Lokomotivu pokřtila na pražském hlavním nádraží Dana Zátopková. "Je pro nás obrovská čest, že můžeme pojmenovat naši novou lokomotivu právě po legendě nejen českého, ale i světového sportu. Emil Zátopek byl často ve světě přezdíván česká lokomotiva a my pevně věříme, že naše lokomotiva bude šířit mezinárodní povědomí o České republice podobně jako kdysi on," řekl generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard.
Pro Škodu je pojmenování lokomotivy po Zátopkovi symbolické nejen kvůli jeho rychlosti. Pro firmu křtem končí dlouhý maraton vývoje a schvalování, a právě na dlouhé tratě se Zátopek specializoval.
Lokomotivu prověřil i oheňpřečtěte si o náročných testech |
České dráhy si lokomotivu objednaly už v roce 2004, dráhy ji ale oficiálně přebírají až nyní. Důvodem byla změna norem, kvůli které museli škodováčtí vývojáři lokomotivu předělat. Několik let zabralo i schvalování, požadavkem drah bylo schválení od německého úřadu EBA.
Mezi různými přezdívkami tuzemských lokomotiv je pojmenování po osobách spíše výjimkou, dosavadní elektrické lokomotivy z produkce Škody mají přezdívky jako banán nebo peršing. I když je lokomotiva 109E na kolejích v provozu už několik let, dosud se žádné jméno neuchytilo, jen někdy se označovala jako Messerschmitt.
Škoda dlouho počítala s tím, že získá certifikát TSI High Speed RST jako první na světě, nakonec ji předběhl Siemens s lokomotivou Vectron. "Emil Zátopek je tak jedním z prvních strojů splňujících nejnovější požadavky a předpisy Evropské unie, a to především co se týká bezpečnosti provozu. Zároveň je lokomotiva schopna plynule přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy," dodal Bernard.
Škoda si slibuje expanzi na západní trhy
Lokomotiva dosud jezdí v Česku, ze stejného stroje odvozený typ na maximální rychlost 160 kilometrů v hodině jezdí už na Slovensku. V Česku nese označení 380. Škoda nově minulý týden pronikla s lokomotivami i do Německa, dceřiné firmě Deutsche Bahn jich dodá šest společně s dvoupatrovými vozy. Škoda se netají tím, že by s lokomotivou chtěla proniknout více na západoevropské trhy (více zde).
"V jednání jsou ale i další dodávky na zhruba třicet lokomotiv pro další zahraniční zákazníky," podotkl Bernard. Škoda do vývoje dala dosud více než miliardu korun.
Lokomotivu během testování provází i několik soudních sporů. Stroj například zabavili na několik týdnů při testování v Rakousku na popud společnosti Bombardier, s kterou původně Škoda měla lokomotivu vyvíjet. České dráhy jakožto největší zákazník se se Škodou soudí o penále za pozdní dodání, Škoda naopak žaluje ČD za pozdní platby. Spor skončil u rozhodčího soudu, který dosud nerozhodl. Podle kupní smlouvy měla Škoda první stroj dodat v prosinci roku 2008.