Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Luxusní auto nepatří vždy bohaté firmě

aktualizováno 
- Vůz vypadal reprezentativně a luxusně, navíc za cenu, která podnikatele příjemně překvapila. Přesto jej nakonec nekoupil. Zdálo se m u totiž, že nemá tu správnou značku na kapotě, ale ani zemi původu. "S takovým vozem bych na svého obchodního partnera příliš nezapůsobil," konstatoval majitel firmy.

Automobil může vypovídat o firmě stejně jako zařízení kanceláře nebo vizitka. Může dokonce ovlivnit jednání mezi obchodními partnery.

"Znám firmu, kde si její šéf nechává hlásit, jakým autem k němu návštěva přijela," říká psycholog Slavomil Hubálek. Není to rozhodně tuzemská specialita, "na auta" se hraje všude ve světě. Čeští podnikatelé jsou však v jednom výjimeční.

Zatímco například v Německu automobil často docela spolehlivě naznačí, jak solidní, bohatý a vlivný podnikatel je,v tuzemsku může klamat.

"Tady asi víc než jinde platí, že je vůz důležitá součást sebeprezentace. Stává se,že je firma na pokraji krachu, avšak její majitel jezdí v BMW a v audi," říká Slavomil Hubálek.

S luxusní limuzínou z půjčovny může přijet i takzvaný bílý kůň, tedy podnikatel nastrčený skutečným majitelem firmy,aby kryl nelegální obchody. V drahém autě působí důvěryhodně,odebere zboží za statisíce,a aniž by kdy zaplatil, zmizí.

Často je tomu i naopak. "Střední generace byla zvyklá nosit jedny džíny a svetr několik let. A přestože teď zbohatli, jejich zvyky se nezměnily. Takže klidně jezdí dál v otřískané staré škodovce," míní Slavomil Hubálek.

Luxus se vyplatí pořídit v bazaru
Tuzemští podnikatelé volí pro své firmy často škodovky. Pořizují je i jako služební vozy svým zaměstnancům, a to hlavně z ekonomických důvodů. Oblíbená jsou i auta německých značek, například volkswageny pro běžný provoz a BMW, audi a mercedesy pro reprezentaci.

Luxusní vozy se dobře prodávaly dokonce i v minulých dvou letech, kdy trh s menšími a levnějšími vozy padal. Mercedesy E a S si loni odvezlo 388 zákazníků, BMW řady 5 a 7 dvě stě sedmdesát pět a audi A6 dokonce 456 nových majitelů.

Zájem byl i o porsche,jehož cena začíná na necelých dvou milionech a nejdražší modely se zde prodávají za čtyři a půl milionu korun. Koupilo si je dvacet lidí - podnikatelů nebo sportovců. Nový jaguár přibyl do jedenapadesáti garáží.

Po hubenějším období 1997 až 1998 začaly jít lépe na odbyt znovu i luxusní terénní vozy Jeep. Tento typ vozů byl velmi moderní v první polovině devadesátých let. Jezdilo se s nimi běžně ve městě. Pak móda odezněla a podnikatelé se vrátili k limuzínám.

V současné době volí tato auta majitelé firem, kteří se například vystěhovali do svých sídel na venkov nebo je využívají ve volném čase.

Méně na odbyt jdou v porovnání s počátkem devadesátých let dnes naopak mazdy, které byly na tuzemském trhu jednou z prvních cizích značek. Oblíbený byl tehdy zejména model 626.

Ve srovnání s německými je menší poptávka také po francouzských autech. Luxusní limuzíny si často podnikatelé pořizují v bazarech. Rok staré auto se tu totiž dá koupit zhruba o třetinu až polovinu levněji než nové. Navíc na takovém voze se zpravidla vůbec nepozná, že je z druhé ruky, takže na obchodního partnera udělá stejný dojem jako nový model.

Jaké auto lze například koupit*
* do 200 tisíc korun
Fiat Brava 1998
Škoda Felicia 1996-1999
Opel Vectra 1995
Tatra 613 1991
Nissan Patrol 1990

* do 500 tisíc korun
Škoda Octavia nová
Ford Mondeo 1999
Suzuki Vitara 1998
Mercedes C 1996
BMW 5 1995

* do 1 milionu korun
Mazda Xedos 6 nová
Volvo S70 1999
Mercedes E 1998
Range Rover 1996
Jaguar XJ 1996

* do 1,5 milionu korun
Jeep Grand Cherokee nový
BMW 7 1999
Lexus GS 300 1999
Porsche 911 Cabrio 1996
Mercedes SL 500 1995

