"Návštěvníci" z Arese zřejmě ponesou hlavní tíhu propouštění spolu s továrnou Termini Imerese na Sicílii. Automobilka se chce zbavit celkem 8100 lidí. Vláda tlačí největšího soukromého zaměstnavatele v zemi, aby 1800 pracovníkům zajistil budoucnost.
Jednání však zatím nepřinesla žádnou shodu a mají pokračovat 5. prosince na ministerstvu průmyslu.
Dělníci drželi letadla při zemi
V polovině listopadu znepříjemnili protestující pracovníci Fiatu život lidem na Sicílii. Nejdříve obsadili přístav v Palermu, pak se přesunuli na tamní letiště a blokovali přístupové cesty. Odlety z tohoto uzlu, který v té době nabyl na významu po posledním výbuchu Etny, se značně zkomplikovaly.
Letiště v Palermu totiž zajišťovalo spojení s pevninskou Itálií i okolními státy, protože popílek z Etny vyřadil z provozu terminál ve druhém největším městě ostrova, Catanii.
Zhruba čtyři stovky dělníků z továrny v Termini Imerese zatarasily silnice i železniční tratě, takže na letišti uvízli i lidé na příletu.
"Hodláme blokovat všechny odlety. Chceme tím vyslat důrazný vzkaz a nepřestaneme, dokud se plány Fiatu nezmění," řekl zástupce odborů Fiatu Roberto Mastrosimone.
Boj o Fiat se přenesl do přístavu
11. listopadu poprvé výrazně pocítily problémy italského Fiatu i jinak nezúčastnění lidé a firmy. Zhruba pět set rozezlených pracovníků automobilky se vydalo do přístavu v sicilském Palermu a vlastními těly a autobusy zablokovali jeho provoz. Mimo jiné se kvůli nim nenalodilo asi 3700 vozů, které sami vyrobili v továrně Termini Imerese.
V tomto závodě už týden před tím protestovalo dvacet tisíc lidí proti propuštění 8000 kolegů, které vedení firmy oznámilo na konci října. Další deset tisíc lidí vyjádřilo svoji nespokojenost v turínském sídle společnosti.
Obsazením přístavu vyvolali dělníci chaos. "Pokoušíme se vládu přimět k pochopení naší těžké situace. Chceme zjistit, na čí straně vláda stojí," řekl agentuře ANSA zástupce odborů Fiatu Roberto Mastrosimone.
Automobilová divize strojírenského molocha čeká letos ztrátu přes dvě miliardy eur, a tak se stává přítěží i pro mateřskou firmu. Jednání s americkou automobilkou General Motors zatím nepřineslo žádné konkrétní výsledky. GM už ve firmě vlastní minoritní podíl.
Italský tisk přinesl zprávu, podle níž přijeli do Itálie jednat i zástupci japonské automobilky Toyota. Největší výrobce osobních vozidel v zemi vycházejícího slunce ale tuto informaci popřel.