Lokomotiva Škoda 380. | foto: Škoda Transportation

Zátopek může jezdit v Německu. Škoda po letech získala klíčový papír

  • 76
Plzeňská Škoda Transportation i jejich hlavní zákazník České dráhy si můžou po letech oddychnout. Výrobci lokomotiv se podařilo po letech schvalování získat klíčové povolení k provozu lokomotiv řady 380 v Německu. To je důležité i pro České dráhy, které s nimi mají jezdit od prosince do Hamburku.

Schválení německým drážním úřadem EBA potvrdila mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá. Lokomotivy už dříve získaly povolení k provozu v Česku, Polsku, Maďarsku a Slovensku. 

„Úspěšně jsme ukončili sérii předepsaných a náročných zkoušek, které byly nutné pro získání povolení k provozu na německé železnici, a německý drážní úřad EBA nám dal klíčové povolení k provozu. Celý proces byl velmi náročný, ale jsem rád, že česká lokomotiva je jednou z prvních vysokorychlostních lokomotiv na světě, které tato povolení získaly,“ řekl Tomáš Ignačák, generální ředitel společnosti Škoda Transportation.

Lokomotivy, které Škoda pojmenovala po slavném běžci Emilu Zátopkovi, jsou předmětem i velkých soudních sporů mezi Škodou a Českými drahami. Dráhy žalují Škodu o téměř miliardu za pozdní dodání, Škoda naopak požaduje přes miliardu za zpoždění v platbách. Podmínkou kontraktu bylo schválení vozidla i v Německu.

Schvalování v Německu trvalo bezkonkurenčně nejdéle. „Zejména německý drážní úřad je v procesu schvalování naprosto nekompromisní a často v technickém posuzování jde až do nejmenších detailů,“ dodal Petr Špalek, hlavní inženýr pro kolejová železniční vozidla ve Škoda Transportation.

Do vývoje lokomotivy investovala Škoda téměř miliardu korun, zatím se jí podařilo prodat jen dvacet lokomotiv Českým drahám a dvě na Slovensko. Schválení v Německu by ale mohlo přispět k většímu zájmu i dalších dopravců. 

Zátopková pokřtila Zátopka. Škodovka představila lokomotivu 27. 6. 2013:

27. června 2013