Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Levnější benzin táhne lidi po letech z veřejné dopravy zpátky do aut

  7:00aktualizováno  7:00
Veřejná doprava v Česku musí po letech růstu začít více bojovat o své zákazníky, zavinila to příznivější cena pohonných hmot. Zatímco dřívější zdražení do vlaků a autobusů přilákalo více cestujících, teď se po výrazném zlevnění lidé vracejí zpět do aut.

Brňané cestují v horku autobusy. Změnili jim jízdní řády | foto: Jan Daněk, iDNES.cz

Ukazují to údaje o počtu přepravených lidí v autobusech a vlacích za první čtvrtletí letošního roku zveřejněné ministerstvem dopravy i například data o tankování na čerpacích stanicích. Po letech, kdy se vagony Českých drah plnily cestujícími, hlásí firma úbytek.

Zpátky do aut

Zpátky do aut

„V prvním čtvrtletí jsme zaznamenali určitý pokles počtu přepravených cestujících,“ potvrzuje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle statistik za všechny dopravce ubylo v meziročním porovnání více než 90 tisíc lidí.

Podle Šťáhlavského stojí za poklesem více faktorů - od ceny pohonných hmot přes teplou zimu, která neodradila řadu lidí od jízdy po silnici až po demografický vývoj. „Společnost stárne, odrostly některé silnější ročníky školou povinných, klesá především počet pravidelných cest do školy,“ dodal Šťáhlavský. „Mírný pokles lze připisovat neúspěchu regionální dopravy, kde se projevila výluková činnost i škrty některých krajů,“ doplňuje Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Dopravní statistiky však ukazují, že lidé dávají vlaku přednost, pokud cestují na delší vzdálenost. Přepravní výkon, tedy počet cestujících násobený ujetými kilometry, vzrostl o pět procent.

To potvrzují data Českých drah o čím dál větším počtu cestujících mezi Prahou a Brnem, kteří se chtějí vyhnout prodlevám kvůli opravám na D1. Růst hlásí také soukromí dopravci mezi Prahou a Ostravou. Železnice lákala v minulosti nové zákazníky nejen cenou, ale i zlepšením služeb a modernizací vozového parku. Za poklesem zájmu o cesty vlakem stojí však také jiný faktor, který by mohl v budoucnosti naopak více lidí do vlaků přilákat - letos se rozběhla modernizace řady tratí a s nimi spojené výluky.

„V období hlavní stavební sezony očekáváme negativní dopad silné výlukové činnosti a nutnost častého, případně dlouhodobého přestupu na náhradní autobusovou dopravu, tyto dopady se budou tedy projevovat téměř po celý rok,“ dodal Šťáhlavský. Podle něj jsou však i přes výluky čísla za druhá čtvrtletí mírně pozitivnější, než dopravce čekal.

Jediným segmentem, který letos roste, je městská hromadná doprava. V minulosti docházelo kvůli rozdílné metodice sčítání cestujících k velkým výkyvům ve statistikách. Přesto by mohlo například zlevnění ročních jízdenek v Praze přinést místo odlivu naopak nové zákazníky. „U městské dopravy je potřeba připisovat mezikvartální výkyvy i počasí. V řadě měst platí, že čím je lepší počasí, tím více lidí chodí  pěšky nebo na jezdí kole,“ dodal Vyka.

Nový trend potvrzují i pumpaři, zlevnění pohonných hmot se podle nich projevilo i na jejich lepším odbytu. Za první pololetí rostly podle Václava Louly z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu prodeje zhruba o šest procent u nafty a o tři procenta u benzinu.

Mírný nárůst automobilové dopravy ukazují i údaje z automatických sčítačů dopravy v Praze, které spravuje společnost Vars. Například měření na ulici 5. května ukázala loni v prvním čtvrtletí pokles intenzit automobilové dopravy, letos naopak mírně počty projetých aut rostou. 

„V případě nafty je důvodem i oživení ekonomiky a větší poptávka po nákladní dopravě,“ říká Loula. Za většími prodeji benzinu vidí hlavně častější jízdy osobních aut. „Je k tomu nutno připočítat, že byla i klimaticky dobrá zima pro řízení, ale pochopitelně při nižších cenách více lidí preferuje individuální dopravu,“ dodal Loula.

Dopravní statistiky za první tři měsíce letošního roku tak potvrzují, že se tuzemské ekonomice daří. Výrazně totiž roste nákladní doprava - jak na železnici, tak především na silnici. Kamiony letos za první tři měsíce převezly o desetinu více zboží než před rokem.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.