Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stát prodává další lokálky. Co kilometr, to statisíce korun

  9:42aktualizováno  9:42
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nabídne letos k prodeji zájemcům další trať, kde už dlouho nejezdí žádné vlaky. Na začátku května vyhlásí prodej trati z Dobronína do Polné na Vysočině. Už přes rok hledá zájemce o lokálku z Velké Kraše do Vidnavy.

Modernizovaný motorák typu 810 firmy KŽC Doprava poprvé vyrazil z pražského Masarykova nádraží do Čakovic. | foto: MAFRA

Jde o tak o další ze seznamu 21 regionálních tratí, které byly v minulosti navrženy ke zrušení. Vlaky po nich už většinou delší dobu nejezdí. Vláda v roce 2012 rozhodla, že se musí nejprve nabídnout k prodeji ve výběrovém řízení, teprve pak může jednat o bezúplatném převodu na města či obce.

Seznam tratí, které je možné koupit, rozšíří během několika týdnů trať Dobronín – Polná. Na šestikilometrovém úseku nejezdí vlaky od roku 2010, trať je ve špatném stavu. Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové probíhá příprava veřejné soutěže. „Nabídka na prodej by mohla být zveřejněna nejdříve začátkem května 2017,“ uvedla Šubová.

Stát chce za lokálky moc

Po loňském prodeji dvou tratí Čížkovice – Obrnice a Dolní Bousov – Kopidlno společnosti AŽD Praha se nedá čekat příliš velký zájem. AŽD už dříve oznámilo, že dvě tratě jim na testování vlastních produktů stačí a nechystá se k nákupu dalších. Do jiných soutěží se dosud nikdo nepřihlásil. Součástí podmínek prodeje je i zachování dráhy v provozuschopném stavu na pět let. Pokud chce nový majitel získat na provozuschopnost dráhy dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury, musí na ní provozovat nejméně dva páry vlaků denně.

Důvodem malého zájmu je relativně vysoká cena. Například v případě aktuální soutěže na prodej tratě Velká Kraš – Vidnava je cena za 4,6 kilometru 3,9 milionů korun (o soutěži více zde). Cena je oproti prvnímu neúspěšnému kolu vyšší, protože nově je součástí prodeje i pozemek pod nádražím. Nový majitel přitom musí počítat s dalšími investicemi do tratě.

Cena, kterou SŽDC za trať chce, vychází ze znaleckých posudků. Kilometr tratí ale vychází vždy vychází v řádech statisíců korun. Například AŽD Praha koupilo 58 kilometrů trati za 10,7 milionů korun. Na trati Čížkovice – Obrnice už o víkendu vyjely první turistické vlaky.

Prodeje lokálek nabraly menší zpoždění. „Časový odstup od usnesení vlády u prvních vybraných tratí vznikl z velké části nutností přepracovat připravená výběrová řízení v souladu s povinnostmi danými novým Občanským zákoníkem,“ vysvětlila Šubová. Když nevyjde prodej v soutěži, může SŽDC nabídnout trať bezúplatně městům či obcím.

SŽDC připravuje k prodeji další tratě. Na seznamu, kde již začala příprava pro prodej, jsou čtyři: Chrudim město – Heřmanův Městec, Broumov – Otovice, Královec – Žacléř a Hevlín – Hrušovany nad Jevišovkou.

U dalších tří se zpracovávají podklady, například se objednává znalecký posudek. Jde o tratě Čelákovice – Mochov, Moravské Budějovice – Jemnice a Čejč – Uhřice.

Seznam tratí, které byly dříve navrženy na zrušení
DráhaDélka (km)Stav přípravy, projednání a prodeje
Doní Bousov - Kopidlno22,370prodáno v r. 2016
nabyvatelem AŽD Praha s.r.o.
IČO 48029483
Čížkovice - Obrnice35,892prodáno v r. 2016
nabyvatelem AŽD Praha s.r.o.
IČO 48029483
Kralovice - Mladotice11,345po neúspěšných veřejných soutěžích je v souladu s usnesením vlády č. 416 projednáván bezúplatný převod městu Kralovice a obci Mladotice
Velká Kraš - Vidnava4,579veřejná soutěž vyhlášena
Dobronín - Polná5,607příprava vyhlášení veřejné soutěže
Heřmanův Městec - Chrudim město12,641zahájena příprava prodeje - sumarizace majetku
Hevlín - Hrušovany nad Jevišovkou6,741zahájena příprava prodeje - sumarizace majetku
Královec - Žacléř5,092zahájena příprava prodeje - sumarizace majetku
Broumov - Otovice4,205zahájena příprava prodeje - sumarizace majetku
Moravské Budějovice - Jemnice20,628zpracovaná aktualizace znaleckého posudku
Čelákovice - Mochov 3,414kompletace podkladů pro objednání znaleckého posudku
Čejč - Uhřice15,470chybné mapové podklady, v řešení
Krupá - Kolešovice12,020nepřipravuje se
Rumburk - Jiříkov st. hranice6,756nepřipravuje se
Bošice - Bečváry10,597nepřipravuje se
Kojetín - Tovačov10,570nepřipravuje se
Hněvčeves - Smiřice11,077nepřipravuje se
Děčín - Oldřichov u Duchcova - Duchcov38,261nepřipravuje se
Libochovice - Račiněves19,952nepřipravuje se
Dívčice - Netolice13,314nepřipravuje se
Krásný Jez - Loket14,059nepřipravuje se
Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.