Kutnohorská tabačka přitom už teď na některé značky přispívá ze svého, a proto také chystá brzké zvýšení cen. V nejbližších týdnech by měly na pulty trafik dorazit například o tři koruny dražší Red & White (za 53 korun) či o dvě koruny dražší startky, také za 53 korun.
Tyto ceny si už Philip Morris nechal zaregistrovat v posledním cenovém věstníku a podle velkoobchodníků se už nové kolky objevily ve skladech. Na rozdíl od konkurence došly zásoby v Kutné Hoře dřív.
Konkurenční značky, minimálně některé, totiž vydrží za dnešní ceny ještě pár měsíců. Hlavně cigaret Viceroy či Moon ještě se starou daní si výrobci nasyslili hodně, a tak si zatím ani nenechali registrovat novou cenu, což před zdražením musí.
Zdražení na obzoru
"Nastává čas, kdy se na trhu projeví nové, vyšší spotřební daně," potvrzuje jednatel společnosti Imperial Tobacco Kamil Provazník. Tři koruny však nejsou konečné zvýšení ceny, které může kuřák letos očekávat. Plné promítnutí vyšší daně do ceny totiž znamená zhruba osm korun navíc.
Philip Morris se nyní pouze snaží u některých značek zdražování rozvolnit, aby neztratil tolik zákazníků. "Myslím, že do podzimu dojde k vyčištění zásob cigaret s nižší cenou," míní Stanislav Vodička z velkoobchodu Vonet. Původně to podle něj vypadalo, že by mohly vydržet až do konce roku či ještě déle.
Ale když začnou zdražovat některé cigarety, tak se prodeje těch levnějších až zpětinásobí. Jsou tak vyprodané mnohem rychleji. U kuřiva s nejnižšími cenami totiž neexistuje žádná velká loajalita ke značce. Kuřáci se klidně od dražších Red & White přesunou k moonkám či ronsonkám.
Proto Philip Morris cigarety jako nejprodávanější a opečovávané Red & White zdražuje postupně. U některých značek si přitom přichystal půdu už koncem roku. Tehdy bez toho, že by ho k tomu tlačila vyšší daň, zdražil o korunu některé druhy Red & White a startky a o dvě koruny cigarety Clea.
Další značky, jako Petry či Marlbora, zdraží nyní kutnohorský obr zřejmě najednou o celých osm korun. Sama společnost věci týkající se cen nechce nikdy komentovat.
Konec dotování?
Philipa Morrise tlačí k alespoň nějakému zdražení finanční ztráty. Většinu svých značek totiž už dnes prodává s kolkem označeným písmenem H. A to znamená, že už z nich platí vyšší daň. Pokud však nechal stejnou cenu, tak mu do jeho vlastní kasy nic nezbývá.
Když třeba Red & White prodává za starou cenu padesát korun, tak jen na daních platí nově 47 korun. Zbývající tři koruny podle lidí z oboru nepokryjí ani marži pro trafikanty a velkoobchod.
Philip Morris loni jednoduše zaspal a neudělal si do zásoby tolik cigaret se starým kolkem jako menší konkurenti. Výsledkem byl rychlý odchod dnes už bývalé šéfky firmy Anji Fiedlerové. Podle výsledků za loňský rok se přitom její vynucený odchod zdá jako nesmyslný.
Nový šéf se zapotí
Philip Morris už ohlásil, že loni utržil 10,3 miliardy a vydělal 2,4 miliardy korun. To je více, než analytici očekávali. Podle lidí z oboru však výsledky firmy vytáhlo nahoru právě vytváření zásob, byť jenom na dva měsíce. To znamená, že nejenomže jako ostatní platil více na dani, protože ta se platí dopředu při odběru kolků, ale i více utržil.
Sami výrobci totiž nemají žádné velké sklady, takže to, co vyrobili navíc, museli už před koncem roku prodat velkoobchodům. Tyto prodeje tak navíc vylepšily loňské hospodaření.
Hlavní problém s propadem výsledků tak zřejmě bude Philip Morris řešit letos. Od března má nového šéfa, Alvise Giustinianiho. Ten zatím své plány tady neoznámil. Dosud měl na starosti cigaretový byznys v Portugalsku. Tam však cigaretový gigant kontroluje více než 80procentní podíl.
S ním začínal i u nás, ale hlavně se zvyšováním daně o něj přicházel. Ke konci loňského roku ovládal zhruba 57 procent českého cigaretového trhu.
Se zvyšováním daní musí cigaretoví výrobci bojovat s čím dál masivnějším přesunem českých kuřáků k levnějším značkám. Až do loňska se držely na prvních místech mezi značkami krátké startky a petry.
Letos už se však petry propadly podle dostupných údajů na čtvrté místo. Důvod není jiný než cena. Na přední místa se totiž propracovaly levnější značky. Petry dnes přijdou na 57 korun a po blížícím se zdražení na 65 korun.
Nejprodávanější tak jsou dnes Red & White, stojící dosud 49 až 50 korun podle toho, o jaký jde typ. Ty si také Philip Morris vybral jako preferovanou značku, se kterou šel do boje. Celkem přitom spotřeba cigaret i přes rostoucí cenu moc dolů nejde. Ročně se tady prodá přes jednu miliardu krabiček. Z toho však podle odhadů zhruba pětinu skoupí zahraniční turisté. Naopak Češi si na padesát milionů krabiček dovezou zvenčí.