Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Majitel Authora: Kolaři jsou děti slunce

  13:22aktualizováno  13:22
Martin Havlena a jeho bratr Ondřej spojili asijskou pracovitost s českých duchem a za posledních deset let zaplavili tuzemské cesty svými koly značky Author. Dnes ovládají více než třetinu trhu a jsou na špičce mezi domácími značkami.

"Prodáváme radost," popisuje své podnikání Martin Havlena s nezbytnou dýmkou v ruce.

Na kolech značky Author, které má "na svědomí" firma patřící jemu a jeho bratrovi, se dnes v Česku prohánějí statisíce cyklistů.

Společnost Universe Agency bratrů Havlenových má za sebou třináctiletou historii a dnes ročně prodá v Česku sto tisíc kol, z toho pod značkou Author asi 80 tisíc.

Dalších 40 až 50 tisíc kusů jich zamíří do ciziny. Tržby firmy dosahují ročně 800 až 900 milionů.

"To, že jsme lepší a větší než ostatní, není v tom, že já a brácha jsme chytřejší než majitelé jiných značek, ale že máme kvalitnější tým lidí. A jako první jsme si vybudovali silné vztahy na Tchaj-wanu," říká čtyřicetiletý Havlena.

Právě ve východní Asii totiž vznikají od A po Z kola značky Author.

Z Motokovu do sedla
Cesta obou bratrů do sedla cyklofirmy vedla poměrně přímočaře, i když ani jeden z nich se o kola nezajímal a hráli spíše kopanou. Martin Havlena i o čtyři roky mladší Ondřej vystudovali vysokou školu ekonomickou.

Martin pak nastoupil do tehdejšího podniku zahraničního obchodu Motokov, oddělení kol.

"Byla to piplačka, ale bavilo mě to. Dovážel jsem kola z Ukrajiny a Polska," říká.

Hned po roce 1989 začal uvažovat, co by mohl dělat sám. O rok později založil firmu Universe Agency, která se zpočátku zabývala obchodem se vším možným. Další rok do ní nalákal jako společníka i bratra Ondřeje.

V roce 1992 Havlena čtyřikrát vyrazil do východní Asie, která se mu stala osudem i v osobním životě. Objel Tchaj-wan, Čínu, Japonsko i Thajsko a naskočil do sedla kola, které ho dovezlo až na výsluní cyklistického byznysu v Česku.

Ne levnější, ale kvalitnější
"Pochopil jsem, že středem cyklosvěta je Asie, ani ne tak cenami, na Tchaj-wanu jsou drazí jako u nás, ale kvalitou," říká Havlena.

Už na začátku 90. let přesunuly výrobu do východní Asie všechny přední světové firmy. Značka Author vznikla v roce 1993 a hned první rok má v Česku prvních 35 tisíc zákazníků.

"Chtěli jsme nějakou značku, aby začínala písmenem A a na seznamech firem byla první. A pak aby měla latinský základ. Takže jsme zvolili Author," popisuje Havlena.

První várka kol se rychle prodala a bratři tak získali kapitál na rozjezd. Konkurence nebyla velká a zaspala dobu. Tradiční domácí výrobci kol jako Eska, Liberta, Velamos či Favorit se potýkali s problémy.

O rok později Author zachytil vlnu zájmu o horská kola. Postupně nabídku rozšiřovali o silniční kola, dětská a minulý rok například o typ "špinavá ulice".

"To je pro děcka, která nechtějí jezdit, ale jen blbnout na ulici," vysvětluje Havlena.

Author - drahý i levný
Koupit si kolo od Authora nemusí být právě levná záležitost, firma se soustřeďuje hlavně na střední a vyšší vrstvy. Průměrná cena jejich bicyklů je 12 až 13 tisíc. A nejdražší model Introvert byl letos za téměř 76 tisíc korun.

"Většinou to jsou cykloblázni, co je kupují. Prodali jsme jich asi sto," říká Havlena.

Snaží se ale získat i část trhu s nižšími příjmy, a tak vytvořili značku Madison. Pod ní prodá ročně 35 tisíc kol. Samotné prodejny si zájem o Authory pochvalují, ačkoli někdy s výhradami.

"Dříve jsme prodávali i kola jiných značek, ale žádná se nám neprodávala tak dobře jako kola Author," říká Václav Novák z prodejny Cykloprag. Jan Dittrich, spolumajitel obchodu Smichoffbike, už tolik nadšený není.

