Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Lidé kvůli změnám v pojistném odhlásili už sto tisíc vraků

  1:00aktualizováno  1:00
Poprvé od roku 2000 český vozový park omládl. A to především díky změnám v povinném ručení a nově zavedených poplatcích za stará vozidla při jejich přihlašování. Češi, aby se jim vyhnuli, odhlásili během prosince a ledna přes sto tisíc starých aut.
Povinné ručení se musí nově platit i za auta, která mají jinak místo spíš na vrakovišti. Ilustrační foto.

Povinné ručení se musí nově platit i za auta, která mají jinak místo spíš na vrakovišti. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Celkově to velký důvod k radosti není: průměrný věk se za rok snížil jen o měsíc a deset dnů.

Jak nový systém plateb povinného ručení dokázal tak výrazně zahýbat s trhem? Pojistku za auto totiž od ledna musí platit i majitelé aut, která stojí dlouho někde ve stodole a nikdo s nimi nejezdí. A mohou být i nepojízdná.

Do letošního roku nikdo neporovnával počet aut v registru a počet pojistek, ale to se nyní změnilo. Kdo povinné ručení nezaplatí, dostane tučnou pokutu.

"Hodně aut lidé odhlásili, ale také dovezli spoustu starých ojetin. Proto změna průměrného věku není tak velká," vysvětluje ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Polovina odhlášených aut jsou škodovky

MF DNES analyzovala čísla o počtech odhlášených aut v posledních měsících. Češi podle statistik Sdružení dovozců automobilů odhlásili během prosince a ledna přes sto tisíc aut. Z toho více než polovinu tvořily staré škodovky, které u nás mají největší zastoupení. Tolik aut nestihli odhlásit ani za celý rok 2007.

"Je to rozhodně díky povinnému ručení," potvrzuje tajemník Sdružení dovozců automobilů Pavel Tunkl. Očekává, že ještě v únoru a v březnu bude oproti minulým letům počet odhlášených aut vyšší.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily můžete koupit na www.automodul.cz

Platnost povinného ručení hlídá od Nového roku Česká kancelář pojistitelů, která již obeslala deset tisíc neplatičů upomínkami. Jde však jen o první várku. Podle šéfa ČKP Jakuba Hradce nejprve obesílají majitele aut, u nichž je vysoká pravděpodobnost, že auto provozují.

"To však neznamená, že ten, kdo nedostane výzvu k zaplacení příspěvku do garančního fondu v únoru, se postihu nemusí obávat. Spektrum obesílaných budeme postupně rozšiřovat," dodal Hradec.

Upomínky se týkají jen plateb do garančního fondu, nejde tak ještě o samotné povinné ručení. Denní sazba příspěvku pro běžné osobní vozy je podle objemu válců motoru 50 nebo 70 korun. Měsíčně tak příspěvek vyjde na 1 500 korun, podstatně více než samotné povinné ručení.

Ojetin přibývá

Na české silnice se loni dostalo přes 230 tisíc dovezených ojetých aut, což je více, než z registru zmizelo. Více než čtvrtina dovezených aut je přitom starších deseti let. Češi mají v Evropě jeden z nejvyšších podílů vozů na silnicích se stářím nad deset let. I proto vozový park nemládne.

"Pomohlo by šrotovné, aby lidé nevyměňovali stará auta za stará a ojetá z dovozu," říká Šípek. Příspěvek na nákup nového auta výměnou za staré, který funguje například v Německu, však česká vláda i přes dřívější úvahy nechystá.

Vyřazená auta

Kolik vozů lidé odhlásili
z registru vozidel:

Měsíc  -  počet aut
leden 2009 - 51 996
leden 2008 - 9 577

prosinec 2008 - 58 096
prosinec 2007 - 9 495

listopad 2008 - 17 723
listopad 2007 - 9 241

říjen 2008 - 13 244
říjen 2007 - 10 030

září 2008 - 10 779
září 2007 - 7 190

Zdroj: SDA

Statistiky ohledně věku vozů jsou částečně zkreslené tím, že zhruba 50 tisíc aut zmizelo z registru během ledna a čísla za průměrné stáří aut jsou z konce prosince. Lidé z oboru nečekají, že by došlo k výraznějšímu snížení stáří aut.

Aut v Česku i po velkém průvanu na registrech v závěru roku však neustále přibývá. Za loňský rok se jejich počet v registru vozidel celkově zvýšil o 143 tisíc. Je to zhruba o 30 tisíc nižší přírůstek než o rok dříve.

Za další nárůst může především čím dál větší dostupnost vozů. Ceny nových vozů klesaly a stejně tak ojetin. Na pořízení nového auta je dnes potřeba nejméně průměrných platů v historii.

"Ceny loni klesaly, což se projevilo i na zájmu lidí," potvrzuje Tunkl.

I díky akčním slevám, které však pomalu končí, roste trh s novými auty i letos. I když jen u privátních zákazníků. Ti firemní stále čekají na možnost odpočtu DPH. Celkem je podle statistik na českých silnicích už 4,423 milionu vozů.

Starých aut je však stále hodně: bezmála třetina vozového parku byla vyrobená před patnácti a více lety. Přírůstek aut zahýbal i statistikou počtu lidí na jedno auto. Ještě loni připadlo na každé auto 2,42 obyvatele, letos 2,36.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační foto;)
Češi spotřebují víc elektrické energie. Produkci táhne uhlí

Češi v letošním prvním pololetí spotřebovali 31 terawatthodin (TWh) elektřiny, proti stejnému období loni o 3,2 procenta více. Meziročně o 2,5 procenta na 44,5...  celý článek

Japonský bezdomovec v Tokiu. Ilustrační foto
Podíl zaměstnanců, kteří kvůli malé mzdě žijí v chudobě, vzrostl

V Česku v posledních letech přibývalo lidí, kteří si v práci za celý rok nevydělali dost a spadli pod hranici příjmové chudoby. V roce 2011 se to týkalo zhruba...  celý článek

ilustrační snímek
České děti neumějí hospodařit s kapesným, čtvrtina si peníze půjčuje

České děti neumějí příliš hospodařit s penězi. Většina rodičů se jim sice snaží vštípit základy finanční gramotnosti prostřednictvím kapesného, podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.