Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Mikulička, MF DNES

Liberecký kraj chce svého dopravce, zvažuje koupi ČSAD Liberec

  • 15
Vedení Libereckého kraje zvažuje možnost, že část autobusových linek v regionu začne provozovat firma, kterou bude ovládat Liberecký kraj. Nechce kvůli tomu zakládat novou společnost, ale zvažuje koupit podíl v jednom z dopravců, kteří pro kraj jezdí.

„Vidím to jako možné řešení, jak zajistit po roce 2019 provoz autobusů v kraji,“ řekl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Z kraje už odešly dopisy do ČSAD Liberec, Busline a ČSAD Česká Lípa s nabídkou jednání o kapitálovém vstupu. Zatím odpovědělo ČSAD Liberec a Busline. Oběma nabídkami se bude kraj zabývat.

Kraj si mezitím zadal i u společnosti Nexia AP studii, která má možnosti posoudit a poradit kraji ohledně koupě většinového podílu v ČSAD Liberec. Kraj by tak získal dopravce s licencí i zázemím a nemusel by budovat dopravce na „zelené louce“, k čemuž se odhodlali například v Ústeckém kraji (psali jsme zde).

Majoritním vlastníkem ČSAD Liberec je společnost Liad Petra Wasserbauera. Předseda představenstva ČSAD Liberec Tomáš Bobek uvedl, že jsou otevřeni jednání, která povedou k zajištění dlouhodobé prosperity firmy i dobré dopravní obslužnosti regionu.

Praha jako odstrašující příklad

Hejtman není zastáncem toho, aby krajský dopravce ovládal dopravu v celém kraji. „Třeba Dopravní podnik města Prahy je ukázkou toho, kam by to dospět nemělo,“ míní hejtman.

Pokud by kraj dopravce ovládal, může mu zadat zakázku na provoz autobusů napřímo. Právě kvůli tomu v řadě krajů přemýšlí o tom, že se soukromými dopravci přestanou spolupracovat a založí si vlastní firmy, v zákoně označované jako vnitřní dopravce. Liberecký kraj chce materiál o vlastním dopravním podniku představit zastupitelům na konci června.

„Může to znít paradoxně, ale myslím, že vytvoření vnitřního dopravce alespoň v některé z oblastí kraje by mohlo vést v budoucnu k zachování konkurenčního prostředí v autobusové dopravě,“ dodal Půta.

Vlastnímu dopravci by nikdo nemohl diktovat podmínky

„Myslím, že za současné situace je to spíš krok správným směrem. Kraj by tam ale měl mít naprosto dominantní nebo stoprocentní slovo,“ domnívá se opoziční zastupitel ze Změny pro Liberecký kraj Josef Šedlbauer.

Od roku 2019 mají být podle zákona všechny smlouvy na provoz autobusů vysoutěžené. Jenže to se nedaří. Libereckému kraji zdržely protesty některých firem soutěž o několik let, až ji zrušil.

Vlastní dopravce by tak vyřešil možný problém, kdy se kraj v jednáních s dopravci dostává do nevýhodné pozice a dopravci mu diktují své podmínky.

To je případ stávajících jednání. Kraj je nyní před podpisem nových smluv na dočasné zabezpečení autobusové dopravy. Musí je uzavírat kvůli vládnímu nařízení o navýšení platů řidičů.

Podmínky zakázky dovolovaly účast prakticky jen stávajícím dopravcům. A ti také situace maximálně využili. Meziroční nárůst ceny za autobusovou dopravu činil podle materiálů, které měli zastupitelé na dubnovém jednání k dispozici, 83 milionů korun. O pětinu více než loni.

Původní zakázku proto kraj zrušil a s dopravci znovu jednal. Novou smlouvu pro oblasti Východ a Západ by mohl kraj podepsat ve středu.

,