Obchodníci se shodují, že zájem zákazníků je obrovský a srovnatelný s předvánoční horečkou.
Lednové slevy se tak v Česku už napevno zabydlely, což potvrdil i právě uplynulý víkend. Obchodní řetězce zakončují velmi úspěšnou sezonu, kdy lidé zvýšili své útraty a tržby rostly.
"Je to masivnější zájem než loni. Opravdu je vidět , že lidé do prodejen za slevami cíleně vyrazili," říká zástupce prodejen s oblečením C&A Aleš Drábek. Všechny hypermarkety srazily ceny zimního oblečení a sportovního náčiní, zlevňuje také elektronika, boty, hračky či nábytek.
"Za minulého režimu nic takového neexistovalo. Po uvolnění hranic lidé hromadně vyráželi za slevami do zahraničí, ale dnes už to nemají zapotřebí," říká Jana Havlíčková z centrály Carrefouru. "Slevy jsou rok od roku silnější, a zejména rodiny s dětmi vědí, že kupovat bundu pod stromeček nemá smysl, když po Vánocích je o půlku levnější," dodává.
Lidé už se slevami počítají
Povánoční výprodej už si ani nevyžádal tak silnou reklamní kampaň, protože lidé dopředu věděli, že mohou přijít. "Slevy neděláme poprvé a zákazníci si na ně zvykli. V Evropské unii je to tradice, a jak se do unie blížíme, zákazníci se Evropě přibližují svým chováním," dodává Radek Syka z Teska.
Hypermarkety nasadily slevy hned po svátcích, další velké řetězce se přidaly po Novém roce. Hlavně uplynulý víkend, kdy se lidé vrátili z hor a oslav Vánoc a Nového roku, přinesl nával v obchodech.
SOUHRN ČLÁNKŮ O SLEVÁCH |
Lidé horečně nakupují i po Vánocích |
Všechno zboží má dvouletou záruku |
Oblečení je hlavním slevovým trhákem |
Zlevňují dokonce i automobily |
U oblečení měly slevy velkou odezvu, hypermarkety tak potvrdily své prvenství coby nejčastější místa, kam Češi chodí pro běžné oblečení, prádlo nebo dětské oděvy, jak vyplynulo z nedávného průzkumu společnosti Incoma. "Na silvestra už se nekupují jen potraviny. V jídle nebyl skoro nikdo, zato v textilu a ve sportu se lidé tlačili," říká Havlíčková.
Skoro po sezoně už je ve značkových módních obchodech, kde začal výprodej oblečení hned po vánočních svátcích a kde se tvořily velké fronty. "Jsme spokojeni, slevy probíhají dobře," uvedl Tomáš Jokl z Kenvela, kde spadly ceny na polovinu a oblečení rychle mizí z pultů, zvláště ve frekventovaných velikostech.
"Zákazníků je tu pořád nadprůměrně, odhadem tak 80 procent předvánoční úrovně. V pokladně se ukazuje, že nakupují více než loni a zboží mizí rychleji," doplňuje Drábek.
Obchodníkům podle něho hrálo letos do karet šikovné rozložení svátků v kalendáři a izolované pracovní dny, které vybízely k většímu čerpání dovolené. Jiní obchodníci si zase pochvalují nynější studené počasí, které je prý pro výprodej oblečení ideální.
"Vzhledem k tomu, že se minulý týden ochladilo a koncem týdne byla opět zima, předpokládám, že by se to mohlo projevit ve zvýšení prodeje oděvů," řekl Vesselin Barliev z Teska.
Sníh na horách zase podle Ondřeje Šourka z Gigasportu pomáhá prodávat lyže a zimní sportovní zboží. U lyží podle něho brzy po Vánocích přijde zlom, kdy zákazníci slevy očekávají a obchody na to reagují.
"Lovci slev", jak říkají Angličané, se v obchodech s oblečením potkávali s další skupinou zákazníků, kteří vraceli to, u čeho se Ježíšek netrefil do vkusu či do velikosti. "Posilujeme naše pokladny, které se tímto servisem zabývají," uvedl Drábek.
Třetí, i když zatím velmi vzácnou skupinou, byli šťastní držitelé dárkových kuponů, kteří si mohli vybrat, co chtěli. V Německu se podle některých odhadů prodá přes kupony až 15 procent vánočních dárků.
Obchody se zbavují zboží
Pro obchodníky s oblečením, kteří zpravidla platí nejvyšší nájmy v centrech měst či v zajímavých lokalitách obchodních center, je důležité rychle vyprázdnit sklady a připravit místo pro novou kolekci. Už předem nasazují ceny tak, aby dost vydělali v normálním období a měli rezervu pro rychlý výprodej.
"Žádná firma to nedělá kvůli svojí velké dobrotě," upozorňuje šéf reklamní agentury Mark BBDO Petr Topinka.
Značkovým obchodům podle něho tento model funguje, protože pořád existuje početná skupina zákazníků, kteří chtějí mít novou módu hned a zaplatí tolik, že si prodejna může později výprodej dovolit, aniž by finančně vykrvácela.
Sezonního zboží, které by časem za původní ceny nikdo nekoupil, se zbavují i hypermarkety. Pro ně jsou navíc slevy vyzkoušeným lákadlem, aby lidé přišli nakupovat. Slevy a zvláštní cenové nabídky jsou podle lidí, kteří se maloobchodem živí, v Česku mimořádně oblíbené.
Cena je podle většiny názorů tím hlavním, na co český zákazník slyší. Podle Jaroslava Círa z britské potravinářské a drogistické společností Unilever se tomu přizpůsobují i prodejci a profilují se v Česku spíš slevami, a to po celý rok. Osvědčené jsou prý hlavně letáky s nabídkou cen.
"Hospodyně mezi 25 až 55 lety je většinou milují. Často je čtou rovnou na schodišti, hned po vytažení ze schránky," uvedl Cír.