Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nafta, plyn, či hybrid? Levná ropa brzdí prodej alternativních pohonů

  14:30aktualizováno  14:30
Největší růst v Česku loni zaznamenaly prodeje vozů na CNG, očekávání však byla větší. Důvod slabšího zájmu je zřejmý - klesající cena pohonných hmot. Auta s alternativními pohony dohromady tvoří jen 2,5 procenta prodejů vozů.

Aby došlo ke smazání úspor CNG vozidel, musely by nafta a benzin stát kolem 21 korun. Ilustrační foto | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Z projevů členů vlivného kartelu vývozců ropy OPEC musí mít výrobci a dovozci vozů na alternativní palivo hrůzu - šejkové z Perského zálivu totiž každým slovem posílají cenu ropy níže a níže a důvod ke koupi auta na plyn nebo elektřinu se vytrácí.

Dobře patrné je to i v Česku, obchodníci s auty malovali grafy s impozantními růsty, ale výsledky za celý trh jim příliš za pravdu nedaly.

„Nástup alternativních paliv není tak masivní, jak se čekalo,“ říká tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Podíl aut jezdících na jiné palivo než naftu či benzin sice stoupl dvouapůlnásobně, předpoklady byly však větší. A navíc, stále jde jen o 3 486 prodaných vozů.

Největším tahounem růstu byla loni auta na stlačený zemní plyn, CNG. Počet registrací osobních a užitkových vozů v této kategorii loni stoupl na dvojnásobek. Například v kategorii lehkých užitkových vozů však prodeje meziročně klesly.

Zajímavé je i porovnání prodejů po měsících, v závěru roku klesaly v meziměsíčním porovnání i prodeje osobních aut, i když celý trh s novými vozy výrazně rostl. Podle údajů Českého plynárenského svazu u nás loni přibylo zhruba dva tisíce aut na tento pohon, započítané jsou i přestavby. Letos očekává svaz nejméně stejný růst.

Pohonné hmoty zlevňují, daň z CNG roste

Důvod slabšího zájmu je zřejmý - cena pohonných hmot. Zatímco cena nafty v poslední době klesla pod třicet korun, cena za kilogram CNG se drží kolem 26 korun a dlouhodobě stoupá. Důvodem je postupné navyšování spotřební daně na CNG.

„Ceny zemního plynu jsou zpravidla o jedno až dvě čtvrtletí pozadu za cenami ropy. Kontrakty na zemní plyn jsou dlouhodobější, takže v takto krátkém období nelze očekávat nějaké zásadní změny,“ říká Václav Holovčák, místopředseda představenstva největší sítě čerpacích stanic na CNG Bonett Gas Investment. Podle něj auta na CNG vycházejí provozně levněji než na naftu či benzin. „Aby došlo ke smazání úspor CNG vozidel, musely by nafta a benzin stát kolem 21 korun,“ vypočítal.

Podle Vojtěcha Opleštila z Automobilové expertní skupiny PwC mohou nízké ceny ropy krátkodobě snížit zájem o vozy na alternativní pohony, zejména těch zákazníků, kteří od nich očekávají úsporu nákladů na provoz auta. „Dlouhodobě však platí, že ropa je vyčerpatelný zdroj, a tak by její cena měla minimálně v dlouhodobém horizontu růst, což ještě více podpoří vývoj alternativních pohonů,“ řekl Opleštil.

„Pokud by nízké ceny byly dlouhodobým trendem, je možné očekávat přehodnocení některých investic v této oblasti,“ dodal Jan Linhart z KPMG. Podle něj však nehrozí úplné zastavení i kvůli klesajícím zásobám ropy a čím dál větší regulaci automobilek a emisí jejich vozidel.

CNG z nádrže jako benzin či naftu nevysajete

Plynaři upozorňují na velké výhody aut na CNG, finanční výhodnost však podmiňuje hlavně daňová politika. „Vozidla jsou například zatížena nulovou silniční daní. CNG vozy mimo to vykazují také sníženou hladinu hluku, jsou z hlediska paliva bezpečnější než vozy na benzin. Významnou předností paliva CNG je také skutečnost, že nikdy nemůžete natankovat nekvalitní palivo a nelze ho z vozidla ani zcizit,“ vypočítává Jan Ruml, šéf Českého plynárenského svazu.

Jedním z důvodů slabšího zájmu jsou i vyšší ceny alternativních pohonů oproti klasickým naftovým či benzinovým motorům. „Díky investicím automobilek by se měla rozšiřovat produkce vozidel s alternativním pohonem, a tím klesat jejich cena,“ dodal Opleštil.

Samy automobilky však své alternativní pohony často příliš nepropagují, stejně jako stát příliš nepodporuje jiná než ropná paliva - například vozidel na biopalivo E85 se u nás loni prodalo jen dvacet. „Chybí jakákoliv podpora takovému palivu,“ říká Tunkl.

Autor:


Témata: CNG, Ropa




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.