Lodí do zámoří? Připravte si i stovky tisíc

Zatímco po evropských mořích se to trajekty různých úrovní a cen jen hemží, takže není složité doplout třeba do Řecka, na Korsiku, Sardinii či k pobřeží Skandinávie, pravidelné osobní lodní linky do Ameriky či Austrálie prakticky vymizely. Výjimkou je trasa z britského Southhamptonu do New Yorku. Na luxusní lodi Queen Elizabeth 2 lze přeplout přes Atlantik během šesti dnů. Nejlevnější kajuta však přijde na sedmdesát až osmdesát tisíc korun. Komfortní pak stojí i tři sta padesát tisíc korun, za stejné peníze by se pasažér proletěl z Prahy do New Yorku třicetkrát tam a zpět.

Podle Pavla Skřivánka ze společnosti Atlantis Air Service je tato plavba spíše prestižní záležitostí pro majetné, přehlídkou drahých rób a místem gentlemanských debat. "Queen Elizabeth 2 je vlastně pětihvězdičkovým hotelem, proto tak vysoká cena," doplňuje René Močuba zástupce firmy Orbis link zajišťující trajektovou přepravu.

Dříve bylo možné pronajmout si kajutu na nákladní lodi, dnes už to podle Jana Poláčka z firmy Czechoslovak Ocean Shipping lodní společnosti dělají nerady. René Močuba dodává, že i v případě takových plaveb byla cesta několikanásobně dražší v porovnání s letenkou. "Cesta letadlem trvá několik hodin, například do Ameriky loď pluje asi šest dní," říká.

Ceny trajektů, kterými se běžně turisté dopravují například na letní dovolenou v oblasti Středozemního moře, jsou v porovnání luxusními zaoceánskými loděmi mnohem příjemnější. Například čtyřčlennou rodinu může dokonce vyjít cesta autem a trajektem levněji než letadlem. Ovšem musí počítat s tím, že potrvá déle.

Například k řeckému pobřeží poplují ze severní Itálie i více než 24 hodin. Naopak pro dva pasažéry bude obvykle kombinace souše - voda v porovnání se službami letecké společnosti dražší. Zatímco dvě letenky do Řecka lze v rámci zájezdu pořídit za patnáct tisíc korun, za cestování autem a trajektem zaplatí dva lidé, kteří si dopřejí lepší kajutu, i dvojnásobek.


Témata: Atlantida, Loď