Rekordních bezmála 1 500 metrů čtverečních obchodů na tisíc obyvatel stačilo na porážku Prahy, Plzně i Hradce Králové. Jenže "chrámům konzumu" tu začíná být těsno.
Hlad po nich ale začíná mít sousední Jablonec. Loni tam otevřeli další Kaufland a před Vánocemi i nákupní dům rakouské firmy Stop Shop, na podzim se otevře Obi. V roce 2015 by se v centru Jablonce mělo objevit nákupní centrum společnosti Crestyl.
"Ten boom obchodních galerií v Liberci již narazil na své hranice. To, že je Liberec v žebříčku na špici, je dáno hlavně tím, že se tu v minulosti v poměrně krátké době střetlo několik podnikatelských záměrů několika velkých firem. Ani jedna firma nechtěla se stavbou obchodního domu ustoupit," říká Pavel Krchňák, analytik společnosti DTZ, která žebříček vypracovala.
Naráží tím především na "obchoďáky" v centru města. Po rozšíření OC Nisa na kraji Liberce na konci devadesátých let rychle po sobě ve středu Liberce vyrostla Delta, Plaza a Forum.
Centra se zavírat nebudou, jen se změní nabídka
"V Liberci počet nákupních center a hlavně jejich kapacita už nemusí působit dobře," dodává Krchňák. Kvůli těmto stavbám, často kritizovaným architekty, se vylidnily kdysi výstavní liberecké ulice jako Pražská a Moskevská, jelikož se obchodníci přesunuli právě do těchto galerií.
Ačkoliv se logicky nabízí otázka, zda všechny obchodní domy dokáží na trhu přežít, podle analytika sice situace vypadá dramaticky, ale ve skutečnosti dramatem není.
"Nemyslím si, že by se nějaké centrum zavřelo. Spíše se odlišují. Indikátor úspěšnosti určitého centra se dá docela dobře poznat podle nájemníků, kteří tu jsou. Jsou centra, dejme tomu špičková, která se zaměřují především na módu, prestižní značkové obchody s textilem a pak jsou taková, která si obsazenost řeší tím, že pronajímají větší plochu méně nájemcům. To jsou ty nejrůznější lékařské ordinace, kliniky, obchody s nábytkem," odhaluje Krchňák.
Zatímco ještě tak do roku 2005 se obchodní centra stavěla převážně na zelených loukách na okraji měst, dnes se trend otáčí. Lidé už nejezdí za velkými měsíčními nákupy na periferie, ale chtějí mít obchody blízko sebe, nakoupit tu v měsíci vícekrát.
"Je to trend v západní Evropě, že se nákupní paláce stěhují do center měst. Lidé návštěvu centra spojí s administrativou i nákupem. Dojdou si třeba něco vyřídit na úřad a pak si jdou do obchodu koupit tričko," vysvětluje obchodní ředitel firmy Crestyl Radim Sayed.
Obří obchodní dům se valí na Jablonec
Právě developeři z této společnosti plánují otevřít první nákupní galerii v centru Jablonce, namísto bývalého obchodního domu Jabloň. Stavět se má podle původních plánů začít letos na podzim, ale zřejmě se to letos nestihne, až za rok. Otevřít by se mělo v roce 2015. O galerii se mluví už od roku 2008. Podle Sayeda za zpoždění může právě obchodní zaplevelení Liberce.
"Situace v Liberci hodně ovlivnila naše zpoždění. Každý obchodní řetězec chtěl v každém nákupním centru v Liberci mít své zastoupení. Jenže se zjistilo, že dva nebo dokonce tři stejné značky na jednom místě nefungují a není na ně ani kupní síla," poznamenal Radim Sayed.
"Někteří právě projevili zájem o Jablonec a my právě teď řešíme předpronájmy, abychom centrum neměli prázdné," dodal ředitel.
Podle jeho slov může nový "obchoďák" a jedna z největších porevolučních staveb v Jablonci uspět. "Pokud se tak stane, může některé centrum v Liberci skončit. V Liberci jsou obchodní plochy příliš u sebe a spoléhá se na to, že sem budou jezdit i zákazníci z Jablonce, takhle by ale už nemuseli," uzavírá Sayed.
Vedoucí katedry podnikové ekonomiky na liberecké Technické univerzitě Ivan Jáč se ale budoucího vývoje v Jablonci trochu obává.
"V Liberci poměrně dlouho zaostávali za vývojem ve srovnatelných městech jako byla třeba Mladá Boleslav, kde už bylo nákupní centrum Olympia. Pak se vše začalo hromadit a výsledkem jsou dva obří nákupní domy v centru, díra na Perštýně a nevyřešené arbitráže. Proto bych situaci v Jablonci viděl s vykřičníkem, ale samozřejmě vše prověří čas," domníval se před časem ekonom.