O Pařížskou ulici se perou luxusní světové značky

O Pařížskou ulici se perou luxusní světové značky | foto: Robert Rambousek, MF DNES

Luxusní módní značky bojují o místa v přeplněné Pařížské

  • 64
Prada, Gucci, Dior anebo úplně naposledy Fendi – luxusní módní značky chtějí mít v Praze namísto franšíz své vlastní prodejny. Největší překážkou pro jejich vstup už není obava z ekonomického debaklu na středoevropském trhu, ale nedostatek volných prostor v pražské "ulici luxusu", v Pařížské.

Sehnat prostory k pronájmu je tvrdý oříšek. "Občas se tam něco objeví. Čeští prodejci zpravidla mají vztahy s majiteli nemovitostí, ostatní jdou za námi, aktuálně jednáme o velkém prostoru 350 metrů čtverečních. Je těžké tak velký prostor řešit," říká Martin Pago z realitní kanceláře Cushman & Wakefield.

V Pařížské tak není místo pro každého. Převládají franšízové obchody nebo prodejny, které nabízejí autorizovaný prodej několika luxusních značek. Branži vládnou společnosti Prospekta Moda CZ (Lenka Vejválková), Carollinum (Tamara Kotvaldová Bendlová) či Luxury Brand Management (Vladan Hájek a manželé Bakalovi).

Momentálně se v "ulici luxusu" připravuje otevření franšízy italské značky Dolce & Gabbana. V loňském tendru na pronájem nebytových prostor 180 metrů čtverečních patřících Praze 1 soutěžily tři firmy, vyhrála neznámá Literix Group s nabídkou 4,2 milionu korun ročně. "Neřeknu, kdo za tím stojí, až přijde čas," říká Lenka Vejválková z Prospekta Módy, která skončila těsně druhá.

Nejžádanější soused? Louis Vuitton

Být za každou cenu v Pařížské se však obchodníkům přeci jen nechce. Důkazem může být právě zmíněný prostor 350 metrů čtverečních, který v nabídce visí od loňska – českým obchodům připadá výše nájmu neadekvátní.

Loni v prosinci otevřela své přímé zastoupení v Praze zatím poslední luxusní módní značka Fendi z impéria LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton. Michaelu Burkemu, řediteli Fendi, se ulevilo. "Správné místo jsem začal hledat hned, jak jsem přišel do Fendi. Je to už šest let," řekl při otevření butiku.

V roce 2009 otevřela dvoupatrovou prodejnu Prada. A před ní Gucci, také z říše LVMH – ten hledal velké nárožní prostory pět let. Praha je pro luxusní značky atraktivní, chtějí být ale pouze v Pařížské.

Proč? "Protože tam je Louis Vuitton," říká s trochou nadsázky Vladan Hájek, spolumajitel několika butiků v Pařížské převážně s luxusními hodinkami a mobily. LVMH, největší prodejce luxusu, udává tón a ostatní následují. V Pařížské nicméně zaujal pozici jako první francouzský módní dům Hermés v roce 1997.

Na méně známé značky nemá Praha kapacitu

"Stoupá atraktivita Prahy a značky se méně bojí vstupovat na český trh přímo," říká Jiří Macas, country manager Global Blue pro střední Evropu, která zprostředkovává vracení DPH cizincům. Podle něj posledních deset let řada módních domů český trh monitoruje. Vyhlížejí pokud možno rohové, dvoupatrové prostory.

Za každého prestižního souseda, jako jsou právě Prada nebo Fendi, jsou prodejci v Pařížské rádi. Konkurence se prý nebojí. "V našem butiku prodáváme vedle Jimmy Choo a Valentina i značku Fendi. Od otevření jejich vlastní prodejny náš byznys stoupl," uvádí Vejválková.

Nejznámější luxusní značky už v Praze jsou, další příliv bude pomalejší. "Odvážnější značku, ne tak známou, na to Praha zatím nemá kapacitu," soudí Hájek.