Poznámka: * u značky vozu je vždy uveden rok výroby
Pramen: Mobil Data

O podnikatelích a jejich vozech
* podnikatelé si často kupují auta stejné značky a barvy, pokud zchudli, sáhnou o třídu níž, a naopak. Na první pohled to totiž vypadá, že jezdí stále ve stejném voze

* značku si vybírají i podle toho, kdo v ní už jezdí, nosí se mít auto jako například prezident či známí politici

* známkou velkého úspěchu bývá mercedes a BMW, podnikatel-lepší průměr sahá například po vozech typu Opel Omega či Renault Safrane, úspěšní malí obchodníci po jihokorejských značkách

* majitelé obchodů či ti, kteří nabízejí opravárenské služby, si často nejprve pořizují, bez ohledu na image, pouze užitková auta-dodávky, teprve když vydělají peníze, koupí osobní automobil

Jak se nechávají auty ovlivnit podnikatelé
Sylvio Spohr, majitel kavárny, Volkswagen Passat kombi
Vůz určitě o člověku něco napoví - zda si žije nad své možnosti, nebo naopak jestli není s jeho firmou něco v nepořádku. Všímám si aut svých obchodních partnerů, určitý vliv na naši spolupráci to má.

Své staré auto vyměňuji za nový model nejen ve chvíli, kdy přestává být spolehlivé a bezpečné, ale také když je otlučené. Právě proto, aby si ti, se kterými spolupracuji, neměli důvod myslet, že má moje společnost problémy.

Moje auto musí být hlavně bezpečné a spolehlivé. Je rovněž dobré, když má úsporný motor. A co je můj sen? Na hory by se mi líbil nějaký džíp a k moři třeba kabriolet. Ale po pravdě řečeno to považuji za luxus i jistou dávku hazardu, jak by mě potom okolí vnímalo.

Petr Vlasák, spolumajitel oděvní společnosti, Ford Mondeo kombi
Když za mnou někdo přijede, podívám se, jaké má auto, ale že bych kvůli tomu rozbíjel hlavou zeď? Ne, vážně, obchodnímu partnerovi, který vystoupí z nějaké herky, nerad prodávám zboží na fakturu, raději za hotové.

Ale problematiku automobilů ve firmě beru spíš s humorem: Když má někdo horší auto než já, dělá mi to dobře. Řeknu si, že jsem větší frajer (smích). Ale jinak to na mne, myslím, příliš nepůsobí. Auto by mělo být především pohodlné a ekonomické. Všechna moje auta byly fordy. Mám kamaráda, který je prodává a zároveň mi je opravuje.

Jaroslav Novotný, spolumajitel realitní kanceláře, Toyota Camry
Při výběru auta jsem měl dvě kritéria - co nejméně nápadné a co nejvíce spolehlivé. Značka vozu mě při jednání s obchodním partnerem neovlivňuje. Dřív možná, ale dnes už ne. Ve firmě máme služební škodovky a dva luxusnější vozy. Na nové auto pomýšlím ve chvíli, když mě staré začíná stát hodně peněz na opravách.

Nejoblíbenější vozy 
                          vyšší střední třída                 luxusní třída
Česko:                  Audi A6                          Mercedes S
                           Opel Omega                       Audi A8
                               BMW 5                            Chrysler 300 M

Německo:                Mercedes E                   Mercedes S
                                 BMW 5                          BMW 7
                                 Audi A6                         Audi A8

Pramen: Svaz dovozců automobilů, Auto Motor und Sport, Auto Bild

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Od každé z pěti zvolených odrůd chystá vinařství rodiny Vaďurů z Polešovic
Vinaři opouštějí obchodní řetězce, sází na vlastní prodejní cesty

Vinařství se postupně odklánějí od prodeje v supermarketech. Nechtějí pod nátlakem korporací snižovat ceny, ani bojovat v kategorii levných vín s těmi...  celý článek

Příbram - Dlouhá Lhota, domovské letiště Jiřího Pruši shora.
Komu budou patřit malá letiště? Spor o příbramské o tom rozhodne

Nejvyšší správní soud v Brně odložil klíčové rozhodnutí v kauze letiště Příbram, které je precedentem pro desítky dalších letišť v České republice. Budou česká...  celý článek

Plesnivý uzený bok. V potravinách Jany Říkovské inspekce zjistila nevhodné...
Ředěné i plesnivé. Nejhříšnějšími potravinami jsou víno, med či maso

Největšími propadáky v potravinách jsou z pohledu inspekce víno, maso a mléčné výrobky. Medy se na pranýř dostávají jako čtvrtá nejčastější komodita. Zatímco...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.