"Ve vedení týmu či otevřenosti zpětné vazby vidí zaměstnanci u svých šéfů vážné nedostatky. Je to překvapivé, protože by tyto oblasti měli mít už dokonale zvládnuty," míní Ronald Meijers z představenstva firmy, která průzkum zpracovala.
Není divu, že negativní hodnocení vlastností vede většinu zaměstnanců k přesvědčení, že jejich nadřízený by v žádném případě nemohl být jejich vzorem. O opaku je přesvědčeno jen 37 procent lidí.
"Hodně slabý je také výsledek týkající se zpětné vazby," říká spolumajitel Rodinného pivovaru Bernard Stanislav Bernard. V průzkumu totiž jen čtyři z deseti podřízených uvedli, že jejich šéfové jsou otevření tomu, aby si vyslechli jejich názory.
Bernard věří, že v jeho pivovaru by byl výsledek lepší. "Stanovili jsme si totiž právě otevřenost a důvěru jako jedny z hlavních interních hodnot ve firmě," vysvětluje podnikatel. "Pokud je atmosféra ve firmě založena na důvěře, otevřenosti a zároveň zodpovědnosti, je řešení problémů mnohem snazší," dodává.
. Podřízení a šéfovéCo si zaměstnanci myslí o svých šéfech 71 % zaměstnanců si myslí: |
Nízké skóre, které získali šéfové v hodnocení osobnostních vlastností, překvapilo i personální ředitelku Henkel ČR Irenu Muchovou. Ta však doporučuje brát podobné průzkumy s rezervou. "Část zaměstnanců využije podobné dotazování jako ideální příležitost, jak si právě vylít vztek, který na svého nadřízeného má," vysvětluje Muchová.
Přesto podobný (zcela anonymní) průzkum běží i v jejich firmě. "Hodnocení manažeři následně dostanou výsledky a mají povinnost o nich s lidmi, kteří je hodnotili, diskutovat," popisuje Muchová.
Vyplňování hodnoticích dotazníků se nevyhnou lidé ve velké části především nadnárodních firem. Ty však zpravidla výsledky průzkumů drží za svými zdmi. "Jedná se o interní data a pracujeme s nimi uvnitř firmy," říká mluvčí Telefóniky O2 Martin Žabka. Telefonní operátor pořádá letos potřetí průzkum nazvaný Reflect O2, v němž lidé hodnotí třeba to, zda jejich nadřízený ocení, když odvádí dobrou práci, či zda je dokáže dostatečně motivovat.