Levné aerolinie berou zákazníky autobusům

  • 42
Levné aerolinie připravují o klienty autobusové dopravce. Cenová válka zuří především na lince do Londýna. Nízkonákladové aerolinie už dnes svými cenami nedělají vrásky na čele jen klasickým leteckým společnostem, ale i autobusům.

S leteckou společností EasyJet stojí v září cesta do Londýna a zpět necelých pět tisíc, v listopadu 1730 korun. Za tuto cenu jsou letenky v prodeji tento týden.

Do boje proto vytáhly autobusové firmy, protože ve většině případů byly jejich ceny vyšší i přes delší čas strávený na cestě. Některé z nich už začaly pociťovat úbytek zákazníků.

"Letos máme nejhorší propad klientů, co jsem zatím zažil. Může jít asi o padesát procent," říká Bohumír Nušl, majitel firmy Kingscourt Express, která jezdí do Londýna už 12 let. Částečně sice pokles připisuje všeobecné nechuti k cestování kvůli bezpečnostní situaci, ale hlavní důvod vidí v levných letenkách.

Výsledkem tvrdého boje o zákazníka je pokles cen na linkách, na kterých zlevnila i cesta vzduchem. Kromě Londýna jde ještě o Stockholm, kam létá společnost Snowflake.

"V reakci na nízkonákladové letecké společnosti jsme snížili jízdenku do těchto dvou měst na 950 korun," říká Radim Jančura, majitel společnosti Student Agency.

Jde o speciální nabídku omezenou řadou podmínek, například návratem do pěti dnů. Ještě před třemi lety stála cesta do těchto měst o dva tisíce a v případě Stocholmu o tři tisíce korun více. Firmě tak zatím klienti neubývají. "V letenkách jsme letos zaznamenali nárůst o 51 procent, ale v jízdenkách dokonce o 126 procent," říká Jančura.

Obdobně se snaží nalákat cestovatele i další firmy. "Normálně máme jízdenky do Londýna za 2,5 tisíce, ale udělali jsme akci, že prvních sedm dní v měsíci je ji možné zakoupit za 1890 korun," dodává Nušl z Kingscourtu.

Ne na všech linkách však panuje taková konkurence jako do Londýna. Zatímco do Anglie vypravuje autobusy asi deset firem, do Paříže jezdí jen dva dopravci. "Je vidět, že tam, kam jezdí méně společností, je cena vyšší," říká jeden z prodejců jízdenek.

Do Paříže stále "za draho"
Paříž je názornou ukázkou malé konkurence. Z Česka tam nelétá ani žádný levný dopravce. Cena jízdenek se tak drží nad čtyřmi tisíci, a dokonce roste. "Ještě před pár lety byla pod tři tisíce," říká Jančura.

Více dopravců však do Francie jezdit nemůže, licenci další nedostanou. Udělování povolení se řídí zákonem o silniční dopravě a ten byl nedávno novelizován podle požadavků Evropské unie.

"Podle něj teď může na jedné lince jezdit jeden až dva dopravci a další až v případě, že ti dva na dané trase kapacitně nestačí," vysvětluje Ivan Dvořáček, který se zabývá mezinárodní autobusovou dopravou na ministerstvu dopravy.

V případě Paříže však nejde ani tak o nedostatek zájmu, ale spíše obstrukce, které klade Francie a také Německo. Ti už nechtějí další licence povolit.

Naděje na větší konkurenci a pokles cen do Paříže a Německa tak skýtá až vstup do Evropské unie, kdy by mohlo dojít k rozšíření licencí. "Otázkou také je, co udělá s trhem SkyEurope, létající z Bratislavy do Paříže," dodává Radek Zelenka, majitel autobusové společnosti Eurolines.