Ztrácejí supermarkety, i když u nich zatím stále pravidelně nakupuje nejvíce lidí, hypermarkety se drží. Průzkumy provedla společnost Nielsen koncem loňského roku.
Leták LidlNakupujete rádi v prodejnách Lidl? Aktuální leták Lidl najdete vždy na AkčníCeny.cz. S námi najdete také nejbližší prodejny Lidl. |
Narůstající procento pravidelných zákazníků diskontů, pro něž je hlavním prodejním tahákem cena a kde nevadí, že zboží se prodává z palet, je dáno i jejich rychle rostoucím počtem. Loni se postavilo čtyřicet nových diskontů, z čehož nejvíce připadá na Lidl.
Německá firma, bratr Kauflandu, přišla do Česka jako poslední v roce 2001, a proto teď nejvíce spěchá. Podobné počty si zřejmě diskonty připíší na své konto i v letošním roce. Více stavět začal kromě Lidlu i Plus Discount. Letos by měl do prosince otevřít zhruba patnáct obchodů.
V přidávání kolem pěti šesti obchodů ročně pokračuje i Penny Market. Diskonty lákají kupující hlavně na nízké ceny. V Česku si každý třetí zákazník myslí, že diskonty jsou u běžného zboží nejlevnější. Na druhou stranu jen dvanáct procent lidí si pamatuje ceny potravin, které nakupuje pravidelně.
„Vypovídá to o tom, že komunikační strategie diskontů je účinná. Vybudovali v lidech podprahový pocit, že jsou nejlevnější,“ říká Lucie Hrušová za The Nielsen Company. I přes pokračující expanzi nejsou ani diskonty odolné vůči krvavé válce odehrávající se mezi obchodníky na českém trhu.
Stejně jako ostatním, i jim klesají tržby na metr čtvereční. Lidl byl za poslední známý rok ve ztrátě skoro 900 milionů korun, Plus Discountu zisk klesl.
Kvalita je v Česku mnohem nižší než v Německu
Potíž diskontních obchodů je v tom, že zákazník je mezi sebou jen těžko rozliší. Všechny tři řetězce, ale nejvíce Lidl, nabízejí řady vlastních značek, pod kterými zboží prodávají.
„Kvalita zboží je tady horší než třeba v Německu ve stejném typu obchodů,“ říká člověk z byznysu. To je zřejmě i jeden z důvodů, proč jsou Němci přeborníci v chození do Aldi či Lidlu.
Na milion obyvatel připadá u našich západních sousedů 175 levných obchodů. V Česku je to čtyřikrát méně. Diskonty však v Česku nedrží primát jen v nejrychlejší expanzi a oblibě. Zároveň se jim totiž v rámci všech typů obchodů vyhýbá největší procento lidí, plná čtvrtina. Ne každému zřejmě sedí nákup z palet nebo prodejna, kvůli které se vykácejí staré stromy.