Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Lidé ze Spring Hillu v Tennessee se bojí o práci. Osud města visí na automobilce

  • 8
Zaměstnanci největší americké automobilky, která v pondělí vyhlásila bankrot, hledí do budoucnosti s obavami. Lidé, kteří pro společnost pracovali, najednou nevědí, co s nimi bude. Například ve městě Spring Hill v Tennessee závisí na osudu místní továrny budoucnost prakticky celého města.

"Snažím se zůstat optimistou," řekl americké televizi CNN Johnny Miranda. Před šestnácti lety se rozhodl opustit továrnu GM ve Van Nuys a přestěhoval se do Spring Hill.

Městečko Spring Hill bylo před příchodem továrny GM jen malou obcí nedaleko Nashvillu. Od roku 1990, kdy z montážní linky továrny sjel první vůz Saturn, se počet obyvatel městečka zvýšil šestnáctkrát. Téměř tři tisíce pracovníků General Motors teď s obavami sledují nejnovější zprávy.

"Vážně vás to srazí na kolena, když pořád musíte myslet na to, jak továrna zavře a vy budete bez práce. Mám z toho pořádný zmatek v hlavě," říká Miranda.

Ze saturnu na chevrolet

Továrna ve Spring Hillu musela přestat vyrábět saturny už před dvěma lety, kdy se jejich prodej prudce propadl. Po roce začala namísto nich produkovat sportovní chevrolety.

Plán továrny GM prodat každoročně půl milionu vozidel Saturn nevyšel - v roce 2008 jich neprodala ani 200 tisíc. Uvadající popularita saturnu ale byla jen jedním z bolavých míst automobilového gigantu, který byl nucen v pondělí vyhlásit bankrot a požádat o ochranu před věřiteli. Společnost teď zavírá tucet továren, další tři jsou v záložním režimu. Právě k těm patří provozovna ve Spring Hillu, píše CNN.

Ve městě jsou pádem společnosti General Motors postiženi snad všichni obyvatelé, každý minimálně někoho, kdo se v souvislosti s bankrotem GM bojí o svoji budoucnost, zná.

Místní věří v dobrý konec

"Můj tchán pracuje pro GM. Pracuje pro ně od té doby, co dokončil střední školu," řekl CNN Will Barnes. Aby se prý nervově nezhroutil, uklidňuje se tchán pana Barnese prací na zahradě. "Tenhle týden sekal trávu už pětkrát."

"V továrně pracuji od svých osmnácti let," dodává k tomu John Stansbury, kterému je dnes 55 let. Jeho otec prý pro GM pracoval celých čtyřicet let. Podle něj město Spring Hill už jednou prokázalo schopnost změnit výrobu a začít vyrábět jiný typ vozů. Továrně by se to mohlo povést i nyní. "Proto zůstávám optimistou. Je to těžké, ale pořád věřím."

"Bude to hodně bolestivé," uzavírá Johnny Miranda. "Určitě to bude bolet."