Proč rozšiřujete místní obchod a proč ho ještě nemáte v Budapešti nebo ve Varšavě? To jsou Češi tak bohatí?
V Budapešti otevřeme ještě do léta a Varšavu teprve zkoumáme. Do Prahy jsme přišli jako do prvního východoevropského města proto, že jsme cítili, že je tady luxus více zakořeněný než jinde. Praha je velmi kulturní město a rozvinutá kultura se snoubí s luxusem. Ostatně luxus tady má své kořeny například v křišťálu. A to, že rozšiřujeme, jen odpovídá situaci na místním trhu. A navíc je tu rozvinutý turistický ruch.
Takže je to obchod pro turisty? Kdo u vás víc nakupuje – cizinci?
Češi u nás nakupovali v cizině ještě předtím, než jsme tady byli. Ale je pravda, že turisté v místních nákupech dlouho vedli.
Dnes už ne?
Dříve byla mezi našimi klienty v Česku třetina místních a dvě třetiny cizinců, dnes je to měřeno obratem skoro půl na půl, i když cizinci stále mírně převažují. Ale podíl Čechů pořád roste.
Jaký máte obrat v Česku?
To zásadně neříkáme.
Než jste sem přišli, spočítali jste si, jestli je tu dost bohatých?
Ne, protože neprodáváme jen bohatým. Kožený pásek u nás můžete pořídit i za 200 eur.
I to je dost. Kolik stojí kabelka?
Záleží na typu, může stát 600, ale i 2,5 tisíce eur.
Vám ty ceny nepřijdou vysoké?
Stojí za to. Výrobky Louis Vuitton jsou dělané podle řemeslných metod několika generací, nakupujeme nejlepší kůži, pracujeme ručně v nejlepších ateliérech ve Francii, kde mají cit pro detail, a to vše je dražší než automatická práce v továrně.
Cenu však zvedá i marketing, vše kolem značky, reklama...
A co je marketing? Je to hledání dokonalosti. Výrobky Vuitton si kupujete na celý život, jsou nesmrtelné a přitom pořád moderní a kvalitní, a to něco stojí.
Tak dobře, ale dají se sehnat i za pár eur...
Tomu nevěřím (směje se).
Asi tušíte, že mířím k padělkům. Je pravda, že máte i vlastní detektivy, kteří ohlašují padělky na policii?
Padělky tady byly vždycky, ať už jde o luxusní zboží nebo díly do aut, cédéčka nebo léky. Je to nelegální snad ve všech zemích na světě a přitom je taky najdete téměř všude. Jsou součástí šedé, podzemní ekonomiky stejně jako prostituce. A v tom spočívá pravý problém. Dnes si vlády uvědomují, že šedá ekonomika nejen uniká zdanění, ale může vést i k financování terorismu. V mnoha zemích se proto už netrestá jen její výroba. Ve Francii a v Itálii je trestné si padělek i koupit. Máme vlastní informační síť, abychom v tomto boji vládám pomáhali.
Jakou informační síť?
Někteří lidé se k nám chodí ujistit, jestli dostali pravou kabelku. Nebo máme právníky a detektivy, kteří zjišťují, odkud padělky pocházejí. Já sám bych rád vzkázal těm, kteří si koupili padělek, že neudělali dobrý obchod. Koupit si levnou kabelku, která pochází z šedé ekonomiky, znamená ji sponzorovat, znamená to třeba financovat dětskou práci.
Asi nejkřiklavější případ padělku v Česku se objevil loni, když manželka tehdejšího premiéra nosila na veřejnosti falešnou kabelku Louis Vuitton. Není to ukázka toho, jak to v Česku s padělky je?
O tom jsem neslyšel, ale chápu, že se někdo může splést nebo dostat dárek, o kterém neví, odkud pochází. Může se to stát každému a v každé zemi. Důležité je lidi naučit, že nákup padělku není nevinná záležitost.
Neznamená vaše nynější expanze Praha, Budapešť, že na Západě už tolik nevyděláváte?
Vůbec ne. Jako mezinárodní značka specializovaná na cestování si prostě rozšiřujeme hranice. Vždyť jsme loni otevřeli obrovský obchod na Champs-Élysées, rosteme i v Itálii, Německu či v Británii.
V Paříži se na obchodě podepsala česká firma Sipral na ozdobné mříži za 180 milionů korun. Jak jste se k ní dostali?
Měli jsme složitý technický problém najít výrobce hliníkové mříže, která by tvořila zdi v celém domě a byla poskládaná z monogramů LV. Navíc ten hliník musel být z každé strany jinak opracovaný. Vyhlásili jsme celosvětovou soutěž a v ní Češi vyhráli a odvedli výbornou práci, na kterou jsme hrdí.
Jste společnost kotovaná na burze, jak se díváte na zveřejňování platů manažerů?
Nevím, jak se k tomu staví naše společnost, ale za sebe říkám, že akcionáři mají právo mít informace o společnosti, kterou vlastní.