Celkově to velký důvod k radosti není: průměrný věk se za rok snížil jen o měsíc a deset dnů.
Jak nový systém plateb povinného ručení dokázal tak výrazně zahýbat s trhem? Pojistku za auto totiž od ledna musí platit i majitelé aut, která stojí dlouho někde ve stodole a nikdo s nimi nejezdí. A mohou být i nepojízdná.
Do letošního roku nikdo neporovnával počet aut v registru a počet pojistek, ale to se nyní změnilo. Kdo povinné ručení nezaplatí, dostane tučnou pokutu.
"Hodně aut lidé odhlásili, ale také dovezli spoustu starých ojetin. Proto změna průměrného věku není tak velká," vysvětluje ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Polovina odhlášených aut jsou škodovky
MF DNES analyzovala čísla o počtech odhlášených aut v posledních měsících. Češi podle statistik Sdružení dovozců automobilů odhlásili během prosince a ledna přes sto tisíc aut. Z toho více než polovinu tvořily staré škodovky, které u nás mají největší zastoupení. Tolik aut nestihli odhlásit ani za celý rok 2007.
"Je to rozhodně díky povinnému ručení," potvrzuje tajemník Sdružení dovozců automobilů Pavel Tunkl. Očekává, že ještě v únoru a v březnu bude oproti minulým letům počet odhlášených aut vyšší.
Může se hoditNové i ojeté automobily můžete koupit na www.automodul.cz |
"To však neznamená, že ten, kdo nedostane výzvu k zaplacení příspěvku do garančního fondu v únoru, se postihu nemusí obávat. Spektrum obesílaných budeme postupně rozšiřovat," dodal Hradec.
Upomínky se týkají jen plateb do garančního fondu, nejde tak ještě o samotné povinné ručení. Denní sazba příspěvku pro běžné osobní vozy je podle objemu válců motoru 50 nebo 70 korun. Měsíčně tak příspěvek vyjde na 1 500 korun, podstatně více než samotné povinné ručení.
Ojetin přibývá
Na české silnice se loni dostalo přes 230 tisíc dovezených ojetých aut, což je více, než z registru zmizelo. Více než čtvrtina dovezených aut je přitom starších deseti let. Češi mají v Evropě jeden z nejvyšších podílů vozů na silnicích se stářím nad deset let. I proto vozový park nemládne.
"Pomohlo by šrotovné, aby lidé nevyměňovali stará auta za stará a ojetá z dovozu," říká Šípek. Příspěvek na nákup nového auta výměnou za staré, který funguje například v Německu, však česká vláda i přes dřívější úvahy nechystá.
Vyřazená autaKolik vozů lidé odhlásili Měsíc - počet aut prosinec 2008 - 58 096 listopad 2008 - 17 723 říjen 2008 - 13 244 září 2008 - 10 779 Zdroj: SDA |
Aut v Česku i po velkém průvanu na registrech v závěru roku však neustále přibývá. Za loňský rok se jejich počet v registru vozidel celkově zvýšil o 143 tisíc. Je to zhruba o 30 tisíc nižší přírůstek než o rok dříve.
Za další nárůst může především čím dál větší dostupnost vozů. Ceny nových vozů klesaly a stejně tak ojetin. Na pořízení nového auta je dnes potřeba nejméně průměrných platů v historii.
"Ceny loni klesaly, což se projevilo i na zájmu lidí," potvrzuje Tunkl.
I díky akčním slevám, které však pomalu končí, roste trh s novými auty i letos. I když jen u privátních zákazníků. Ti firemní stále čekají na možnost odpočtu DPH. Celkem je podle statistik na českých silnicích už 4,423 milionu vozů.
Starých aut je však stále hodně: bezmála třetina vozového parku byla vyrobená před patnácti a více lety. Přírůstek aut zahýbal i statistikou počtu lidí na jedno auto. Ještě loni připadlo na každé auto 2,42 obyvatele, letos 2,36.