On-line prodejcům tak vznikají milionové škody.
"Z balíků expedovaných v období 14. až 19. prosince jich bylo doručeno pouze 91 procent, zhruba dalších sedm procent až po Štědrém dni. Děti však na dárek čekat nechtějí, takže u hraček se nám vrátilo patnáct procent zásilek," uvedl Ondřej Fryc, majitel Internet Mall, největšího internetového obchodu v Česku.
Firma podle něj kvůli tomu přišla o 1,5 milionu korun. Podobnou zkušenost s vracením opožděných zásilek má i další provozovatel internetových obchodů VltavaStores.cz. Loni se podle Vladimíra Švehly z marketingu společnosti pohybovaly ztráty kolem milionu korun.
Vánoční sezona 2007 bude ovšem díky preventivním opatřením podle něj méně nákladná. "Ve chvíli, kdy jsme zjistili, že by zboží nemuselo dojít včas pod stromeček, jsme zákazníky kontaktovali a teprve po opětovném potvrzení objednávky jsme zboží expedovali," dodal Švehla.
Ostatní internetoví konkurenti tvrdí, že podrobné údaje o případných ztrátách budou mít k dispozici v průběhu ledna. Dva nejvýznamnější obchody sice problémy kvůli zpožděným dodávkám České pošty měly, nicméně někteří jejich konkurenti dokázali těmto každoročním komplikacím předejít.
Například internetový prodejce 123Shop.cz už 18. prosince upozorňoval návštěvníky svých obchodů, aby zvolili jiný způsob dodání zboží než prostřednictvím České pošty.
Pavel Včíslo, obchodní ředitel 123shop.cz, uvedl, že se díky tomu firma letos pozdnímu doručení a s tím spojenému vracení zboží prakticky vyhnula, vrátila se jí dvě procenta zásilek.
Stejný postup zvolil i prodejce výpočetní techniky a elektroniky Alzasoft. "Objem, který byl nastaven pro Českou poštu, nebyla tato firma schopna zvládnout. Využili jsme více alternativních dopravců," uvedl šéf logistiky Alzasoft Kamil Zavoral.
Česká pošta se však nařčení brání. "Bohužel nemůžeme garantovat dodání standardních balíků v určeném čase, nicméně obchodní balík dojde do dvou dnů. Má prioritu a navíc zákazník může celou dobu sledovat stav dodávky," uvedla mluvčí pošty Dita Václavíková a dodala, že obchody by měly mít na svých stránkách možnost volby mezi těmito dvěma službami.
On-line prodejci ovšem upozorňují, že v případě těchto dražších služeb jsou už na lepší úrovni menší logistické firmy, které podle nich za stejnou cenu nabízejí pružnější jednání.