Majitel AAA Auto hledá společníky

  1:00
"Do dvou měsíců se rozhodnu, jak naložím s firmou. Buď půjdu na burzu, nebo do ní pustím cizí kapitál," říká čechoaustralan Anthony James Denny (45), majitel patrně největšího středoevropského autobazaru AAA Auto, v rozhovoru pro MF DNES. Zatím se spíš podle svých slov kloní k burze.

Vlastník AAA Auta Anthony Denny lancii, která patřila Václavu Havlovi, rozhodně neprodá. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Syn českého emigranta se během uplynulých patnácti let vypracoval mezi největší domácí obchodníky. "Sám jsem překvapen, kolik mi investoři za firmu nabízejí. Ještě deset let si ale chci ponechat majoritu," říká Denny, který momentálně uvažuje, že by nejprve nabídl přibližně čtvrtinový podíl ve firmě.

Mezi zájemci se údajně objevili strategičtí investoři, americké fondy soukromého kapitálu i nejvýznamnější domácí finanční skupiny. Na kolik si Denny čtvrtinový podíl cení, nechce prozradit. Řádově však půjde o miliardy korun.

Pro představu: skupina firem AAA Auto měla loni obrat téměř deset miliard korun a vydělala desítky milionů čistého. Přesné číslo společnost zaměstnávající podle svých záznamů tři tisíce lidí zatím tají kvůli přípravám na vstup na burzu. V roce 2005 jeho akciová společnost AAA Auto vydělala necelých třicet milionů čistého.

Na burze jako druhý autobazar na světě
Pokud by IPO, tedy vydání nových akcií pod hlavičkou AAA Auto, skutečně proběhlo, bude autobazar s centrem v Čimicích zřejmě teprve druhým prodejcem ojetých vozů na světě, který vstoupí na burzu.

První byl americký bazarový řetězec CarMax, s jehož akciemi se obchoduje v New Yorku od září roku 2002. Ročně prodá čtyři sta tisíc vozů, což je přibližně šestkrát více než AAA Auto.

"Jeho zakladatel Tom Folliard mě ve vstupu na burzu podporuje. Loni nás navštívil a byl jsem překvapený, jak jsou naše podnikatelské osudy podobné," říká Denny. Firmy podle něj rostly stejným způsobem, až se zastavily na nedostatku financí pro další dravou expanzi.

Na burze je CarMax zařazen jako retailový obchodník. Důvodem, proč autobazarů na burzovním trhu není více, je značná neprůhlednost v celé branži. Majitelům se většinou nechce odkrývat finanční karty a provést detailní striptýz podnikání, jak to požaduje burzovní pořádek.

Při vstupu na burzu se musí do detailu rozepsat, kolik a na čem firma vydělává či kolika soudními spory se zabývá četa podnikových právníků. K tomu najde odvahu jen málokdo.

První přikázání: řídí nás zisk
Denny ukazuje návštěvníkům své mnohahektarové panství ojetých vozů z golfového vozíku. Je to tak rychlejší. Zaměstnance zdraví na potkání a s každým si tyká.

S podřízenými konverzuje česko-anglicky, česky Denny rozumí velmi dobře. Pak náhle zbystří. Dva pracovníci jsou zabráni do společného hovoru a příjezd šéfa přehlédnou. Jen přítomnost fotografa zřejmě zabrání jejich tvrdému postihu.

"Takhle zákazníka nezískají," zabručí jinak usměvavý Denny a ujíždí dál. Denny má pověst tvrdého obchodníka. Sám dříve uvedl, že ho nezlomili ani cizojazyčně mluvící výpalníci. Čtyřikrát jim odmítl zaplatit, pak toho údajně nechali, uvádí na svých webových stránkách.

"Je pro nás důležité dosahovat zisku a stále se o to snažíme," říká Denny, který i víkendy tráví nejraději v práci. Stále je na telefonu, cestuje po pobočkách a v jeho kanceláři v pravidelných intervalech problikávají obrazovky napojené na kamery v bazarech po všech "jeho" zemích.

Havlovu lancii neprodám
V ziskovosti je nekompromisní. Kvůli nízkým výnosům se dokonce rozloučil s prodejem nových vozů značky Mazda a Chevrolet. "U těchto dvou značek jsme neviděli dostatečný růstový potenciál," uvádí Denny.

