Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lidé stále upřednostňují levnější výrobky, strach z krize se ale zmenšuje

  1:02aktualizováno  17:57
S tím, jak se vyvíjejí obavy z dopadů ekonomické krize, mění se měsíc od měsíce i nákupní zvyklosti Čechů. Zatímco na jaře omezili nákupy pouze na nejnutnější zboží, nyní už jsou o něco odvážnější. Nadále však jasně upřednostňují levnější výrobky před těmi dražšími.
Lidé do nákupních košíků skládají osvědčené výrobky. Kvůli krizi neexperimentují.

Lidé do nákupních košíků skládají osvědčené výrobky. Kvůli krizi neexperimentují. | foto: Václav PancerMF DNES

Dokazují to poslední květnové statistiky maloobchodu. Čeho se lidé podle průzkumu agentury Focus, který má MF DNES k dispozici, nejvíc bojí?

Především ztráty životní úrovně. Že se budou muset uskromnit, znepokojuje přes devadesát procent lidí, to je víc než na jaře.

"Myslím, že tyto obavy jsou spíš problémem oblastí, kde došlo k nějakému masivnímu propouštění. Jinak ale důvody, proč se bát, ubývají. Ukázalo se, že nic nezdražuje ani ničeho není nedostatek," popisuje uvažování lidí psycholog Jiří Brančík.

S deklarovaným menším strachem ale nekoresponduje realita. Tržby maloobchodníkům v květnu totiž meziročně klesly o 7,5 procenta, což je největší propad od letošního února. - čtěte Češi v květnu méně utráceli

Z poloviny se přitom na propadu podílel klesající prodej automobilů a pohonných hmot. Snížení DPH pro firemní osobní auta situaci zřejmě jen zmírnilo. Lidé i firmy s utrácením za věci dlouhodobé spotřeby více váhají.

Čekání na horší časy

Naopak růst tržeb o 1,3 % oproti loňsku si mohou pochvalovat obchodní řetězce. Ani v oblasti rychloobrátkového zboží, jako jsou potraviny a drogerie, se ale nedaří všem výrobkům stejně.

Od doby, kdy nastoupily levné privátní značky obchodních řetězců (Clever, Mince, Halíř...), lidé stále více opomíjejí průměrné výrobky s neurčitou image, místo toho nakupují buď ty úplně nejlevnější, nebo naopak ty dražší, které znají z reklam a kterým věří. V době krize je tato polarizace značek víc znát.

"V ČR je stabilní spotřeba dovozních luxusních destilátů a na druhé straně narůstá spotřeba v nejlevnější kategorii jako tuzemský rum. Všem značkám mezi tím se daří hůř," tvrdí Pavel Pichler, ředitel společnosti Podravka-Lagris, který dříve pracoval pro Becherovku.

"O polarizaci svědčí i pokles prodejů desetistupňového piva, zástupce středu, a nástup dražších jedenáctek a diskontních piv," doplňuje ředitel reklamní agentury TBWA Radek Dráb.

Podle Tomáše Hrivnáka z poradenské agentury Idealisti lidé v době krize při nákupech více spoléhají na osvědčené značky a méně experimentují.

"V košíku mají jednu prémiovou značku, například vodku Absolut, a zbytek tvoří privátní značky obchodu. Není vůle ke zkoušení nového, lidé očekávají horší časy," říká Hrivnák.

Přestože statistické údaje zatím o zlepšení situace nesvědčí, samotná nálada mezi lidmi by mohla pomoci krizi zmírnit. Právě strach z ní je největší brzdou znovunastartování hospodářského růstu, varoval už v roce 1933 ve svém inauguračním projevu americký prezident Franklin D. Roosevelt.

Průmyslová výroba dramaticky padá, podniky musí pokračovat v propouštění, a tak lidé stále více šetří – takže průmysl vyrábí méně. Spirála strachu pokračuje, dokud nedojde k jeho odeznění.

Museli jste se kvůli krizi uskromnit?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 sobota 18. července 2009. Anketa je uzavřena.

NE
NE 4094
ANO
ANO 3681

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Za zájezd jen čtvrtinu předem, navrhuje EU. Cestovky s tím mají problém

19. dubna 2024

Premium Předem zaplaťte jen 25 procent a doplatek až čtyři týdny před odjezdem na dovolenou. Takový návrh...

Brusel vyčlenil půl miliardy eur na výroby munice, do Česka jdou tři procenta

19. dubna 2024

Dva české podniky uspěly v konkurenci evropských obranných firem, které se ucházely o finanční...

Ruské tankery mohou způsobit ekologickou katastrofu, varuje švédský ministr

18. dubna 2024

Švédský ministr zahraničí Tobias Billström varuje před ekologickou katastrofou, ke které by mohlo...

Google propustil 28 zaměstnanců, kteří stávkovali kvůli smlouvě s Izraelem

18. dubna 2024  19:30

Společnost Google propustila 28 zaměstnanců, kteří protestovali proti smlouvě, kterou firma...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...