Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soukromníci ostrouhali. Z Prahy do Budějovic budou po kolejích jezdit ČD

  17:07aktualizováno  17:07
Od prosince přibude vlaků mezi Prahou a Českými Budějovicemi a cesta se zrychlí o 19 minut. S časem lehce přes dvě hodiny tak může železnice konkurovat silnici. Stát však provoz posílené linky soutěžit nebude. Zakázku přiklepl Českým drahám.

Vlakové nádraží České Budějovice. Nástupiště už je opravené, budova na rekonstrukci stále čeká. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Horší zprávou je tento časový komfort pro daňové poplatníky - navzdory slibům, že se provoz dálkových spojů začne soutěžit, ministerstvo dopravy posílá zakázku na provoz nových vlaků rovnou Českým drahám, aniž by v soutěži či zjednodušeném poptávkovém řízení zjistilo skutečnou cenu na pokrytí ztrát z provozu nové linky.

A kvůli tomu se už bouří soukromí dopravci, kteří posílají stížnosti do Bruselu. „Je to obcházení zákonů i evropského nařízení, které nemůže projít,“ říká mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Ministerstvo dopravy taková obvinění odmítá. „Vláda rozdělila trh veřejných služeb v nadregionální dopravě na část, která bude předmětem otevírání trhu, a na část, které se to zatím netýká. Takový postup je plně v souladu s evropskou i českou legislativou,“ říká mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Ministerstvo odeslalo už do meziresortního připomínkového řízení materiál, který počítá s tím, že dodatek ke smlouvě s Českými drahami ještě posvětí vláda.

Hraje se o hodně peněz. České dráhy si nacenily doplatek, který po ministerstvu budou za roční provoz chtít, na 85 milionů korun, smlouva počítá s provozem minimálně do roku 2019. Celkem tak České dráhy stojí blízko podpisu kontraktu bez soutěže za více než čtvrt miliardy.

Jezdit by mělo celkem osm párů vlaků ve všední dny, které budou po cestě zastavovat jen v Táboře a budou vedeny většinou jako kategorie EuroCity / InterCity. Jeden pojede až do Českého Krumlova, čtyři až do rakouského Linze, kde by měla doba jízdy z Prahy klesnout pod čtyři hodiny.

Jen třicet cestujících ve vlaku?

Záhadný je to přitom i způsob výpočtu - České dráhy si v kalkulaci odhadly, že z nových vlaků budou mít výnosy celkem kolem 25 milionů korun. „Pokud se podíváme na cenu jízdenky z Prahy do Českých Budějovic, vychází to na třicet cestujících na vlak. Nechápu, proč si stát objednává tuto službu u dopravce, který je schopen přilákat jen tak málo cestujících,“ podotkl Daniel Adamka z Arrivy, která chce od prosince zavést přímé vlaky mezi Prahou a Českým Krumlovem. Podle ministerstva jde však jen o úvodní kalkulaci a úřad bude odhad dál sledovat, aby odpovídal realitě.

Soukromníci jsou znepokojeni i z jiných důvodů - jak RegioJet, tak Leo Express mezi oběma městy provozují autobusy, které získají rychlejšími vlaky vážnou konkurenci.

Zajíždění do Českého Krumlova vlakem ráno z Prahy vysvětlují ministerští úředníci základní dopravní obslužností, tento čas přitom využívají hlavně zahraniční návštěvníci pro cesty na jih do jedné z vyhledávaných destinací. Pro spojení dosud hojně využívají právě autobusy soukromníků. „Není důvod, aby Česká republika dotovala dopravu pro turisty IC/EC spoji do Českého Krumlova. Celou IC/EC objednávku považujeme za provokativní obcházení pravidel, kdy stát chce nahradit soutěžní pravidla a nařízení EU usnesením vlády,“ říká Petra Valentová z Leo Express.

Stát ve svém materiálu počítá s tím, že se současná rychlíková linka R7 změní na expresní linku Ex7 a R17. Rychlíky i nadále pojedou ve špičce po hodině, mimo špičku po dvou hodinách, nově budou kromě stávajících stanic zastavovat ještě v Plané nad Lužnicí.

Pro cestující by mělo být příjemnou změnou i nasazení lepších vozů než dosud. České dráhy počítají hlavně s flotilou modernizovaných vagonů. Dopravce zatím nechce plány příliš komentovat, čeká na definitivní potvrzení objednávky ministerstva.

Koridor mezi Prahou a Českými Budějovicemi dosud není hotový. Až se dokončí další úseky, měly by vlaky cestu zvládnout za hodinu a půl.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.