Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

V Lidlu se tvořily dlouhé fronty. Řetězec měl špatně nastavené EET pokladny

  • 910
Zákazníci diskontního řetězce Lidl se museli v pondělí obrnit trpělivostí. U pokladen se totiž tvořily až hodinové fronty, které se táhly přes celé prodejny. Platební terminály na karty nefungovaly. Příčinou bylo ladění pokladen na EET.

Během pondělního odpoledne a večera se v největším diskontu v Česku, v řetězci Lidl, tvořily fronty na pokladnách - čekalo se, až z nich vyjedou účtenky se speciálním FIK kódem, který je spojen s elektronickou evidencí tržeb.

„Šílené fronty od začátku až na konec prodejny od každé pokladny. Strávila jsem tam snad hodinu a to jsem musela ještě volat rodičům, aby přišli s penězi,“ stěžuje si na facebookové stránce řetězce zákaznice Eva z Českých Budějovic.

Podobných zkušeností z pondělního odpoledne a večera jsou na sociální síti desítky. „V libereckém Lidlu včera nebrali karty, zřejmě kvůli zavedení EET. Dlouho jsem nezažil, že by jelo všech pět kas najednou,“ říká návštěvník Jan, podle kterého jen samotné vyjetí účtenky z kasy trvalo řádově deset sekund.

27.února 2017 v 18:01, příspěvek archivován: 28.února 2017 v 11:47

#Lidl #andrejbabiš takhle dopadá příprava na #EET kolaps v českých Budějovicích https://t.co/G5Cp3ShvXG

Chyba v nastavení pokladen

Podle mluvčí diskontního řetězce Zuzany Holé to bylo tím, že Lidl připojoval pokladny do EET a ladil své systémy. „Měli jsme chybu v nastavení našeho pokladního systému a tím došlo ke zpomalení pokladen. Během večera byla závada odstraněna a od rána vše funguje v pořádku,“ uvedla Holá. Podle ní šlo o problém na straně řetězce, nikoliv finanční správy. „Jednalo se o chybu v nastavení síťové komunikace v našem systému, kterou nelze přičítat EET,“ dodává Holá.

Lidlu se daří

Diskonty Lidl vykázaly v Česku ve finančním roce 2015/2016, který skončil koncem února, rekordní zisk před zdaněním čtyři miliardy korun, meziročně o 55 procent více. Tržby společnosti stouply o 14 procent na 38,3 miliardy korun. Vyplývá to z výroční zprávy Lidlu.

Společnost předpokládá v následujícím období rozvoj obchodních aktivit přibližně stejným tempem jako v předcházejícím období. Vedle výstavby nových obchodů firma pokračuje v modernizaci současných prodejen.

Diskont má v Česku 233 prodejen. Lidl vstoupil na český trh v roce 2003 jako poslední z velkých obchodních řetězců. Asi 80 procent sortimentu prodává pod privátní značkou.

Lidl spustil EET ve většině svých prodejen už koncem minulého týdne, včera na evidenci najel i zbytek prodejen.

Rychlost odezvy ze strany finanční správy, kam se účtenky z prodejen elektronicky přes internet posílají a odkud přichází FIK kód, byla včera podle serveru HlídačEET.cz maximálně třetinu sekundy.

Podobně testují už několik dní EET i další řetězce. Potíže hlásil už minulý týden při zapojení EET i řetězec Albert. „První zkušenosti z již připojených obchodů ukazují, že odezva systému ministerstva financí může trvat zejména v nákupní špičce déle,“ říká mluvčí společnosti Ahold Jiří Mareček.

Povinně od středy

Evidence tržeb na všech maloobchodních prodejnách odstartuje naostro ve středu 1. března. Aktuálně už účtenky posílá do systému 88 tisíc firem, především z oblasti ubytování a stravování, postupně se přidává maloobchod. Přihlašovací údaje do systému má zatím 155 tisíc podnikatelů.

Finanční správa v pondělí zmírnila svůj odhad toho, kolik obchodníků se v druhé vlně EET do systému zapojí. „Deklarovaná horní hranice 200 až 250 tisíc subjektů, které by teoreticky mohly být v rámci 2. vlny povinny evidovat, zahrnovala také bez elektronické evidence tržeb obtížně kvantifikovatelný soubor podnikatelů, kteří evidovat nemusí, případně začnou až později,“ uvedla mluvčí Petra Petlachová.