Lyže na konci sezony zlevnily o třetinu

Pro lyžaře, kteří myslí na zadní kolečka, nastaly pravé žně.
Pro lyžaře, kteří myslí na zadní kolečka, nastaly pravé žně. Ceny lyží totiž koncem neslané nemastné sezony spadly o třetinu. Jenže jak si vybrat, když trh nabízí nepřeberné množství modelů, značek a tvarů všech možných lyží.

"Potřeboval bych jedny běžky na bruslení, dvoje na klasickou techniku pro měkký a tvrdý sníh a k tomu ještě jedny kameňačky při nedostatku sněhu," mudroval nedávno nad půllitrem piva po zimní túře na Luční boudě v Krkonoších Radek Rejna. "Do terénu by se hodily ještě telemarky a na opravdu náročné túry skialpinistické lyže," neskromně snil Rejna, a to ještě úplně vynechal sjezdové lyžování, snowboarding a módní sněžnice. Tomu, kdo má do Rothschildových peněz daleko, tedy nezbývá nic jiného než si říci, kde a jak bude lyžovat, a podle toho koupit odpovídající vybavení. "Sjezdovky jsme zlevnili až o čtyřicet procent," uvádí vedoucí sportovního marketu Gigasport v centru Prahy Jiří Baudyš. "Běžky jsou již téměř vyprodané, a tak nejsou ani žádné slevy." "I když počasí letos díky nedostatku sněhu přálo spíše běžkám, větší zájem byl o carvingové sjezdovky," je jiného názoru nákupčí sportovních potřeb pro obchodní domy Tesco Miroslav Fořt. O třetinu zlevnily i další řetězce menších prodejen a internetové obchody. Rekreační běžky se tak dají koupit za třináct set korun, jejich dětské verze za pětistovku. Většinou jde o tuzemské Sporteny nebo skandinávskou značku Madshus, která si nechává lyže vyrábět ve stejném závodě. Sjezdovky pro dospělé stojí po slevách od čtyř do patnácti tisíc korun, dětské dvanáct set až tři tisíce. Cenu levných dospělých bot stlačili obchodníci na dva tisíce korun a dětských až pod tisícovku. Na vázání žádné výrazné slevy nejsou, protože jejich vzhled ani funkce se příliš rychle nemění, a tak je nutné si připravit nejméně patnáct set korun. Občas lze narazit i na lyže okolo dvou tisíc pro dospělé. Buď jsou to Sporteny z kategorie nejlevnějších lyží, ve kterých dřevěné jádro nahrazuje pěněný plast, nebo zastaralé konstrukce z předcarvingové doby. První se hodí hlavně pro začátečníky nebo lyžaře, kteří většinu svahů sjíždějí v pluhu a lyže moc neprohýbají. Druhé nelze doporučit vůbec nikomu, protože se na nich jezdí obtížně, na zatáčení je potřeba mnoho síly a jejich doména, oblouky smykem, už je prostě passé. Samostatnou kapitolou jsou takzvané sety neboli sestavy lyží, vázání, hůlek a někdy i bot. Byly cenově výhodné i před slevami. "Cena kompletního lyžařského setu se u nás pohybuje od 5999 korun výše," uvádí pracovnice marketingu supermarketového řetězce Tesco Zuzana Čermáková. "Z celkové nabídky se v setech prodává asi pětina sjezdařské výbavy," odhaduje Michal Frosch, majitel firmy Syntrex, která prodává sportovní zboží po internetu. Výbava pro telemarské lyžování se dá nyní koupit za osm až deset tisíc korun. Skialpinistické lyže, vázání a boty se zatím nezlevňují, a tak je potřeba počítat s výdaji ke dvaceti tisícům korun za komplet. V únoru se na pultech turistických obchodů objevily levné sněžnice v cenách od patnácti set korun. "Lyže se prodávají stále stejně, jako by zima byla normální," podivuje se Jiří Baudyš z Gigasportu. "Mnoho lidí nakupuje právě teď, protože čekali na zlevnění." Nepřímo mu přizvukuje internetový obchodník Michal Frosch: "Prodej je velký, a to i za velmi špatných sněhových podmínek." Vysoká čísla prodeje jsou v současné době ovlivněna značnými slevami. "Lidé nyní nakupují jen proto, že příští rok ušetří." Že obchody se zimními sportovními potřebami jdou dobře, mne si ruce i tiskový mluvčí hypermarketů Globus Petr Vyhnálek: "Lyže sice nevedeme, ale o sáňky, boby a pekáče je stálý zájem. A stejně jako minulé roky je jedno, zda před slevou, nebo až po ní."

jakub.turek@mfdnes.cz