Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V ČSA se schyluje ke stávce. Letušky chtějí přidat, vedení to odmítá

  17:23aktualizováno  17:23
Letušky a stevardi v Českých aeroliniích mají blízko ke stávce. Kvůli nesouhlasu vedení s navýšením mezd ve středu vyhlásí stávkovou pohotovost. Od té je jen krůček ke stávce a narušení režimu letecké dopravy. O stejné formě nátlaku ve středu rozhodnou také piloti.

Zaměstnanci ČSA | foto: ČSA

Stávková pohotovost bude platit od středečního poledne. Protest zvolil personál letadel poté, co během dvoudenního sjezdu zaměstnanci odmítli kolektivní smlouvu navrženou vedením firmy.

Řekla to předsedkyně Odborové organizace posádek letadel (OOPL) Petra Posová. Letuškám a stevardům v únoru klesly mzdy o desítky procent. Návrh na růst mezd o tisíce korun, navržený zprostředkovatelem vybraným ministerstvem práce, firma nepřijala a navrhla výrazně nižší přilepšení.

Pro zahájení stávkové pohotovosti hlasovalo 95 procent letušek a stevardů, řekla Posová. Ve středu o ní budou rozhodovat také piloti ČSA.

Základ pro letušky: 15 tisíc

Kolektivní vyjednávání v ČSA trvá od loňského podzimu. V únoru, po vypršení platnosti staré kolektivní smlouvy, prosadilo vedení společnosti razantní snížení platů provozních zaměstnanců. Mzdy některých letušek a pilotů klesly v únoru podle odborů až o 40 procent (více čtěte zde).

Základní hrubý plat letušky podle nového mzdového výměru se tak snížil až na 15 tisíc korun. K tomu je ale podle ČSA ještě nutné započíst několik tisíc korun, které dostávají na dietách a kapesném. Při započtení průměrně odlétaných 61 hodin činí podle ČSA čistý výdělek letušek zhruba 29 tisíc korun měsíčně. Piloti berou v rozmezí od 50 tisíc do více než 100 tisíc korun měsíčně. Záleží na počtu odlétaných let a na tom, zda pilot létá s vrtulovým nebo proudovým letadlem.

Kompromisní návrh na navýšení mezd navržený zprostředkovatelem odmítlo představenstvo ČSA s poukazem na to, že odporuje restrukturalizačnímu plánu, který v září 2014 jednomyslně schválili všichni akcionáři společnosti, uvedl mluvčí dopravce Daniel Šabík. Podle vedení firmy návrh předložený zprostředkovatelem nezohledňuje podmínky na trhu letecké dopravy v ČR a jeho přijetí by ve srovnání se současným stavem představovalo pro ČSA neúnosné zatížení.

Podle prezidenta profesního sdružení pilotů CZALPA Stanislava Fialy hrozí, že ČSA svou platovou politikou ztratí především zkušené kapitány. Snižování mezd totiž přichází v době, kdy se trh letecké dopravy probírá z krize a poptávka po pilotech roste. „Společnost, která má obrat deset miliard korun ročně, se hádá o zhruba 20 milionů,“ dodal k návrhu vedení firmy Fiala.

ČSA prodělaly v roce 2013 téměř miliardu korun při tržbách převyšujících 13 miliard. Stát v dopravci drží necelých 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent). Zbylých 2,26 procenta drží Česká pojišťovna. ČSA zaměstnávají necelých 700 lidí.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.