidně počkají

Nakupovat nová vozidla pouze s klimatizací se rozhodla například firma ČSAD autobusy Plzeň, která má ze svých 420 autobusů klimatizovaný každý čtvrtý.

"Lidé, kteří vystupovali z autobusů, totiž vypadali dost zničeně," zdůvodňuje rozhodnutí ředitel firmy Miroslav Hucl.

Autobus s klimatizací přijde firmu o 250 tisíc korun dráž, jeho spotřeba se zároveň může zvýšit až o osm procent a zhruba o desetinu klesá výkon.

"Cestující si však zvykli – pokud jedou dva spoje po sobě a jeden je klimatizovaný, rádi na něj počkají," dodává Hucl.

Příliv chladného vzduchu však nemá jen své příznivce. Lékaři v létě zaznamenávají více angin a nachlazení způsobených právě přechody z chladu do horka.

"Dá se říct, že cesta v nevětraném dusném autobuse či vlaku je pro organismus méně škodlivá než prudké teplotní rozdíly," potvrzuje praktický lékař Václav Šmatlák.

Kde se cestující (ne)ochladí

S velkou pravděpodobností pojedete klimatizovaným autobusem na některé z dálkových linek, jako je Praha – Brno nebo Praha – Karlovy Vary. U cestování v okolí měst nebo na trasách dlouhých pár desítek kilometrů s klimatizací spíše nepočítejte.

V tramvajích a autobusech se při cestování po městech neochladíte. Tuzemské dopravní podniky nechtějí do klimatizace investovat, protože v zastávkách podle nich dochází k razantní výměně vzduchu a udržet ve vozidle chlad by bylo velmi energeticky náročné.

Ve vlaku je jistota klimatizace pouze při cestě pendolinem. Klimatizována je také padesátka příměstských souprav CityElefant a přes sto vagonů, které jsou nasazovány zejména do zahraničí.

Připlatili byste si v autobusech a vlacích za klimatizaci?

celkem hlasů: 7799

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 5. srpna 2009. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 4336
Ne
Ne 2886
Jen v autobusech
Jen v autobusech 379
Jen ve vlacích
Jen ve vlacích 198

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

České dráhy hledají nové sídlo. Musí být v docházkové vzdálenosti od vlaku

26. dubna 2024  15:26

Po tříleté pauze se České dráhy pokoušejí najít nové sídlo a vystěhovat se z ministerského podnájmu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...