Předběžné výsledky dnes zveřejnila analytická firma Incoma Research a časopis Moderní obchod.
První místo na žebříčku největších obchodníků loni obhájila s odhadovanými tržbami 51,1 miliardy korun maloobchodní skupina Schwarz.
Lidl letákNakupujete rádi v prodejnách Lidl? Aktuální leták Lidl a všechny nejlepší nabídky z letáků vždy najdete na AkčníCeny.cz. S námi najdete i nejbližší prodejny Lidl. |
O druhou a třetí příčku se dělily společnosti Ahold provozující Alberty a Hypernovy a Tesco Stores ČR. Každá z nich loni vykázala tržby 42 miliard korun.
Na čtvrté pozici se umístila velkoobchodní společnost Makro Cash&Carry (39,3 miliardy korun) a pátá byla skupina Rewe (31,6 miliardy korun), která v Česku vlastní
supermarkety Billa a diskontní prodejny Penny Market.
Loňský rok: zmizela Delvita
„Loni bylo nejpatrnější viditelnou změnou na trhu převzetí řetězce Delvita skupinou Rewe a jeho postupné sbližování s řetězcem Billa. Zásadnější změny
v pořadí firem však rok 2007 nepřinesl,“ řekl novinářům jednatel Incoma Research Tomáš Drtina.
Více obchodů, vyšší tržby
Nejvíce v roce 2007 vzrostly tržby společnosti Tesco Stores ČR, a to o šest miliard korun. Tesco v polovině roku 2006 do své maloobchodní sítě začlenilo 11 hypermarketů Carrefour a 27 supermarketů Edeka. Loni navíc pokračovalo v otevírání nových prodejen.
Skupině Schwarz díky zvyšování počtu prodejen Lidl a Kaufland vzrostly tržby o 5,6 miliardy korun a
skupině Rewe se po loňském převzetí bezmála stovky supermarketů Delvita zvýšily tržby o 5,3 miliardy korun.
Ahold vykázal nárůst tržeb o 3,5 miliardy korun.
Drtina upozornil, že loni výrazně vzrostly tržby i některým obchodníkům, jejichž expanze v tuzemsku není tak rychlá. Například na žebříčku největších obchodních řetězců šestá společnost Globus v roce 2007 otevřela
v Česku pouze jeden nový hypermarket, její tržby se ale zvýšily o 2,5 miliardy korun na 23 miliard korun.
Česku dál vládnou hypermarkety
V loňském roce se podle Drtiny stabilizovaly tržní podíly jednotlivých obchodních formátů. Tuzemskému trhu opět dominovaly hypermarkety, ve kterých utrácelo největší část svých měsíčních výdajů za potraviny 38
procent českých domácností.
Preference diskontních prodejen se loni zvýšily
o jeden procentní bod na 25 procent. „Obliba supermarketů po poklesu v předchozích letech zůstala spíše stabilní a činila 16 procent. Stejně tak
menší samoobsluhy udržely svou loňskou pozici se 14procentní úrovní preferencí,“ uvedl Drtina.
Kvůli tvrdému konkurenčnímu boji v uplynulých letech český trh opustilo několik ztrátových obchodních řetězců. V roce 2005 odešel Julius Meinl,
předloni jej následovaly francouzský Carrefour a německá Edeka. Síť 27 supermarketů Edeka a 11 hypermarketů Carrefour získalo Tesco Stores ČR.
Bývalé obchody Julius Meinl nyní patří společnosti Ahold. Společnost Billa pak loni převzala supermarkety Delvita.
Mezi odborníky se již delší dobu hovoří o tom, že na prodej je i síť diskontů Plus a mezi zájemci jsou společnosti Tesco a Rewe. Podle dřívějších informací se o 145 tuzemských obchodů Plus zajímá také německý
diskontní řetězec Aldi.
Největší obchodníci podle tržeb v roce 2007 (v mld. Kč) | |
---|---|
1. Schwarz ČR (Kaufland, Lidl) | 51,1 |
2. - 3. Ahold Czech Republic (Hypernova, Albert) | 42,0 |
2. - 3. Tesco Stores ČR | 42,0 |
4. Makro Cash&Carry | 39,3 |
5. REWE ČR (Billa, Delvita, Penny Market) | 31,6 |
6. Globus ČR | 23,0 |
7. Tengelmann ČR (Plus-Discount, OBI) | 20,5 |
8. GECO TABAK | 17,7 |
9. SPAR ČR | 14,0 |
10. PEAL | 8,0 |
Zdroj: Incoma Research, Moderní obchod, tržby jsou včetně DPH |