AAA Auto totiž prodává také nové vozy, v Česku momentálně značky Škoda a Opel. Z celkových příjmů však netvoří prodej nových aut ani pět procent. Denny, který si koupil zbrusu nový vůz jen dvakrát v životě (naposledy svůj dnešní lexus), chce časem poměr více narovnat.

Nové vozy prodává také Dennyho přítel z autobranže Antonín Charouz, jehož firmy nadělaly v devadesátých letech miliardové dluhy. "Dokážu s ním prosedět hodiny jen hovorem o autech," říká Denny, který vlastní také dvě obrovské americké limuzíny.

Dříve s nimi údajně jezdil po pražských party, dnes je půjčuje zaměstnancům na svatby. Sám se v Česku podruhé oženil, vzal si kolegyni z práce. Nedávno se mu v manželství narodilo druhé dítě.

Ve sbírce svých vozů má navíc dvěstěkoňovou Lancii Kappa, která se v technickém průkazu pyšní slavným jménem: Václav Havel. "Je to sběratelský kousek, rozhodně ji neprodám," říká Denny o automobilu, který loni bývalý prezident vyměnil za Mercedes-Benz třídy R.

Peníze utržené za část firmy potřebuje AAA Auto k financování vstupu na zahraniční trhy a další rozvoj. Kromě Slovenska, Polska, Maďarska a Rumunska, kde už je logo společnosti známé, chce příští rok otevřít pobočky v Rusku a Srbsku.

"V Rusku začneme v moskevské oblasti a soustředíme se hlavně na města kolem milionu obyvatel," odkrývá plány Denny. Podle něj je právě v těchto městech stav vozového parku nejhorší. Buď tam jezdí zbrusu nové mercedesy "nových Rusů", nebo lidé řídí staré lady. A mnozí nemají auto vůbec.

V Rusku vytvoří společnou firmu s místním zavedeným automobilovým dealerstvím, AAA Auto by v ní měla vlastnit šedesát procent. Dalším krokem na Východ je plánovaný vstup na ukrajinský trh, ale ten zatím nabírá zpoždění. Oříškem bude také Turecko, kde by Denny chtěl začít prodávat v roce 2009.

"Bejbybazar" pro malé město
Příležitosti k růstu ovšem AAA Auto hledá také na tuzemském trhu. Časem firma zamíří i do menších měst. Chystá totiž koncept takzvaných "bejbybazarů", které se inspirují zmenšeninami velkých hypermarketů.

"Jako chce Tesco otevírat malé obchody, tak mi uděláme malé bazary," říká Denny. Projekt už funguje například v Chomutově nebo v Teplicích. Letos chce otevřít v Česku pět až šest nových poboček, příští rok přibudou další čtyři. Tržby by měly v jeho tuzemských bazarech stoupnout o dvacet procent.

Na trhu je nedostatek kvalitních ojetin
Problém, se kterým se potýkají všichni dovozci ojetých vozů, je velký apetit zákazníků na zánovní ojetiny. Lidé v Česku začali dávat přednost automobilům se stářím do tří let, a pokud možno s co nejnižším počtem naježděných kilometrů. Jenže ty na trhu chybějí a špatně se shánějí také v západní Evropě.

"Nejvíce dovážíme z Belgie," říká Denny. Podle něj se lidé na Západě zalekli ropného šoku, který před dvěma lety katapultoval cenu barelu ropy až k sedmdesáti dolarům a počkali s nákupem nového auta. Loni už se situace zlepšila, ale na trhu vznikla díra.

Češi samozřejmě nejraději nakupují domácí škodovky, nejlépen jdou na odbyt fabie v provedení kombi. "Byl bych šťastný, kdybych jich měl plný bazar," říká Denny.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

Kdo má v Evropě nejlepší vlaky, odhalil žebříček. Česko se stydět nemusí

29. března 2024

Přestože je vlaková doprava stále dražší než letecká, vlaky v Evropě nejenom vzhledem ke své...

Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává

29. března 2024

Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...

Z Prahy do Bulharska a Rumunska z druhého terminálu. Země vstupují do Schengenu

29. března 2024  8:56

Od neděle 31. března se bude do Bulharska a Rumunska létat z druhého terminálu pražského Letiště...

Obchody: Předpověď na Velikonoce láká ke grilování, stouply i nákupy zmrzliny

29. března 2024  8:35

Příznivá předpověď počasí na Velikonoce zvedá poptávku po surovinách na grilování, jako jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...