Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dopravci vylepšují autobusy do ciziny. Podívejte se, v čem se jezdí

  8:57aktualizováno  8:57
Opomíjený dopravní prostředek, který měly postupně nahradit rychlé vlaky a letadla, zažívá v Česku nečekaný vzestup. Řeč je o autobusových mezinárodních linkách, na nichž počet cestujících za poslední tři roky stoupl o 75 procent. Žádný jiný způsob cestování nezažil v poslední době takový rozmach.

Nový autobus Student Agency Fun and Relax. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Nárůst není dán jen tím, že jde většinou o nejlevnější dopravní prostředek pro cesty do zahraničí. Dopravci se snaží výrazně zlepšit i pohodlí v autobusech. Samozřejmostí už začíná být například připojení k internetu, vlastní televize v sedačce či zásuvka na dobíjení telefonu a notebooku.

Zatímco aerolinky vymýšlejí, jak do letounů přidat další sedačky na úkor prostoru pro cestující, z autobusů je naopak vyndávají. O větším důrazu na pohodlí svědčí třeba nedávný nákup nových autobusů společnosti Eurolines na linky z Prahy do Bratislavy a Berlína.

Jak zvýšit pohodlí? Vyhodit část sedaček

Fotogalerie

Například autobus Setra, který běžně pojme 53 cestujících, má po úpravě jen 48 sedaček. Z původní rozteče 76 centimetrů tak stoupla vzdálenost mezi řadami na 83 centimetrů. Cestující navíc nesedí úplně vedle sebe: sedačky jsou uspořádané "cik cak", takže i větší pasažéři mohou sedět komfortně vedle sebe, aniž by se dotýkali rameny. "Kromě udržení stávajících zákazníků chceme nabídnout i jinou alternativu těm, kteří jezdí s konkurencí, vlakem, letadlem nebo vlastním autem," vysvětluje důraz na pohodlí Pavla Lauermannová z Eurolines.

K ještě většímu komfortu míří společnost Nobless Line, která provozuje linku z Prahy do Užhorodu. Už teď její autobusy nabízejí v mezinárodní dopravě největší rozteče sedaček, teď firma kupuje novější vozidlo, kde kromě restaurace ve spodním patře bude mít nahoře i první a druhou třídu. Celkem nabídne autobus 43 míst, běžná kapacita stejně velkého stroje je přitom takřka dvojnásobná.

"Pro některé dopravce jsou prostornost, komfort a skvělé doplňkové služby marketingovým nástrojem, kterým se chtějí odlišit od jiných poskytovatelů," říká Georg Kendlbacher ze společnosti EvoBus Bohemia, která dováží autobusy Setra či Mercedes-Benz. Podle něj se vozy hlavně prodlužují při stejném počtu sedadel, zvyšuje se také prostor nad hlavou i bezpečnost.

Student Agency navyšuje spoje do ciziny

Dopravci navíc zejména do blízkých evropských metropolí přidali počty spojů, takže lidé nemusí na svoji linku dlouho čekat. "Rozšířili jsme hlavně nabídku spojení do Vídně, Berlína a Bratislavy," říká Pavel Halla, mluvčí Student Agency, která má v mezinárodních linkách polovinu tuzemského trhu a která svůj autobus pro mezinárodní spoje nazývá Fun and Relax.

Šéf Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka za nárůstem vidí i často vysoké ceny mezinárodních jízdenek u vlaků, které bývají navíc pomalejší než autobusy.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.