Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Mladí chtějí dělat v tolerantních firmách, líbí se jim otevřenost ke gayům

  17:00aktualizováno  17:00
„Hodně gayů a leseb je ochotno změnit práci a přejít ke vstřícnějšímu zaměstnavateli,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz Pavlína Kalousová z neziskovky Byznys pro společnost. Radí firmám, jak být tolerantní a jak si odlišné skupiny zaměstnanců hýčkat.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Scott AdamsProfimedia.cz

Je pro lidi s menšinovou sexuální orientací důležité, aby zaměstnavatel dával najevo, že se u něj nesetkají s diskriminací?
Ano. Důležitost roste s generací mileniálů (lidé, narození na konci minulého století, pozn.red.), kteří vstupují na trh práce. Z mezinárodních průzkumů vyplývá, že v minulosti byli odlišně orientovaní lidé na univerzitě ‚vyoutovaní‘, a když pak vstoupili do práce, tak se uzavřeli. To se dnes mění, mladá generace očekává, že stejné hodnoty a postoje, které žije v soukromém životě, bude moci vyznávat i u svého zaměstnavatele. Pochopily to hlavně firmy, které zaměstnávají mladé lidi nebo lidi různých národností, a dávají svou toleranci a otevřenost najevo. Z hlediska atraktivity zaměstnavatele a orientace na mladé talenty bude toto téma naprosto nezbytné.

Pavlína Kalousová

Předsedkyně organizace Byznys pro společnost, která radí zaměstnavatelům, jak začleňovat odlišné skupiny zaměstnanců ve firmě. Ať už jde o matky malých dětí, rodiče po rodičovské dovolené, hendikepované, seniory nebo lidi s menšinovou sexuální orientací.

Pavlína Kalousová, ředitelka organizace Byznys pro společnost, z.s.

Jak se ta otevřenost u firmy projevuje?
Například tím, že zaměstnavatel prezentuje, že stejné benefity poskytuje hetero i homosexuálním párům. Například volno na doprovod k lékaři, nebo když jste registrovaní, máte dítě a potřebujete volno na jeho hlídání. Případně poskytují zaměstnavatelé rodinným příslušníkům svých zaměstnancům benefity ve zdravotním pojištění.

Poznají to ale i lidé zvenčí, kteří tam nepracují?
Stejně jako se dnes běžně firmy chlubí, že jsou společensky odpovědné, tak mnoho firem o sobě při komunikaci navenek dává vědět, že diversita, otevřenost a tolerance jsou pro ně základní hodnoty. Hodně to komunikuje Vodafone - nejvyšší vedení se loni zapojilo do kampaně S barvou ven, což je online poradna pro mladé gaye a lesby. Natočili video se svými LGBT zaměstnanci, kde mluví o tom, jak je pro ně důležité, že je v tom jejich zaměstnavatel podporuje. Nejčastěji se tomuto tématu věnují IT společnosti, poradenské firmy, komunikační agentury, mobilní operátoři.

Jak to vypadá v takové „gay-přátelské“ firmě v praxi? Dělá se nějaký coming out nebo školení zaměstnanců?
To je velmi individuální. Například IBM má zajímavý nástroj reverse mentoring - otočený mentoring. Spočívá to v tom, že LGBT zaměstnanec mentoruje nehomosexuálního manažera - seznámí ho se situací a je mu k dispozici, aby to mohli probrat. Řada lidí na manažerských pozicích je sice tolerantní, ale neví, jestli o homosexualitě má nebo nemá mluvit, jestli má takové zaměstnance nějak pobídnou. Pro spoustu lidí to může být citlivé a bojí se, že udělají nějaké faux-pas nebo dotyčnému způsobí nějaký šrám.

Je přístup k těmto zaměstnancům uvnitř firmy jiný?
Jako jeden ze způsobů podpory fungují zaměstnanecké skupiny -employee resource groups (ERG). Využívají se obecně pro zaměstnance, kteří řeší podobné téma nebo problém, nejtypičtější jsou ženské skupiny. Firma jim umožňuje se organizovat uvnitř firmy, mohou si zažádat o vlastní menší rozpočet. Pořádají různá setkávání, mohou si zvát hosty z venku, například někoho, kdo se podělí o svůj osobní příběh. Nebo mohou řešit, jak oslovit ostatní kolegy, aby se do aktivit zapojili

Slovníček

  • LGBTiQ komunita (lesbian, gay, bisexual, transgender, intersex, and questioning) – lidé s jinou než heterosexuální orientací (lesby, gayové, bisexuálové, transsexuálové, intersexuálové a „nejistí“)
  • coming out –přiznání se ke své odlišné orientaci
  • „vyoutovat se“ – veřejně se přihlásit k odlišné sexuální orientaci
  • straight – označení používané LBGT komunitou pro heterosexuály
  • be in the closet („být ve skříni“) – tajit svoji odlišnou sexuální orientaci

Které firmy v Česku mají ERG skupinu zaměřenou na sexuální menšiny?
Například IBM, ExxonMobil, Clearstream Operations, Accenture a nejnověji ADP (dělá firmám účetnictví a personální agendu, pozn.red.). Ti skupinu založili nově a mají desítky členů. Dělají nejen aktivity pro gaye a lesby, ale i pro heterosexuální kolegy, kteří téma chtějí podpořit anebo kteří mají homosexuální děti a téma řeší.