"Není to taková bomba, co se týče geometrie kola, osazení," říká s cyklistickým zápalem. Připouští však také velký zájem.

"Mají největší reklamu, vykukuje na vás z každého časopisu nebo mapy. Takže zákazníci jsou schopni otočit se na podpatku, když model, který chtějí, nemáme."

Příští rok by však bratrům Havlenům mohla podle prodejců trochu šlapat na paty nová česká firma Apache.

"Jeden jejich týpek vyhrál mistrovství Evropy, takže se zviditelnili," míní Dittrich.

Havlena si z konkurence moc hlavu nedělá. "Kolaři jsou děti slunce, máme rádi sluníčko a pohodu. A to, že je na trhu nějaká konkurence, neznamená, že budeme panikařit. Konkurence může být podnětná," říká. Podle něj v "cyklařině" není taková řevnivost jako jinde.

Já dělám vizi, brácha ekonomiku
Co si Martin Havlena nemůže vynachválit, je spolupráce s bratrem. "To, že děláme s bráchou, to mě těší nejvíce," říká.

Ondřej má na starosti chod firmy po ekonomické stránce a koordinuje také expandující obchod s díly, doplňky a oblečením.

"Já jsem takový kecal," říká napůl s nadsázkou o své roli starší Martin. Dojednává výrobu v Asii, dělá technické specifikace, stará se o design kol a vymýšlí jim i jména.

"Všechna jména, která kolům dáváme, musí mít význam, lidé si je musí s něčím spojit. Sector, Vision, Modus, Egoist, Introvert. Každé kolo je mé dítě," říká.

Čtyřikrát ročně proto také jezdí do Asie, aby nové potomky sledoval ve vývinu. Nejdříve se dohodne s výrobcem rámů, pak s výrobci vidlic a dalších součástek a se vším míří do montážní dílny.

"Tam kola smontují, zabalí do kartonu a my už k nim v Česku jen přibalíme návod," popisuje.

Zaměstnanců v Česku je tím pádem jen 55: na marketing, výzkum a obchody. O spolupráci s Tchajwanci mluví Havlena jen v superlativech. V jeho líčení jsou nesmírně pracovití a když je potřeba, dělají ochotně o sobotách o nedělích.

Jakmile je nějaký problém, okamžitě telefonují, e-mailují, nic se neřeší křikem, všechno diskusí. A hlavní je i velká kapacita tamních továren. V Česku by nebylo možné vyrobit v krátké době třeba 50 tisíc kol.

"Když to přeženu, do Hongkongu jezdím častěji než třeba do Brna. Mám tam už svoji kancelář, svůj pokoj v hotelu i své místo, kam chodím snídat. Jezdím tam tak čtyřikrát do roka vždy na 14 dní až tři týdny. Je to, jako když jedete na chalupu," popisuje.

Navíc v Asii může nasávat inspiraci od šéfů dalších firem, které určují trendy na trhu. Východní Asie je jeho láskou i z jiného pohledu. Jeho manželka pochází z Thajska a z jeho slov je cítit vliv tamní filozofie. "Cíl je cesta, hlavní je užít si to teď," uzavírá.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Generální ředitel společnosti Vítkovice Jan Světlík je známý i jako milovník a...
Soud poslal Vítkovice Power Engineering do konkurzu

Společnost Vítkovice Power Engineering půjde do konkurzu. O přeměně z reorganizace rozhodl soud na návrh představenstva firmy. Vyplývá to z usnesení soudu...  celý článek

Makro. Ilustrační snímek.
Makro shání stovky lidí. Pokladním zvýšilo mzdy o devět procent

Letošní vlna přidávání v obchodech s potravinami dorazila i do Makra. Velkoobchodní síť navýšila od července mzdy zaměstnancům v průměru o 8,5 procenta,...  celý článek

Společnost Pilous se Škodou Auto přišli na způsob, jak do kontejneru vměstnat 4...
Obalová firma hraje tetris s octavií. Do kamionu se vejdou čtyři

Pravidla ve světě automobilek jsou tvrdá. Přepravní obaly, které vyrábí pražská firma Pilous, musí být ve Škodě Auto nachystané do dvaceti minut od oznámení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.