Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Lidé nechtějí prodávat stará auta, nabídka bazarů zchudla

  1:02aktualizováno  1:02
Lidé v krizi omezili nejen nákup nových aut, ale šetří i na ojetinách. Největší tuzemská síť autobazarů AAA Auto hlásí meziroční propad prodejů v Česku o čtvrtinu. Za prvních šest měsíců si u nich koupilo auto 14 a půl tisíce zákazníků, ve stejném období loni to bylo téměř dvacet tisíc.
Autobazary prodávají výrazně méně aut než loni

Autobazary prodávají výrazně méně aut než loni | foto: Iveta Lhotská

Propad zaznamenávají i jiné autobazary, výrazně dolů šly i dovozy ojetin ze zahraničí, které významně plní plochy bazarů. Podle importérů se totiž Němci a Italové, jejichž auta se do Česka nejčastěji dovážejí, přestali zbavovat svých zánovních vozů, o něž bývá na trhu největší zájem.

"Na začátku roku se auta nevyplatilo vozit kvůli kurzu koruny. Teď už by to smysl mělo, ale u zahraničních prodejců je prostě vybrakováno," popisuje David Bažant, který si dovozem aut z Itálie přivydělával několik let. Nyní auta vozí jen na zakázku, naslepo podle něj nemá cenu za hranice vyrážet.

Že je mezi ojetinami menší výběr, potvrzují i čísla z velkých inzertních serverů. Ty české ve srovnání s loňskem nabízejí asi o patnáct procent méně vozů a podobně je na tom například obří autoscout24.com.

Loni v září měl v nabídce 1,9 milionu ojetin z celé Evropy. Na jaře to bylo asi 1,6 milionu. Nyní se počet aut v databázi vrátil na loňskou hodnotu, jenže mezitím se působnost serveru rozšířila na tři nové země – Rumunsko, Bulharsko a Polsko.

Podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Pavla Tunkla za menší výběr ojetých vozů může "odložená poptávka". Lidé si auta kvůli krizi nechávají déle a s nákupem nových váhají.

Šrotovné vyprázdnilo bazary

"Znatelné to bude nejvíc u kategorie nejmladších aut: je pravděpodobné, že se budou těžko shánět vozy staré dva až pět let," odhaduje.

U takto mladých aut totiž s přibývajícími lety příliš nerostou servisní náklady jako u starších ojetin a jejich majitel nemá potřebu auto stůj co stůj vyměnit.

Minimální nabídka však bude i u vozů starších deseti let. Kvůli šrotovnému totiž nezanedbatelná část z nich skončila ve šrotu místo u dalšího majitele. Třeba jen v Německu putovalo na vrakoviště asi 1,8 milionu vozů starších deseti let, které jejich majitelé vyměnili za slevu 2 500 eur na nákup nového auta.

Loni by pravděpodobně tato auta zčásti skončila v Česku. Ojetiny vyrobené před rokem 1998 totiž tvořily čtvrtinu všech vozů dovezených do země.

Kvůli nižší poptávce hubnou i autobazary. Například zmíněný bazar AAA Auto se sice v prvním pololetí vyšvihl do zisku, ale za cenu uzavření ztrátových poboček, zejména v zahraničí. Vedení řetězce však tvrdí, že se situace začíná obracet.

"Během letních měsíců dochází obvykle k sezonnímu poklesu, letos ale zůstal na počátku třetího čtvrtletí počet vozů, které si u nás zákazníci koupili, stabilní, a od druhé poloviny srpna dokonce roste," uvedl většinový majitel sítě Anthony James Denny.

Auta lze navíc letos nakoupit za výrazně nižší ceny než dřív. Zatímco pětiletá fabia vyšla v roce 2007 na 179 tisíc korun, nyní za ni v AAA Auto zákazník v průměru zaplatí jen 129 tisíc.

Majitelé bazarů připouštějí, že zájem lidí o ojetiny brzdí i banky. Ty totiž mnohem přísněji posuzují žádosti o půjčky nebo o leasing, kterým by zájemce o auto nákup financoval. A zadlužovat se nechtějí ani sami lidé.

"Volí tedy raději levnější vůz, mnohdy jen na přechodnou dobu, ale převážně platí hotově," popsal majitel autobazaru Auto Štěpánek Petr Štěpánek.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Chátrající budova pražského Hlavního nádraží na snímku ze srpna 2014
Na hlavní nádraží v Praze se vrátí stavbaři, dostane novou fasádu a střechu

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybrala projektanta na rekonstrukci fasády a zastřešení historické budovy pražského hlavního nádraží. Stavební práce na...  celý článek

Učitelka, ilustrační foto
Učitelé by si mohli přilepšit o 15 procent, přidání podpoří Sobotka

Premiér Bohuslav Sobotka podpoří na jednání vlády s odbory o růstu platů záměr, aby se tarify ve veřejném sektoru zvedly od listopadu o 15 procent učitelům a o...  celý článek

Skupina 19 senátorů podává ústavní stížnost, v níž se domáhají zrušení části...
Devatenáct senátorů zkouší ústavní stížností zrušit část daňového řádu

Skupina devatenácti senátorů se obrací na Ústavní soud v souvislosti se zákonem o kontrolním hlášení DPH. Domáhá se zrušení části daňového řádu. Jedná se podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.