Obchod musí být takové hřiště, kde lidé dostanou vše potřebné, radu, servis, příslušenství, a vše si sami osahají.  Ilustrační foto

Obchod musí být takové hřiště, kde lidé dostanou vše potřebné, radu, servis, příslušenství, a vše si sami osahají. Ilustrační foto

Majitel Electro Worldu: Většina lidí nakupuje elektroniku v obchodech

  • 1
Kamenné obchody s elektronikou internetové konkurenci přežijí, pokud se z nich stanou naučná "hřiště". Tedy místa, kde si bude zákazník moct výrobek osahat i vyzkoušet. Myslí si to John Browett, šéf britské společnosti DSGi, které patří řetězec Electro World.

Kromě toho DSGi vlastní také internetový obchod Pixmania.com nebo kamenné řetězce PC World a PC City. Působí v 28 zemích a má přes 1 300 obchodů.

Jaká je budoucnost klasických kamenných obchodů v konkurenci s internetovými prodejci?
Věříme, že vítězem bude jen ten, který bude kombinovat více prodejních kanálů, tedy klasické obchody i internet. Co se týče klasických obchodů, je jejich výhoda, že v nich musí být možné si všechno vyzkoušet, osahat, nechat si vysvětlit. Právě takový koncept teď zavádíme – vysvětlit rozdíly mezi formáty obrazovek či rozdíly mezi pračkami. Na internetu se jen těžko dozvíte, proč mají dva podobné modely tak různou cenu. Obchod musí být takové hřiště, kde lidé dostanou vše potřebné, radu, servis, příslušenství, a vše si sami osahají.

Nehrozí ale to, že se k vám lidé přijdou pouze informovat, ale nakonec nakoupí levněji na síti?
Předně do obchodů dáváme zboží, které na webu často není, také často přicházíme s akčními cenami, u nichž by nebyla úspora na webu tak velká. Navíc si myslím, že oproti e-shopům stále ještě vedeme, co do servisu a reklamačních procesů.

Máte tedy v plánu předělat všechny prodejny v Česku na tato osahávací hřiště, jako máte v Electro Worldu v Čestlicích u Prahy?
Ano, určitě všechny, a to v co nejkratším čase, co to půjde. Zatím však nedokážu říct kdy. Bude záležet, jak si povede tento první obchod. Pak uvidíme, které další přijdou na řadu. Ale máme 1 300 prodejen, tak to bude pár let trvat. V Británii do tří let bude takto předěláno 90 procent všech obchodů.

Jak si zatím vedou vaše takto předělané prodejny? Opravdu na to lidé slyší?
Řadu už jich máme v Británii, Itálii, Skandinávii, Řecku a Turecku. Zatím jme spokojeni. Nový koncept se projevil nárůstem tržeb asi o 20 až 30 procent.

Vlastníte také elektronický obchod Pixmania. Nelezou si tak vaše obchody navzájem do zelí? Neutíká byznys i v rámci vaší společnosti na web na úkor běžných prodejen?
Ne tak docela. Zákazníci se jednoduše dělí do různých skupin. Stále většina lidí chodí po obchodech, tam si věc koupí a odnesou domů. Druhá, menší skupina pak za nákupy nerada vychází z domu nebo na to prostě nemá čas nebo je opravdu extrémně citlivá na cenu. Ano, pro tyto lidi je internet jedničkou. Ale dlouhodobě je to 15 až 20 procent lidí na trhu. Máme Pixmanii proto, že chceme fungovat pro obě tyto skupiny. Oba tyto obchody se doplňují, nikoliv vylučují.

JOHN BROWETT (45)

V roce 2007 nastoupil do DSG International, majitele sítě Electroworld, jako generální ředitel. Předtím pracoval jako ředitel rozvoje britského Tesca. Do roku 2004 pracoval jako CEO pro jeho internetový obchod Tesco.com. Než nastoupil v roce 1998 do britského řetězce, pracoval v poradenské společnosti Boston Consulting Group. Vystudoval přírodní vědy na univerzitě v Cambridge a titul MBA získal na pensylvánské Wharton Business School.

Kde jste zaznamenali největší propad trhu s elektronikou?
Největší dopad krize byl tam, kde byla největší bublina v realitách. V Česku to není tak hrozné jako třeba ve Španělsku, Irsku. Británie si vede docela rozumně, ale je to o něco horší než třeba ve Francii či Německu.

Máte i trhy, kde naopak lidé za elektroniku utrácejí i během recese?
Nejvíce ve Skandinávii. Je to dané asi počasím, lidé hodně času tráví zavření doma. Také je tradičně jedním z nejrozvinutějších trhů s obchodem na internetu. Je ale poměrně zajímavé, že právě tam tržby našich nových kamenných obchodů rostou nejvíce, více než naše internetové tržby.

Ale není třeba právě v Česku zakořeněna orientace na cenu více než ve Skandinávii?
To je zajímavá a klíčová otázka. My ale vnímáme, že právě ona bohatší skupina zákazníků, tedy lidé, kteří mají dobrá místa, slušně vydělávají, pracují pro nadnárodní firmy, to jsou ti, kteří táhnou tento byznys. To jsou ti, kteří jsou ochotni za televizi zaplatit tisíc eur. Právě pro tyhle lidi stavíme prodejny, protože oni nechtějí a nemusí srovnávat ceny na internetu. Chtějí hlavně výběr, exkluzivní zboží, špičkový servis, kvalitní služby. To jsou pro nás ti nejziskovější zákazníci. To je důvod, proč to v našem byznysu funguje trošičku jinak než třeba u potravin. Tamjsou velice populární diskonty, protože potraviny kupují všichni a většina lidí hledá cenu. Ten, koho zajímá jenom cena, v obchodech s elektronikou nenakupuje.