Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Majitel Electro Worldu: Většina lidí nakupuje elektroniku v obchodech

  11:44
Kamenné obchody s elektronikou internetové konkurenci přežijí, pokud se z nich stanou naučná "hřiště". Tedy místa, kde si bude zákazník moct výrobek osahat i vyzkoušet. Myslí si to John Browett, šéf britské společnosti DSGi, které patří řetězec Electro World.

Obchod musí být takové hřiště, kde lidé dostanou vše potřebné, radu, servis, příslušenství, a vše si sami osahají. Ilustrační foto

Kromě toho DSGi vlastní také internetový obchod Pixmania.com nebo kamenné řetězce PC World a PC City. Působí v 28 zemích a má přes 1 300 obchodů.

Jaká je budoucnost klasických kamenných obchodů v konkurenci s internetovými prodejci?
Věříme, že vítězem bude jen ten, který bude kombinovat více prodejních kanálů, tedy klasické obchody i internet. Co se týče klasických obchodů, je jejich výhoda, že v nich musí být možné si všechno vyzkoušet, osahat, nechat si vysvětlit. Právě takový koncept teď zavádíme – vysvětlit rozdíly mezi formáty obrazovek či rozdíly mezi pračkami. Na internetu se jen těžko dozvíte, proč mají dva podobné modely tak různou cenu. Obchod musí být takové hřiště, kde lidé dostanou vše potřebné, radu, servis, příslušenství, a vše si sami osahají.

Nehrozí ale to, že se k vám lidé přijdou pouze informovat, ale nakonec nakoupí levněji na síti?
Předně do obchodů dáváme zboží, které na webu často není, také často přicházíme s akčními cenami, u nichž by nebyla úspora na webu tak velká. Navíc si myslím, že oproti e-shopům stále ještě vedeme, co do servisu a reklamačních procesů.

Máte tedy v plánu předělat všechny prodejny v Česku na tato osahávací hřiště, jako máte v Electro Worldu v Čestlicích u Prahy?
Ano, určitě všechny, a to v co nejkratším čase, co to půjde. Zatím však nedokážu říct kdy. Bude záležet, jak si povede tento první obchod. Pak uvidíme, které další přijdou na řadu. Ale máme 1 300 prodejen, tak to bude pár let trvat. V Británii do tří let bude takto předěláno 90 procent všech obchodů.

Jak si zatím vedou vaše takto předělané prodejny? Opravdu na to lidé slyší?
Řadu už jich máme v Británii, Itálii, Skandinávii, Řecku a Turecku. Zatím jme spokojeni. Nový koncept se projevil nárůstem tržeb asi o 20 až 30 procent.

Vlastníte také elektronický obchod Pixmania. Nelezou si tak vaše obchody navzájem do zelí? Neutíká byznys i v rámci vaší společnosti na web na úkor běžných prodejen?
Ne tak docela. Zákazníci se jednoduše dělí do různých skupin. Stále většina lidí chodí po obchodech, tam si věc koupí a odnesou domů. Druhá, menší skupina pak za nákupy nerada vychází z domu nebo na to prostě nemá čas nebo je opravdu extrémně citlivá na cenu. Ano, pro tyto lidi je internet jedničkou. Ale dlouhodobě je to 15 až 20 procent lidí na trhu. Máme Pixmanii proto, že chceme fungovat pro obě tyto skupiny. Oba tyto obchody se doplňují, nikoliv vylučují.

JOHN BROWETT (45)

V roce 2007 nastoupil do DSG International, majitele sítě Electroworld, jako generální ředitel. Předtím pracoval jako ředitel rozvoje britského Tesca. Do roku 2004 pracoval jako CEO pro jeho internetový obchod Tesco.com. Než nastoupil v roce 1998 do britského řetězce, pracoval v poradenské společnosti Boston Consulting Group. Vystudoval přírodní vědy na univerzitě v Cambridge a titul MBA získal na pensylvánské Wharton Business School.

Kde jste zaznamenali největší propad trhu s elektronikou?
Největší dopad krize byl tam, kde byla největší bublina v realitách. V Česku to není tak hrozné jako třeba ve Španělsku, Irsku. Británie si vede docela rozumně, ale je to o něco horší než třeba ve Francii či Německu.

Máte i trhy, kde naopak lidé za elektroniku utrácejí i během recese?
Nejvíce ve Skandinávii. Je to dané asi počasím, lidé hodně času tráví zavření doma. Také je tradičně jedním z nejrozvinutějších trhů s obchodem na internetu. Je ale poměrně zajímavé, že právě tam tržby našich nových kamenných obchodů rostou nejvíce, více než naše internetové tržby.

Ale není třeba právě v Česku zakořeněna orientace na cenu více než ve Skandinávii?
To je zajímavá a klíčová otázka. My ale vnímáme, že právě ona bohatší skupina zákazníků, tedy lidé, kteří mají dobrá místa, slušně vydělávají, pracují pro nadnárodní firmy, to jsou ti, kteří táhnou tento byznys. To jsou ti, kteří jsou ochotni za televizi zaplatit tisíc eur. Právě pro tyhle lidi stavíme prodejny, protože oni nechtějí a nemusí srovnávat ceny na internetu. Chtějí hlavně výběr, exkluzivní zboží, špičkový servis, kvalitní služby. To jsou pro nás ti nejziskovější zákazníci. To je důvod, proč to v našem byznysu funguje trošičku jinak než třeba u potravin. Tamjsou velice populární diskonty, protože potraviny kupují všichni a většina lidí hledá cenu. Ten, koho zajímá jenom cena, v obchodech s elektronikou nenakupuje.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

České dráhy hledají nové sídlo. Musí být v docházkové vzdálenosti od vlaku

26. dubna 2024  15:26

Po tříleté pauze se České dráhy pokoušejí najít nové sídlo a vystěhovat se z ministerského podnájmu...

Akcie autopůjčovny Hertz rekordně klesly. Může za to i rozlučka s teslami

26. dubna 2024  13:38

Společnost Hertz Global Holdings, která po celém světě provozuje síť autopůjčoven, vykázala téměř...

Mráz v Německu hubil švestky, třešně i vinice. Skepse svírá i moravské pálenice

26. dubna 2024  12:17

Dubnové noční mrazy nezlikvidovaly úrodu ovoce jen v Česku, ale i v sousedním Německu. Zasažené...

Německý Thyssenkrupp prodá pětinu ocelárny Křetínského investiční skupině

26. dubna 2024  9:57,  aktualizováno  10:57

Německá společnost Thyssenkrupp prodá 20procentní podíl ve svém ocelářském podniku investiční...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...