Lyžařské školy učí často postaru

Instruktoři tuzemských komerčních lyžařských škol a školek dobře naučí jezdit začátečníky, ale s pokračovacími kursy už mají dost starostí. Pokročilejší adepti lyžování by se totiž měli ve škole naučit zatáčet moderním stylem po hraně, zvaným carving. A ten mnozí instruktoři ještě zdaleka nemají úplně zažitý. "Je groteskní, když instruktor učí děti, které na první pohled jezdí stylově lépe než on," říká Tomáš Plátek, který má licenci učitele lyžařských instruktorů a viděl v minulých dnech v rámci testu MF DNE S více než desítku lyžařských škol při výuce. Většině provozovatelů škol lze zase vyčítat, že n evybavují své miniareály žádnými učebními pomůckami. Očekávat, že v Komenského duchu učiní školu hrou, je marné.

Například pod Medvědínem ve Špindlerově Mlýně je lyžařská školka bez vleku, instruktoři tahají klienty za hůlky do kopce, přičemž na jedné straně okolo nich sviští lyžaři z černé sjezdovky, na druhé se klobásou a pivem posilňují zákazníci buřtostánku. Škola je přitom v nejlepším lyžařském středisku v Česku! Tyto skutečnosti se ukázaly v plném světle během testu lyžařských škol, ve kterém navštívili redaktoři MF DNES spolu se dvěma odborníky osm velkých lyžařských středisek v Jizerských horách a Krkonoších. Z redakčních testů lyžařských středisek v minulých letech totiž vyplývá, že v těchto pohořích jsou školy na každém kroku. V každém dali dítě do lyžařské školy co nejblíže dolní stanici vleků. Jako dobrý příklad pro vybavení školy, které má blízko k alpskému standardu, by mohla posloužit škola na Mísečkách v Krkonoších. Hodně malé děti spouštějí učitelé po rolbované cestě z metrového kopečku, větší se učí jezdit na provazovém vleku a mezi brankami ve tvaru Disneyho figurek. Pokročilejší se vozí na mírném svahu s pomalým talířovým vlekem, ti nejlepší se časem dostanou i na mírnou a dobře upravenou sjezdovku mezi ostatní lyžaře. Rodiče přitom mohou sjezdovat na středně těžké trati nebo vyrazit na běžky po upravených stopách. Všechno tohle je pár metrů od sebe.

 Pro srovnání: výborně vybavené školky ve štýrském Lachtalu, salcburském Obertauernu nebo italské Cattinaccio mají navíc ještě pohyblivý chodník, který vyváží do kopečka i ty nejmenší děti, a různé sněhové atrakce, jako jsou klouzačky, kolotoč pro lyžaře, prolézačky nebo třeba ledové hrady. "Pro děti je to zábava a my víme, že když se jim u nás bude líbit teď, naučí se lyžovat a přijedou za čas znovu jako teenageři a nakonec jako rodiče se svými dětmi," shrnul obchodně-výukovou strategii ředitel štýrského turistického marketingu Karl Fussi. "Vybavenost lyžařské školy dělá sice hodně, ale nejdůležitější je dobrý instruktor," domnívá se učitel instruktorů Tomáš Plátek, který se jako odborný pozorovatel zúčastnil testu tuzemských škol. I na obyčejné modré sjezdovce lze podle něho naučit skoro všechno. "Všechny typy oblouků lze kombinovat například s občasným zajetím do měkkého sněhu, různými cviky za jízdy nebo skákáním přes boule." Druhá členka testovací skupiny, fyzioterapeutka Zuzana Dvořáková, navíc dodává: "Dítě se od instruktora naučí daleko více než od rodičů, i kdyby se snažili sebevíc." Podle ní je to přirozené, protože děti rodičům musí od přírody více odporovat. Klientela lyžařských škol v Krkonoších se skládá přibližně z jedné třetiny z tuzemských zákazníků, ze třetiny z Němců, zbytek tvoří Holanďané, Rusové a ostatní národy.

"Češi posílají hlavně děti, dospělého jsem na rozdíl od cizinců ještě neučil," připomíná Pavel Pospíšil, instruktor ze Špindlerova Mlýna.

Škola by měla mít ...

* vlastní svah s dojezdem do roviny
* dětský provazový vlek
* pomalý talířový vlek pro začátečníky s předností jízdy
* výukové pomůcky (branky, kužely...)
* místnost pro odpočinek
* půjčovnu výzbroje v nejbližším okolí
* atrakce pro děti (lyžařský kolotoč, klouzačku, sněhový hrad...)

... a instruktor by měl:

* být upravený (nosí kombinézu školy)
* představit se rodičům i dítěti
* od rodičů zjistit úroveň lyžování dítěte
* veškeré prvky, které předvádí, ukazovat dokonale a jeden jako druhý
* při předvádění všechny pohyby pro názornost přehánět
* s dítětem si povídat, vést ho dotykem
* učinit výuku zábavnou a hravou