Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Likérkám kvůli krizi klesají tržby, lidé pijí levnější alkohol

  15:04aktualizováno  15:04
Jednička a dvojka českého trhu s lihovinami očekávají oproti loňsku pětiprocentní propad prodejů. Podle likérek Stock Plzeň a Granette Ústí nad Labem je to ekonomickou krizí. Lidé se snaží kupovat levnější produkty, roste také černý trh s lihovinami, hlavně v restauracích.

Češi pijí více levnější alkohol, oblíbené jsou fernety, vodka, tuzemák, raketově roste pepermintka nebo griotka. Ilustrační foto | foto: Marek Navrátil


"Celkový domácí odbyt se sníží zhruba o pět procent a hlavním důvodem bude pokles v restauracích," řekl ředitel Granette Pavel Kadlec. Shoduje se s ním obchodní šéf Stocku Richard Švéda. "Lidé spíše kupují tradiční značky a neexperimentují," dodal.

Jde zejména o fernety, vodku, tuzemák a raketově opět roste pepermintka. Granette zájem o tyto druhy potvrzuje a přidává ještě griotku, Starou mysliveckou a čisté destiláty jako je slivovice a hruškovice.

Pokles bude nejvyšší ve středním cenovém segmentu, lidé se přesouvají k levnějším značkám. "V gastronomii je prodej zhruba o pětinu nižší. Lidé si nápoj koupí spíše v řetězcích a poté ho konzumují doma," řekl Kadlec. Ve vybraných segmentech působí magické hranice ceny. U vodky a rumu je to 80 korun, u destilátů 130 korun za půllitr.

Podle Švédy letos extrémně roste černý trh, hlavně v restauracích a barech. "Lidé hledají levné lihoviny," dodal.

Ředitelé potvrzují větší tlak obchodních řetězců na snižování cen. Pokud se podíváte na jakoukoli komoditu, tak se prodává až o desítky procent levněji než před půl rokem, řekl Kadlec.

Cena lihu se drží, stoupají energie

Krize podle výrobců způsobí, že se letos ani v příštím roce ceny lihovin nezvýší. Mohou se zvedat u produktů, které jsou něčím výjimečné. Důležité je dnes budovat značky, potom je možné ceny mírně zvýšit a eliminovat tím zdražení vstupů jako třeba lahví, které letos vinou zvýšení ceny sody na světových trzích zdražily o pět procent. Cena lihu je konstantní, zvýšily se ještě platby za energie.

Jedním z možných náhrad úbytku tuzemského prodeje je export, ale vlivem kurzu eura není vždy optimální. "Jsou trhy a položky, s nimiž se dá prorazit, například absint, který uvádíme na trh. Ale dostat se v Německu do obchodních řetězců, je pro českého výrobce téměř nemožné," dodal Kadlec.

Otevřené trhy jsou Polsko, Maďarsko, Slovensko i Finsko, kam Granette nyní prorazila s vaječnými likéry.

Podle Kadlece se krize dotkne také importovaných lihovin. Dovozy v ceně kolem 300 korun výrazně zlevňují o desítky korun, například Metaxa a podobné značky, a je možné, že se jejich prodej zvýší. Dražší značky pravděpodobně klesnou a konzumenti budou hledat cenově výhodnější alternativy, dodal Kadlec.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Kdo ušetří díky Dešťovce na splachování, mohl by zaplatit víc na stočném

Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR (SOVAK) bude doporučovat Státnímu fondu životního prostředí, aby v novém kole dotačního programu Dešťovka v případě...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příliš výjimek a chyby úředníků, kritizuje NKÚ správu daní z příjmů

Správa daně z příjmů fyzických osob je nepřehledná a složitá pro plátce i úřady. Vyplývá to z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), jejíž výsledky v...  celý článek

Japonský bezdomovec v Tokiu. Ilustrační foto
Podíl zaměstnanců, kteří kvůli malé mzdě žijí v chudobě, vzrostl

V Česku v posledních letech přibývalo lidí, kteří si v práci za celý rok nevydělali dost a spadli pod hranici příjmové chudoby. V roce 2011 se to týkalo zhruba...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.