"Nejrychleji rostly tržby v prodejnách s textilem a obuví a v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží," uvádí úřad.
Červnovým útratám nahrál větší počet pátků, které jsou pro obchodníky nejdůležitějším dnem v týdnu.
Analytici říkají, že zvyšující se útraty jsou odrazem růstu průměrné mzdy v některých oborech. "Letos odhaduji průměrný růst nominálních mezd o sedm procent na 20 400 korun," řekl ekonom České spořitelny David Navrátil.
S podobným růstem počítají i další dotázaní analytici. Dosud rostly mzdy ročně o čtyři až pět procent v průměru. Kromě toho roste i počet míst. Ve více než 150 firmách z autoprůmyslu v Česku našlo za letošní první půlrok novou práci na 1800 lidí z celkem 117 783 zaměstnanců.
"Průměrná mzda dosáhla k červnu 21 763 korun. Oproti konci roku 2005 se zvýšila o 3,2 procenta," uvádí pravidelná zpráva Sdružení automobilového průmyslu. Průměrné výdělky v tomto oboru jsou zhruba o desetinu nad celostátním průměrem. Nejvyšší platy jsou v Praze, středních Čechách a v průmyslových městech.
Lidé se s rostoucími platy přestali bát utrácet a zadlužovat se. Když je budoucnost nejistá, spoří. Nyní však třeba spotřebitelské úvěry stouply o třetinu, od počátku roku si už lidé půjčili 7,5 miliardy korun zejména na elektroniku a nábytek. "To souvisí s rychlým růstem investic do vlastního bydlení a vybavování domácností," dodává Navrátil.
Se silnou korunou za nákupy
Rychlému růstu útrat nahrává také silnější koruna, která zlevňuje dováženou elektroniku, počítače a auta. Dolar je u rekordu 21,83 koruny, ve směnárnách se dá koupit za 22,40 koruny.
"Do roka čekám, že dolar bude za dvacetikorunu," řekl analytik Aleš Michl z Raiffeisenbank. Euro si v pátek obchodníci prodávali za 28,10 koruny, ve směnárnách bylo za 28,80 koruny.
Ne všichni obchodníci a zaměstnanci si mnou ruce. "Tržby potravinářských firem nerostou tak rychle, jako je to u ostatních. Jejich růst je dlouhodobě až dvakrát pomalejší vinou hyperkonkurence na trhu potravinářů," popisuje Michl.
Tržby řetězců rostou mírně, marže jsou nízké a dosáhnout zisku bývá problém. I proto už některé řetězce odešly. Konkurenční boj silně pociťují i jejich dodavatelé, kteří jsou nuceni držet ceny nízko.