Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový správce registru vozidel bude levnější, tendr se však komplikuje

  5:00aktualizováno  5:00
Nejméně 60 milionů korun za tři roky ušetří stát díky novému provozovateli registru vozidel. Kvůli odvolání neúspěšných uchazečů výběrového řízení s ním však ministerstvo pravděpodobně nestihne podepsat smlouvu včas. Hrozí tak zpoždění o několik měsíců.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Registr vozidel má mít od října nového, výrazně levnějšího provozovatele. Čekají kvůli tomu řidiče opět fronty jako před třemi lety, kdy systém zkolaboval? Ministerstvo dopravy se dušuje, že nikoli. Přechod přesto nebude hladký. Kvůli odvolání neúspěšných uchazečů proti výsledkům soutěže se nástup nového provozovatele patrně o pár měsíců opozdí.

Jak šel čas s Centrálním registrem vozidel

červenec 2012 Registr hned po spuštění kolabuje po hodině provozu, řidiči nemohou přihlásit nové auto ani zanést změny do technického průkazu. Po obnovení běží velmi pomalu, ministerstvo dopravy čelí kvůli problémům drtivé kritice. Firma ATS Telcom, kterou ministerstvo vybralo, měla na vytvoření registru necelé tři měsíce a spustila ho bez vyzkoušení.

říjen 2012 Kvůli registru začínají padat hlavy. Končí náměstek Ivo Toman, později ministr Pavel Dobeš, za pár měsíců další náměstek Miroslav Drobný.

březen 2013 Ministerstvo odstřihlo firmu ATS Telcom od provozu registru a nahradilo ji bez tendru firmou ICZ, datový přenos zajišťuje Telefónica O2. Vypsání řádné soutěže se odložilo do dubna 2015.

srpen 2015 Končí prodlužovaná smlouva s ICZ, provozu by se měl ujmout vítěz soutěže. Na převzetí registru má mít podle zadávací dokumentace 11 týdnů.

Resort dopravy označil za vítěznou nabídku společnosti O2 z impéria Petra Kellnera, která za provoz registru žádá 40 milionů korun bez DPH na tři roky. To je o 100 milionů méně, než ministerstvo v zadání předpokládalo.

Současný provozovatel systému, firma ICZ, od ministerstva podle smlouvy dostane 92 milionů bez DPH za dva a půl roku. Jeho nástupce tak má být až třikrát levnější.

Jenže ministerstvo s O2 zatím smlouvu uzavřít nemůže. „Antimonopolní úřad se zabývá odvoláním ICZ, dále je tu námitka účastníka Autocont proti vyloučení ze soutěže a námitky S.ICZ (dceřiná firma ICZ, pozn. red.) proti výběru nejvhodnější nabídky,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler.

Ministr dopravy Dan Ťok proto nevylučuje, že ministerstvo bude muset narychlo a bez otevřené soutěže prodloužit smlouvu s ICZ. „Pokud bude nutné uzavřít dočasně smlouvu se současným provozovatelem registru, pak budeme jednat o zlevnění provozu na nezbytně nutnou dobu, než registr převezme nový subjekt,“ uvádí.

Vypsání jednacího řízení bez uveřejnění je podle zdroje MF DNES z ministerstva skoro jisté. Úřad prý nemá prakticky jinou možnost než oslovit opět ICZ, která si tak minimálně na dva měsíce prodlouží lukrativní zakázku.

„Teoreticky bychom mohli smlouvu na překlenovací provoz uzavřít s kýmkoli, ale je nejpravděpodobnější, že to bude současný nebo vybraný budoucí provozovatel,“ potvrzuje omezené možnosti mluvčí ministerstva Stadler.

Za 40 milionů to nejde

Výběrového řízení na provozovatele registru vozidel se zúčastnilo sedm uchazečů včetně společnosti ICZ, kteří nabídli ceny od 35 do 100 milionů korun bez DPH. Nejnižší nabídku podala podle informací MF DNES firma Autocont, ta však byla posléze ze soutěže vyřazena. Podle hodnotící komise nesplnila zadávací podmínky, ministerstvu se nezdálo její vyčíslení nákladů.

„Nechám si vysvětlit, proč byla vyloučena firma Autocont, která nabídla srovnatelnou cenu s O2, mám o tom jisté pochybnosti,“ dodává ministr dopravy.

Firma sama se k záležitosti nechce vyjadřovat. „Probíhající obchodní soutěže nekomentujeme,“ prohlašuje Zuzana Červenková z marketingu firmy Autocont.

Firma ICZ naopak trvá na tom, že za cenu kolem 40 milionů registr provozovat nelze. Ministerstvo prý hazarduje s jeho funkčností.

„Jsme svědky projevů narušené hospodářské soutěže, kdy ministerstvo dopravy vypsalo zakázku pouze na cenu a nehodnotí žádné kvalitativní parametry poskytnutých služeb,“ říká Jiří Šťastný, mluvčí ICZ.

Ministerstvo dopravy nicméně ujišťuje, že bezproblémový provoz registru vozidel zajistí za každou cenu. „Ministerstvo nesmí obtěžovat lidi dalšími problémy s touto veřejnou službou,“ uvádí mluvčí ministerstva.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.