"Ne, ne, ne, v žádném případě," odmítá striktně jakékoliv dotazy zakladatel firmy, jedenaosmdesátiletý Jindřich Procházka.
S firmou má trio majitelů do budoucnosti velké plány. Poté, co se v tuzemsku stali největším výrobcem dveří, chtějí více expandovat na východ, především do Rumunska a Bulharska. "Vystačíme si sami, platíme vše z vlastních zdrojů," říká Procházka.
Jednání s investory, kteří by o Sapeli měli zájem, odmítá. "Je to jen ztráta času. Nás to baví," dodal.
Podle investičního poradce Michaela Rostocka z Venture Investors není takový přístup výjimečný. "Jsou typy podnikatelů, kteří ve firmě chtějí dožít a dělají to z nadšení. Platí to zejména u starších ročníků," říká Rostock.
Sapeli prožívá mimořádně úspěšné roky, i když drtivá většina produkce zatím končí jen na českém trhu. Za loňský rok ale firma zvýšila tržby o sedmnáct procent, na rekordních 1,3 miliardy korun. "Podstatný vliv na zvýšený zájem měla zcela jistě avizovaná změna DPH, která zvýšila zájem o bytovou výstavbu," uvedl obchodní ředitel Stanislav Zikmund.
Firma má podepsané smlouvy s řadou bytových developerů. Sapeli je další z řady firem, které těží ze současného stavebního boomu a mohou si dovolit díky velké poptávce zvyšovat ceny. Celkem loni Sapeli vyrobilo 253 tisíc dveří a 203 tisíc zárubní.
Závod v zahraničí není vyloučen
Svůj podíl na trhu dveří odhaduje obchodní ředitel až na pětadvacet procent. Společnost letos dokončuje jednu z největších investic ve své historii, která má být současně začátkem expanze hlavně na východní trhy.
V jihlavském závodě staví úplně nový provoz za 350 milionů korun na výrobu fóliových dveří. Ty bývají většinou levnější oproti klasickým dýhovým. "Ty nejlevnější jsou na třiceti procentech ceny dýhových. Na druhou stranu jsou už i materiály, které jsou dražší než dýhové," podotkl technický ředitel Václav Bradáč.
Firmě to dává možnost podstatně zvýšit počty variací i při zachování přijatelných cen. Fóliových dveří Sapeli ročně vyrobí o několik desítek tisíc více než dýhových a rozdíl se bude dál prohlubovat s náběhem nové technologie.
Kapacita nové linky má firmě přinést až zdvojnásobení výroby levnějších dveří. "Měli jsme v tomto segmentu ještě rezervy s ekonomikou výroby," dodal Bradáč.
Firma ale podle svých slov nechce konkurovat nejlevnějším "hypermarketovým" dveřím na trhu. S dveřmi z nového závodu chtějí proniknout i na trhy například v Bulharsku nebo Rumunsku.
Dosud firma vyváží jen desetinu produkce, většinou do Maďarska nebo Německa. Podle Procházky zatím podnik neuvažuje o tom, že by v zahraničí stavěl vlastní závod. "Do budoucna to nevylučujeme, ale není to něco, čím bychom se teď zabývali," dodal Procházka.