Před tím, že "spící" automobilový trh čeká další propad, již varovali dva z největších automobilových výrobců - italský Fiat a německý Volkswagen. Zejména situace Fiatu v současné době není vůbec růžová.
Firma se potýká s poklesem podílu na světových trzích, navíc ji tíží poměrně vysoké dluhy a automobilku čeká i náročná restrukturalizace. Kvůli meziročnímu poklesu prodeje o 23 procent musel Fiat požádat banky o podporu ve výši téměř tří miliard dolarů. O místo přišel výkonný šéf firmy Paolo Cantarella a Fiat bude muset prodat také některá svá aktiva. A to nejen méně významná. K mání asi bude na burze také kontrolní podíl ve Ferrari nebo 51 procent ve finanční pobočce Fidis.
Spekuluje se také o tom, že by se Fiat mohl stát vhodným terčem k převzetí. Jako největší kandidát se jeví světová jednička General Motors, která ve Fiatu již 20 procent akcií vlastní a na další balík má opci. GM však zatím odmítá, že by opce chtěla využít. Také DaimlerChrysler jako další kandidát zatím podobné plány popírá.
Volkswagen je oproti Fiatu v mnohem lepší formě, zejména co se týče financí. Přesto již musel jeden ze členů správní rady Robert Buechelhofer v rozhovoru s novináři ve Vídni přiznat, že koncernu se zřejmě nepodaří přiblížit loňským výsledkům, tedy zhruba pěti milionům prodaných aut.
Za slabinu Volkswagenu je považován zejména fakt, že automobilka se nyní ocitá ve špatné fázi produkčního cyklu. Jinými slovy - několik doposud klíčových modelů, jako je třeba VWGolf nebo VWPolo, začíná ztrácet ve svých kategoriích na modernější modely konkurence.
O tom, že přijít s novými modely je nezbytné, svědčí i slova nedávno jmenovaného nového šéfa celého koncernu Bernda Pischetsriedera o novém přerozdělení portfolia všech značek na sportovní a klasické, mezi nimiž je i mladoboleslavská Škoda Auto. Problémy však nemají pouze evropské automobilky. A to přesto, že jen v květnu se v západní Evropě propadl jejich prodej o osm procent. A celkově v letošním roce o 4 procenta.
Nepříznivé vyhlídky čekají i "velkou trojku", tedy tři největší světové automobilky GM, Ford a DaimlerChrysler, působící hlavně v USA. Podle prognózy analytika Morgan Stanley Stephena Girského sice dojde po problémech způsobených teroristickými útoky na New York, které ještě znásobily důsledky globálního zpomalení ekonomiky, k určitému nárůstu prodeje v Americe, v dalším roce se však dá podle Girského i v USA očekávat stagnace, jež se podepíše společně s cenovou válkou na ziscích těchto automobilek. Na tuto analýzu okamžitě zareagovaly také trhy. Akcie všech hráčů z "velké trojky" se okamžitě propadly.