Cestující v jednom vlaku tu můžete obvykle spočítat na prstech jedné, v lepším případě i druhé ruky. Šest párů spojů mezi středočeským Bakovem nad Jizerou a Dolním Bousovem přesto není pro daňové poplatníky levnou záležitostí – jen provoz tratě stojí ročně šest milionů korun, náklady na samotné vlaky přijdou na sedm milionů korun. Cestující tu ročně za jízdenky zaplatí jen 320 tisíc korun.
Od prosince tu už vlaky téměř najisto jezdit nebudou. Stát se po letech diskusí odhodlal k zásadní redukci českých regionálních železnic a před Vánocemi zřejmě skončí provoz na zhruba deseti úsecích a desítky dalších mají namále.
"Dosud se o tom jen mluvilo, ale ten řez se už musí udělat," říká ministr dopravy Vít Bárta. Provoz lokálek je totiž na řadě míst pro stát příliš drahý a lidé se dají často přepravit levněji, například autobusem. Na řadě míst by dokonce vyšel levněji i taxík.
Padesát tratí v ohrožení
Česko má dosud nejhustší železniční síť na světě. Teď už ale na řadě míst tratě příliš nelákají: jsou často velmi pomalé nebo vedou příliš daleko od obcí a měst.
S plány na redukce přišel už na konci svého ministrování Gustav Slamečka. Správě železniční dopravní cesty zadal, aby připravila seznam nejztrátovějších z nich. Hlavním kritériem bylo, kolik správa vybere na poplatcích za jejich použití – toto "drážní mýto" se muselo pohybovat pod milionem korun.
Padesátka tratí, kterou správce železnic vybral jako první seznam k diskusi, ale nebude rozhodně zrušena. Nejen proto, že kritérium výběru poplatků pod milion nezohledňuje například délku železnice. "Těch kritérií je mnohem více, například počty cestujících nebo tržby za osobní dopravu. Jsou tratě, kde se nedá koukat jen na ekonomiku," říká náměstek ministra Ivo Toman.
Železniční rájČesko má celkem 9 478 provozuschopných železničních tratí, díky čemuž patří mezi země s nejhustší železniční sítí. Necelá třetina tratí je elektrifikovaná. V Česku bylo dosud zrušeno 27 tratí, největší část z nich za socialismu v 70. letech. |
Železnice na zrušení vzbudily mezi kraji velký rozruch, nakonec ale budou škrty menší. "Bavíme se o úsporách na příští rok ve výši 26 milionů korun," dodal Toman.
Právě kritéria výběru spojů mají své kritiky. "Řeší jen poslední rok, ale nezkoumají, jak by tu stoupl provoz, kdyby například na trati jezdily novější vlaky nebo se přidaly některé zastávky. Chybí jakákoliv koncepce," míní Miroslav Vyka, šéf Svazu cestujících ve veřejné dopravě.
O rušení tratí jedná ministerstvo s kraji, které sice jejich provoz dotují, ale stát jim přes Bártův úřad na tyto vlaky sám posílá peníze. "Cílem je, aby páteří veřejné dopravy byla železnice a na ni navazovaly autobusy," dodal Bárta.Některé kraje už rušení odmítají, především Středočeský a Moravskoslezský.
Nelíbí se jim například, že stát nechce příští rok přidat v příspěvku krajům odpovídající míru inflace v předcházejícím období. "Je nefér, že ministerstvo nechce dodržet memorandum schválené vládou. Odmítáme rušení tratí," tvrdí třeba středočeský náměstek hejtmana pro dopravu Robin Povšík. Z omezování lokálek se navíc stává citlivé téma před komunálními volbami.
O osudech tratí se rozhodne v polovině září
Stát velmi pravděpodobně zruší tratě, kde už teď nejezdí osobní vlaky a většinou ani žádné nákladní. Tím, že o ně nebude pečovat a držet je provozuschopné, ušetří ročně desítky milionů korun.
Na řadu přijdou i koleje, kde se dosud jezdí, ale od prosince na nich kraje od drah neobjednají dopravu. Definitivní seznam bude jasný v druhé polovině září. "Bude to už nevratný krok," dodal náměstek ministra Michal Sýkora.
Nevyužívané tratě nabídne ministerstvo zájemcům
Nevyužívané železniční trasy pak bude stát nabízet například svazkům obcí nebo železničním nadšencům. Cenu zatím ministerstvo neřeší, vybírat bude hlavně podle plánů zájemců.
Podobně už v minulosti stát převedl původně na odpis určené jindřichohradecké úzkokolejky na soukromou firmu. Ta tratě oživila, opravila a počet cestujících na nich neustále roste. Zájmem se netají například RegioJet patřící pod Student Agency. "Podáme nabídku krajům, že bychom jezdili my," potvrdil obchodní ředitel Jiří Schmidt.
Pokud o opuštěné železnice nebude zájem, zřejmě z nich koleje zmizí. "Spousta z nich se dá přestavět na cyklostezky," dodal Toman.