Mladá generace už tolik v trafikách nesází. Trend ještě umocňuje aktuální ekonomická situace.

Mladá generace už tolik v trafikách nesází. Trend ještě umocňuje aktuální ekonomická situace. | foto: Reuters

Loterie mají nejlepší léta za sebou. Mladou „on-line“ generaci nelákají

  • 77
Sto milionů sem, sto milionů tam. Sázkaři už na rekordní výhry tolik neslyší. Na vlastní kůži to cítí loterijní jednička Sazka. Její sportka nabízí nejvyšší výhru v historii, navíc na její poměry se slušnou pravděpodobností výhry. Přesto se aktuální tržby pohybují pod letošním průměrem, v minulém týdnu to bylo necelých 80 milionů.

V únoru to bylo přitom i přes 140 milionů. Pro srovnání: 80 milionů týdně lidé ve sportce prosázeli ještě v březnu 2011 při hlavní výhře 60 milionů, tedy v době, kdy se už množily zprávy o finančním kolapsu loterie.

Zástupci loterie v tom problém nevidí. "Aktuální tržby v letní sezoně nejsou pro nás v žádném případě zklamáním, naopak odpovídají našim plánům," zůstává v klidu Václav Jalovecký, mluvčí Sazky.

Reaguje tak na to, že letní měsíce jsou hráčsky tradičně slabší. Loni ve stejný týden sportka utržila pouze 50 milionů. Tehdy však důvod pro zlatou horečku nebyl, hrálo se o "pouhých" 23 milionů korun. Sazka očekává, že letošní tržby ze všech loterijních her firmy dosáhnou sedmi miliard korun.

Tržby celé Sazky byly loni 6,4 miliardy a čistý zisk necelých 300 milionů korun. Nový majitel, skupina KKCG, se snaží tržby rozhýbat i pravidelným pátečním slosováním sportky, které zařazuje každý měsíc. Hušákova Sazka s ním šetřila.

Miliardář Karel Komárek, kterého získání loterie přišlo podle odhadů až na osm miliard korun, chce však tržby i zisk firmy zvyšovat.

Přesto někteří oslovení odborníci na sázkový trh míní, že tradiční číselné loterie mají všude na světě nejlepší léta už za sebou. Pokles tržeb sportky byl navíc patrný už dříve, v roce 2006 sportka s šancí utržily skoro 5,5 miliardy, o rok později to bylo 5,25 miliardy a v roce 2010, v posledním roce před bankrotem, 4,64 miliardy. V loňském roce to byly zhruba čtyři miliardy korun.

Je to dáno především technologickým vývojem a generační výměnou. Mladá "on-line" generace už tolik v trafikách nesází. Trend ještě umocňuje aktuální ekonomická situace. "Pokles tržeb je způsoben jednak hospodářskou recesí, jednak změnou chování spotřebitelů, kteří se stále více kloní k sázkám přes internet, jež jsou pro ně pohodlnější," myslí si Robin Koklar, analytik Fio banky.

Sportka ovládá 99 procent trhu loterií

Z hlediska českého trhu Sazka se svojí klíčovou hrou sportka získala zpět dominantní pozici, když ve své kategorii drží 99 procent. Loto od konkurenční Fortuny přežívá s týdenní tržbou kolem 700 tisíc korun.

"Výsledky lota jsou pochopitelně za naším očekáváním, pozitivem v rámci celého loterijního projektu jsou však výsledky našich stíracích losů," hodnotí Petr Šrain, mluvčí Fortuny, s tím, že pro loterijní projekt Fortuna jedná o vstupu strategického partnera.

Ještě hůře je na tom berounský Tipsport se svou tip6kou. Její tržby se smrskly pod sto tisíc týdně. Tuzemská jednička v kurzovém sázení to hodnotí s nadhledem. "Loterie tip6ka nebyla ekonomickým trhákem v podstatě nikdy. I s tímto scénářem jsme počítali, proto jsme v Tipsportu nikdy ve věci tip6ky neměli velká očekávání a neinvestovali jsme do tohoto projektu velké peníze. Byl to pokus, který nemrzí a nebolí," prohlásil generální ředitel Tipsportu Petr Knybel.

Podle některých zdrojů je ve hře varianta, že Tipsport a Fortuna své loterie spojí. Obě firmy takové zprávy spíše odmítají. "Ne, o tom nejednáme," reagoval Knybel na přímou otázku.

Jisté je, že všechny herní společnosti tak nenápadně vzhlížejí k legalizaci loterií na internetu v Česku, která by jim otevřela další možnosti. Vzhledem k současné politické krizi však jejich tužby v brzké době naplněny s největší pravděpodobností nebudou.