Obyvatelé Vaňova kvůli nedostavěné dálnici D8 blokovali výpadovku na Lovosice už loni v květnu, teď se chystají znovu.

Obyvatelé Vaňova kvůli nedostavěné dálnici D8 blokovali výpadovku na Lovosice už loni v květnu, teď se chystají znovu. | foto: Karel Pešek, MF DNES

Výzva kvůli nedostavěné D8: Udělejte opatření, nebo zablokujeme silnici

  • 44
Měsíčně projede po silnici z Lovosic do Ústí 400 tisíc aut, může za to stále nedostavěná dálnice D8. Silnice je současně jednou z nejnebezpečnějších v kraji, často zde dochází k nehodám. Obyvatelé dotčené ústecké části Vaňov proto chtějí podél trasy radary, jinak hodlají pro Ústí klíčovou trasu zablokovat.

"Na sto metrech jsou tu čtyři kanály, když přes ně v noci profrčí kamion, je to stejné, jako by vám vysypali na hlavu sadu hrnců. Ať se k nám přijdou vyspat a ráno nám řeknou, jak se cítí," zlobí se na vedení města jeden z obyvatel čtvrti Julius Béres. Obyvatelům praskají kvůli těžkým kamionům domy, kvůli hluku nemohou spát, přejít silnici téměř neustále blokovanou kolonami aut je hazard se životem.

Místní se nespokojeně ozývají už dlouho, ale nepomohla jim kromě stížností ani loňská půlhodinová blokáda frekventovaného tahu, ani letošní březnová demonstrace před magistrátem. Teď jim ale definitivně došla trpělivost a rozhodli se vybojovat na vedení města nápravu stůj co stůj. Sepsali své požadavky a vyzvali dopisem primátora Ústí Víta Mandíka, aby opatření okamžitě zavedl. Jinak tah znovu zablokují.

Dálnice D8

1990: Řehlovice - Trmice; 4,2 km
1993: Zdiby - Úžice; 9,6 km
1996: Úžice - Nová Ves; 8,9 km
1998: Doksany - Lovosice; 12,7 km
2001: Nová Ves - Doksany; 17,2 km
2006: Trmice - Německo; 23,3 km
2012: Lovosice - Bílinka; 3,7 km
Nedokončeno: Bílinka - Řehlovice; 12,7 km

Udělali jsme už hodně opatření, odpovídá primátor

"Jednali jsme s vámi několikrát, přes mnohé sliby jsme se však nedočkali nápravy v žádné zásadní věci," píše sdružení Občané Vaňova primátorovi a žádá vyjádření ke všem navrženým opatřením.  Lidé na nebezpečné silnici chtějí především víc radarů, příčné zpomalovací prahy a dohled městské policie, dále pak více spojů MHD nebo bezpečnější zastávky.

"Pozornost věnovaná této části města je nicméně nesrovnatelně vyšší než dříve," reagoval primátor a Vaňovským chystá odpověď. Podle něj už se toho povedlo hodně: strážníci pravidelně měří, v obou směrech jsou radary, přechod u základní školy bude mít diody a řeší se i bezpečný přístup k zastávkám MHD a častější spoje. Lidem ale tyto kroky nestačí.

"Nepotřebujeme, aby se s námi primátor fotil"

Prioritou v tuto chvíli jsou pro sdružení další radary. Zatím jsou tu jen dva, které měří pod Větruší. Další by prý měly být přinejmenším i u vjezdu do Ústí směrem od Prahy, kde je pouze tabule ukazující rychlost vozu. Policisté by prý také měli silniční piráty na rovné silnici mnohem častěji hlídat a pokutovat.

Problémový úsek dálnice D8

Podle primátora jsou problémy místních jednou z jeho hlavních priorit a zástupci sdružení nemají důvod činit nátlak právě na vedení města, které s nimi jedná.
Podle sdružení je to sice pravda, schůzek bylo prý už asi sedm a primátor jejich problémy chápe, jenže výsledky prostě chybí.

"Nepotřebujeme, aby se s námi fotil při blokádě. Potřebujeme řešení," říká Béres. Problémy Vaňovských vyřeší definitivně až dostavba dálnice D8, která by se měla dokončit zhruba za dva a půl roku. Takhle dlouho ale místní čekat nechtějí.