Změny v jízdních řádech platné od neděle budou podle Petra Štáhlavského z tiskového oddělení Českých drah až na výjimky jen zanedbatelné.
Na větší komplikace se cestující musejí připravit až s koncem června, kdy začne modernizace pražského hlavního nádraží. Ta bude probíhat od 30. června až do srpna. Podstatná část kolejiště směřující na hlavní nádraží tak bude mimo provoz.
Během výluky budou rychlíky ve směru od Plzně končit na Smíchovském nádraží. Dálkové spoje od Hradce Králové se odkloní na Masarykovo nádraží a některé z vlaků EuroCity a EuroNight na trase do Německa i zpět budou směřovat do Holešovic. Ze stejných míst budou vlaky jezdit mimo Prahu až do konce prázdnin.
Zákaznické jízdné zatím nezdraží
Plánované zdražování a rušení některých služeb se dotkne asi čtyř procent zákazníků Českých drah. Těm cestujícím, kteří využívají běžné jízdenky z místa na místo, nebo zákaznické jízdné, se zdražení zatím vyhne.
"Neříkám, že o zdražování běžných jízdenek v případě dalšího zvýšení cen nafty neuvažujeme, ale k 15.6. k němu nedojde," řekl Šťáhlavský.
Změny v tarifech souvisejí nejen s rostoucí cenou nafty, ale také elektřiny, která pohání jednu třetinu českých vlaků. Cena nafty neustále stoupá, nedávno překročila hranici 35 korun za litr.
Od neděle si cestující připlatí 200 korun za dopravní doklad Kilometrická banka. Jedná se o přenositelnou kartu (nyní za 1600 korun), z níž se odečítají kilometry. Cena za procestovaný kilometr se vyšplhá o desetník na 0,90Kč.
. Přehled změn v jízdních řádech najdete zde |
"Při cestách delších než sto kilometrů je jízda na kilometrickou banku stále výhodnější o 30 haléřů na kilometr, než obyčejné jízdné," uvedl Šťáhlavský.
Síťová jednodenní jízdenka ČD Net vyjde nově místo 390 na 440 korun. Varianta pro dva až pět cestujících podraží o stokorunu na 880. Na 440 korun pordaží i síťová víkendová jízdenka SONE+ určená pro dálkové spoje. Pro osobní vlaky zůstává cena stejná.
Další zdražení se týká regionálního spoje "Šťastná eLiška". Za jízdu vlakem z Prahy do Brna zákazník zaplatí místo 70 korun 105 korun.
Služby se nevyužívaly, končí
Uspořit se České dráhy rozhodly i zrušením některých málo využívaných produktů. Končí nabídka jízdenky In-gold ve variantě All Inclusive. "Zákazníci více používali klasickou variantu této služby s aplikací In-gold," sdělil iDNES.cz Petr Šťáhlavský.
Na pokladnách také už nebudou k dostání jízdenky SC Net ve všech verzích určené pro cesty pendolinem. Oblíbenější jsou levnější varianty, jako je cestování na zákaznické jízdní s In-kartou/Rail plus nebo v případě studentů pak žákovské jízdné.
Prázdninová nabídka slev pro mladé a studenty nakonec zůstane. Od 1. července do 31. srpna budou moci mladí do 26 let po předložení dokladu získat padesátiprocentní slevu i na zpáteční jízdenku.