Největší šanci svézt se ve vychlazeném vagonu mají lidé na tratích v okolí Prahy a Ostravy, kde jezdí moderní soupravy CityElefant.

Největší šanci svézt se ve vychlazeném vagonu mají lidé na tratích v okolí Prahy a Ostravy, kde jezdí moderní soupravy CityElefant. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Letní cestování v Česku: v potu a bez klimatizace

  • 304
Vystoupit v letních parnech z vlaku či autobusu a nemít na sobě krůpěje potu je v Česku stále vzácnost. Dopravní podniky ve velkých městech nemontují klimatizaci do tramvají či autobusů vůbec, ve vlacích je jí vybaven pouze každý desátý vagon. To je výrazně méně než v Rakousku, kde má klimatizaci osmdesát procent vozů.

Lépe než Češi jsou na tom v létě i Slováci, kteří se mohou na cestách ochladit v každém pátém vagonu. Zhruba stejné procento klimatizovaných vozů jako v Česku je i v Polsku.

Na nižší teploty se přitom pasažéři zvláště ve městech nemohou těšit ani v příštích letech. Dopravní podniky klimatizaci do tramvají ani autobusů montovat nechtějí.

Kolik vagonů má klimatizaci

Česko

335 z 3 180 (10,5 %)

Polsko

352 z 3 127 (11,3 %)*

Slovensko

258 z 1 208 (21,4 %)

Rakousko

1 483 z 1 844 (80,4 %)

* údaje pouze za dálkovou přepravu (PKP Intercity)

Pramen: ČD, ŽSS, ÖBB, PKP Intercity

"Vozidla často zastavují a otevírají dveře, provozování klimatizace by tak bylo značně problematické a ekonomicky náročné," vysvětluje mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Pohanová.

Podobně se vyjadřují i její kolegové z Prahy či Olomouce. "Cena plnohodnotné klimatizace začíná na 400 tisících korun," vypočítává Eva Dydová z pražského Dopravního podniku.

Jen vybavení pražských autobusů klimatizací by tak firmu přišlo při této ceně na zhruba půl miliardy korun.

Dopravní podniky tak alespoň u některých vozidel instalují klimatizace do kabiny řidiče. Třeba ve starých tramvajích, které ji nemají, se může v letních parnech řidič péct i v padesátistupňové výhni.

Ještě dráž vyjde nainstalování klimatizace do vlaků. České dráhy nabízejí cestujícím ochlazení v 335 vagonech z celkových více než tří tisíc.

"Ročně plánujeme vybavovat klimatizací 20 až 30 vozů. U jednoho přijde tato přestavba na šest až sedm milionů korun," popisuje mluvčí drah Radek Joklík.

Velkolepější plány mají Poláci - do budoucna by chtěli takto zmodernizovat až pět stovek vagonů pro dálkovou přepravu. "Jedna rekonstrukce bude stát mezi 120 až 150 tisíci zlotými," odhaduje cenu mluvčí PKP Intercity Paweł Ney. Tato částka odpovídá 700 až 900 tisícům korun. Poláci tak kalkulují s výrazně nižšími náklady než České dráhy.

Výjimkou je pendolino a CityElefant

Největší šanci svézt se ve vychlazeném vagonu mají lidé na elektrifikovaných tratích v okolí Prahy a Ostravy, kde část osobních vlaků představují moderní soupravy CityElefant.

Že bude vůz v této oblasti klimatizovaný, poznají cestující podle symbolu 1. a 2. třídy uvedeného v jízdním řádu. České dráhy však nasazení moderních vozů negarantují. Může se proto stát, že namísto moderní soupravy přijede desítky let starý vlak.

Podle ministerstva dopravy existuje s drahami také jistá gentlemanská dohoda, že se klimatizované vozy budou objevovat na důležitých mezinárodních spojích kategorie EuroCity.

"Situaci by mohlo v budoucnosti vylepšit vypisování výběrových řízení na provoz vlaků, kde by byla stanovena klimatizace jako podmínka," doplňuje mluvčí úřadu Karel Hanzelka.

Od soutěží na provozování dopravy si slibují zlepšení situace také kraje. "Zatím je však vypravení vlaku či autobusu s klimatizací jen projevem dobré vůle dopravce," říká jihomoravský radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil.

Cestující si na chládek klidně počkají

Nakupovat nová vozidla pouze s klimatizací se rozhodla například firma ČSAD autobusy Plzeň, která má ze svých 420 autobusů klimatizovaný každý čtvrtý.

"Lidé, kteří vystupovali z autobusů, totiž vypadali dost zničeně," zdůvodňuje rozhodnutí ředitel firmy Miroslav Hucl.

Autobus s klimatizací přijde firmu o 250 tisíc korun dráž, jeho spotřeba se zároveň může zvýšit až o osm procent a zhruba o desetinu klesá výkon.

"Cestující si však zvykli – pokud jedou dva spoje po sobě a jeden je klimatizovaný, rádi na něj počkají," dodává Hucl.

Příliv chladného vzduchu však nemá jen své příznivce. Lékaři v létě zaznamenávají více angin a nachlazení způsobených právě přechody z chladu do horka.

"Dá se říct, že cesta v nevětraném dusném autobuse či vlaku je pro organismus méně škodlivá než prudké teplotní rozdíly," potvrzuje praktický lékař Václav Šmatlák.

Kde se cestující (ne)ochladí

S velkou pravděpodobností pojedete klimatizovaným autobusem na některé z dálkových linek, jako je Praha – Brno nebo Praha – Karlovy Vary. U cestování v okolí měst nebo na trasách dlouhých pár desítek kilometrů s klimatizací spíše nepočítejte.

V tramvajích a autobusech se při cestování po městech neochladíte. Tuzemské dopravní podniky nechtějí do klimatizace investovat, protože v zastávkách podle nich dochází k razantní výměně vzduchu a udržet ve vozidle chlad by bylo velmi energeticky náročné.

Ve vlaku je jistota klimatizace pouze při cestě pendolinem. Klimatizována je také padesátka příměstských souprav CityElefant a přes sto vagonů, které jsou nasazovány zejména do zahraničí.

Připlatili byste si v autobusech a vlacích za klimatizaci?

celkem hlasů: 7799

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 5. srpna 2009. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 4336
Ne
Ne 2886
Jen v autobusech
Jen v autobusech 379
Jen ve vlacích
Jen ve vlacích 198