Levnější telefon? Firmy už ho mají

P r a h a - Nižší účty za telefon o deset procent až o třetinu, nabídka služeb šitých přímo na míru, účtování po vteřinách, to jsou příklady zbraní, které nyní vytáhli konkurenti Českého Telecomu. Z výhod se však zatím těší jen velké podniky, které si mohou dovolit vlastní připojení, a ne domácnosti. Nižší účty mohou očekávat lidé až za rok a půl, kdy Telecom bude muset přes svou síť pustit i konkurenci. Dosud se Telecom bránil, že na konkurenci nejsou připraveny jeho ústředny a lhůtu rok a půl na jejich modernizaci považuje za minimální.

Velké podniky v současnosti s jiným operátorem ušetří v pracovní době okolo dvaceti haléřů za minutový místní hovor ve špičce a za stejně dlouhý hovor po republice od čtyřiceti do devadesáti haléřů. Telecom ceny zatím snižovat nehodlá. "Rozhodně nenabízíme nejnižší ceny, ale zato největší kvalitu," říká mluvčí Telecomu Vladan Crha.

Kromě eTelu mají licenci a dohodu o propojení s Telecomem, a mohou tedy nabízet levnější telefonování, ještě dvě společnosti, Contactel a Aliatel.

Levnější telefon? Zatím jen pro firmy
V telekomunikacích po letech zcela monopolního postavení Telecomu začíná klepat na dveře konkurence. Zákon ji zatím pouští jen ke službám pro firmy. To, co jim konkurenti Telecomu nabízejí, je předobrazem věcí, které se za rok začnou týkat i domácností.

Lidé v domácnostech zatím mohou o výhodách individuálního přístupu při stanovování cen, nižších účtech za telefon a účtování po vteřinách jen snít. Zatím si nic takového nevyberou, neboť monopolní Telecom podobné věci v nabídce nemá a konkurence bude v této oblasti podle zákona možná až od příštího roku.

Firmy však už začaly poznávat, co konkurenční prostředí přináší.

Podle odborníků už sebrala konkurence Telecomu asi pětinu firemních klientů. Velké společnosti totiž na poskytovatele telekomunikačních služeb vypisují výběrová řízení. U Českého Telecomu zůstala například Škoda Auto či Ahold, ale některé další firmy se už rozhodly pro konkurenci. Společnost eTel například zvolily banky ČSOB nebo GE Capital. Stejně se rozhodly firmy Motorola či Carrefour. U konkurenční GTS zakotvily Ikea, Nealko Olomouc, OKD či ministerstvo vnitra. Služeb Aliatelu využívají KPN Quest, Citibank či Stavby silnic a železnic.

Za to, že se firmy nedočkaly konkurence hned na počátku roku, jak to stanovoval zákon, ale prakticky až nyní, mohou takzvané propojovací smlouvy. "Důvodem zdržení bylo vyjednávání o propojení sítí, na kterém jsme se s Telecomem úspěšně dohodli teprve nedávno," vysvětluje Zdenka Pelikánová z Contactelu.

První věc, na kterou se konkurence zaměřila, je cena. Žádná ze společností, s níž Telecom už uzavřel dohodu o propojení, není dražší než on. Kromě cen ovšem nabízí i další výhody. "Jednou z hlavních je účtování po vteřinách," upozorňuje Markéta Pokorná z eTelu.

Při tomto způsobu účtování, který nabízejí všichni konkurenti Telecomu, je sice minuta hovoru dražší, ale účtuje se už od první vteřiny, nikoliv za minutové nebo půlminutové impulsy.

Zákazník, který dnes Telecomu platí měsíčně například patnáct tisíc korun, z toho třetinu provolá meziměstsky a zbytek místně, ušetří díky účtování po vteřinách od tisíce korun do téměř tří tisíc.

Český Telecom už začátkem roku připravil pro velké společnosti několik cenových balíčků, z nichž si mohou vybírat. Cenu však nesnížil. "Rozhodně nehodláme být nejlevnějším operátorem za každou cenu," říká jeho mluvčí Vladan Crha. "Spíše se snažíme nabízet co nejširší nabídku služeb.

Nikdo nedokáže nabídnout takové spektrum jako my." "Lepší cena je nedílnou součástí naší nabídky, ale především nabízíme jiný přístup k zákazníkovi, včetně garantované kvality služeb," vysvětluje David Duroň z konkurenční firmy GTS Czech, jejíž síť je plně digitální.

,