Nároční zákazníci na peníze obvykle nehledí. Vědí ale, co za ně chtějí

Nároční zákazníci na peníze obvykle nehledí. Vědí ale, co za ně chtějí | foto: Profimedia.cz

Luxusní byty se prodávají hůř, bohatí lidé otálejí s nákupem

  • 42
Movití lidé začínají znervózňovat prodejce luxusních bytů, nechtějí totiž utrácet s takovou vervou jako dřív a prodejci tuší, že budou muset zlevnit – třeba proto, že musí splácet vysoké půjčky.

"Luxusní bydlení představuje jeden z nejvíc krizí poznamenaných segmentů. Nejmarkantněji se u něj prodloužila doba prodeje," říká ředitelka stavitelské firmy Sting Development Renáta Odstrčilová.

Podle Jana Rosáka, šéfa developerského oddělení realitní firmy Century 21, se prodej nových luxusních bytů prodloužil z průměrných dvou let na tři.

"Cena těchto bytů, kterou určuje výjimečná lokalita, nejlepší stavební materiály, doprovodné služby a známé jméno architekta, dosahuje dvoj- až trojnásobku průměrné ceny nemovitosti v regionu, ale většinou neklesá. U horších projektů se snížila maximálně o deset procent," říká Rosák.

Některé nadstandardní byty však stavitelé museli zlevnit až o třetinu. Stalo se to například u luxusního bytu o rozloze 362 metrů čtverečních postaveného v centru Prahy ve Vodičkově ulici v komplexu Myšák Gallery. Původní cenu 75 milionů korun srazil investor CEE Property Development Portfolio B.V. více než o 20 milionů korun.Realitní server - Reality.iDNES.cz

"Tento byt je v nabídce zhruba rok po dostavbě projektu. Na podrobnější důvody poklesu cen se musíte zeptat investora," říká Hana Sedmíková z Realitní společnosti České spořitelny, jež má prodej projektu na starosti.

Podle odborníků je však takovýto razantní pokles cen luxusních bytů spíše výjimkou. Podle Odstrčilové mohou takto zlevňovat jen byty, které byly nabízeny za přemrštěné ceny ještě předtím, než vypukla finanční krize.

Luxusní byty je problém udat

"U nových projektů už nemá developer prostor takto zlevňovat, protože by byl ve ztrátě, a proto se do nových projektů raději pouštět nebude," vysvětluje šéfka novostaveb z realitní skupiny Sting.

Plány na výstavbu nadstandardního bydlení musel opustit například stavitel, jenž chtěl na střeše budovy Office Center Triniti v těsné blízkosti brněnské Galerie Vaňkovka postavit deset obydlí. Nabízet je chtěl zhruba za sto tisíc korun za metr čtvereční. Průměrná cena nového bydlení v Brně přitom dosahuje zhruba 44 tisíc Kč.

"V červnu se developer rozhodl plánované prostory využít pro administrativní účely," konstatuje Markéta Miková z poradenské společnosti King Sturge, zaměřené na reality.

Podle její kolegyně Ivy Novákové se větší slevy luxusních bytů dají sice najít u posledních neprodaných novostaveb, u bytů v historické části Prahy se podle ní očekávat příliš nedají.

Toto pravidlo však možná přestane platit. Problém udat luxusní byty za desítky milionů korun má například Ivan Pilip, exministr resortů školství a financí, který po postu viceguvernéra Evropské investiční banky začal podnikat v realitách.

"Je to hra nervů. Klienti čekají, zda prodejci nezlevní, prodejci drží ceny. My se snažíme nezlevňovat," říká bývalý korunní princ ODS Pilip, jenž se od strany při "sarajevském atentátu" odtrhl a založil Unii svobody.
Podle něj se luxusní byty prodávaly dobře do loňského podzimu, pak nastalo rychlé zpomalení, což pocítil zejména u domů na Janáčkově nábřeží, kde v jednom z domů neprodal ještě polovinu bytů a ve druhém dva z jedenácti.

Nároční zákazníci na peníze nehledí


Prodejcům bytů ztěžuje jejich touhu udat rychle drahý byt také fakt, že zájemci o nadstandardní obydlí patří k velmi náročným zákazníkům.

"Je to velmi specifická klientela, která ráda peníze utrácí a nehledí na to, kolik. Ví však, co za takové peníze má mít, a vyžaduje to," říká Rosák z Century 21.

Podle něj nejde lákat lidi z řad celebrit, top manažerů, pilotů, restituentů či dětí movitých rodičů na klasické realitní inzeráty, ale nejvíce na ně působí osobní reference jejich známých.

"Když se připravuje projekt, je potřeba vytvořit dojem naprosté výjimečnosti. Mít například k dispozici limuzínu, která klienta doveze přímo na místo," poodhaluje část obchodních praktik Rosák.

"Součástí luxusního bydlení jsou také služby jako ostraha, recepce zajišťující opravy domácnosti, donášku novin či jídel, čištění šatů a parkování nejen pro majitele bytů, ale i pro hosty," doplňuje Miková.