V souvislosti se současným nedostatkem pracovních sil: využila některá firma příležitost, aby na trhu cílila na LGBT zaměstnance?
Funguje šeptanda, lidé v komunitě si mezi sebou o takto vstřícných firmách řeknou. Hodně gayů a leseb je ochotno kvůli tomu změnit zaměstnavatele a jít tam, kde bude prostředí otevřenější a kde budou moci být sami sebou. Dnes už ve velkých městech v některých oborech, jako je komunikace, IT a podobně, může procento homosexuálních zaměstnanců být mnohem vyšší než ta čtyři procenta, o kterých se ve společnosti mluví. Už to není zanedbatelná skupina na trhu práce.

Jak častá je dnes diskriminace či šikana gayů a leseb na pracovišti?
Dělali jsme si průzkum a porovnávali situaci před třemi lety a dnes a situace se zlepšuje. Čím dál méně lidí zejména v Praze cítí nějakou formu diskriminace na pracovišti. Často je to spojené s náborem - už tam mohou mít pocit, že sexuální orientace mohla mít dopad na rozhodování o přijetí do zaměstnání. Z průzkumů Byznys pro společnost a Prague Pride vyšlo, že pro více než polovinu gayů a leseb je důležité, aby se na pracovišti cítili bezpečně.

Nestačí prostě k LGBT zaměstnancům přistupovat stejně jako k ostatním a mezi pracovníky nerozlišovat?
U zaměstnavatelů, kteří se tématu nevěnují, nepojmenovali ho, nastávají rozpačité situaci praktického rázu. Například když se organizuje teambuilding a řeší se, kdo s kým bude bydlet na pokoji, nebo když se organizuje vánoční večírek, kam se zvou partneři a partnerky, a není jasné, jestli si může dotyčný přivést partnera stejného pohlaví.

Proč tolerance nestačí?
Aktivní přístup k cílové skupině vytvoří bezpečné prostředí a dá každému možnost být sám sebou, ‚vyoutovat‘ se (přiznat se ke své orientaci, pozn.red.) na pracovišti a být standardní součástí týmu. Aby byl člověk stoprocentně výkonný, musí být sám sebou i v práci. Pokud není, tak hodně energie může věnovat tomu, že svou sexuální orientaci skrývá. Otevřené a bezpečné prostředí pro všechny odlišné skupiny, nejen LGBT, zvyšuje výkonnost a loajalitu lidí, přináší lepší spolupráci uvnitř firmy a inovace.

Personální nástroje, které mají integrovat různé zaměstnanecké skupiny, ale zřejmě fungují jen v kancelářských firmách, ne ve výrobních...
Vůbec ne, tenhle přístup funguje všude tam, kde máte různé skupiny zaměstnanců - ženy, seniory, hendikepované. I pro výrobní firmy je a bude téma na stole - zaměstnavatelé budou muset lidi udržet mnohem déle v práci, protože bude nedostatek mladých pracovníků. Když vybudujete firemní kulturu a nastavíte, jaké hodnoty se ve firmě nosí, pak nezáleží, jestli jste banka nebo montujete auta. Příkladem ze zahraničí je například GE (General Electric, pozn.red).

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Najíst se za stovku je už skoro nemožné. Restaurace prudce zdražily

Za vydatný oběd skládající se z kulajdy, svíčkové na smetaně, půllitru čepovaného ležáku, palačinky jako dezertu a turecké kávy na závěr hosté platili v...  celý článek

(Ilustrační snímek)
KOMENTÁŘ: Drahé máslo? Dojnice a Evropská unie

Pohled na cenu másla nyní možná zákazníka vyděsí, ale za průměrný plat si ho koupí víc než v roce 1989. A za to, že stojí okolo padesáti korun, mohou i hloupé...  celý článek

Řetězec Delia by měl v Česku částečně fungovat na principu franšízy. Ten...
Krúpova Arca zacílí na vietnamské večerky. Chystá franšízu, plánuje i rozvoz

Investiční skupina Arca Capital chce změnit vietnamské večerky. Nabídne jim svoji franšízu Delia. První prodejna má začít fungovat v první polovině září ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.