Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oblečení od H&M zaplavilo svět, synovi zakladatele vydělává miliardy

  17:40aktualizováno  17:40
Řetězec H&M představuje ve světě módního oblečení totéž, co švédská IKEA znamená ve světě nábytku. Loni utržil 22,5 miliardy dolarů a vydělal 2,5 miliardy korun. Syn zakladatele H&M Stefan Persson je díky tomu v žebříčku světových miliardářů časopisu Forbes situován na 28 místě a 21 miliardami dolarů je také nejbohatším Švédem.

Majitel módního řetězce H&M Stefan Persson | foto: Profimedia.cz

Zakladatel řetězce EhrlingPersson začal kariéru tím, že do stockholmských restaurací rozvážel na kole sýr - výrobek svého otce. Při pobytu ve Spojených státech ho zaujal úspěch obchodních domů, například Macy’s. Po návratu domů založil malý řetězec s výhradně dámským oblečením Hennes, což ve švédštině znamená „její“.

Později Persson přikoupil obchod s mysliveckým zbožím a zbraněmi Mauritz Widforss, k jehož sortimentu patřilo také pánské oblečení. Firmu pojmenoval Hennes & Mauritz, zkratka H&M se začala oficiálně používat až v roce 1998.

Persson se zaměřil na tři věci: prodat hodně, rychle a levně. Málo zalidněné Švédsko však obratnému podnikateli přestalo stačit - expandoval do sousedního Norska a Dánska. V roce 1974 vstoupila firma H&M na burzu. V polovině sedmdesátých let v Londýně otevřel první zahraniční pobočku. Začátky tam byly obtížné - Stefan Persson v několika rozhovorech vzpomínal, jak před novým obchodem marně lákal potenciální zákazníky na vinylové desky skupiny ABBA, přidávané zdarma k nákupu. Syn řetězec od otce převzal v roce 1982.

O dvě desetiletí později už byla situace docela jiná. V roce 2000 otevřela první americká prodejna s červenými iniciálami H&M na Manhattanu. Úspěch byl obrovský - před obchodem se vytvořily dlouhé fronty a zboží se muselo doplňovat každou hodinu.

Mekka levné módy

Heslem firmy je šít „levně a přitom šik“ a hodně peněz vráží do marketingu. Módní kolekce H&M se často obměňují, každý týden dorazí na pulty prodejen nové kousky. Návrháři se inspirují tím, co „letí“ na světových molech a během několika týdnů převedou novinky do repertoáru společnosti za přijatelné ceny.

Reklamní kampaně se objevují i v luxusních módních časopisech, jako je Elle či Harper’s Bazaar, hned vedle vizuálů od Gucciho či LouiseVuittona.

Staví na spolupráci se známými návrháři, jako je Karl Lagerfeld či Stella McCartneyová, či se zpěvačkou Madonnou a fotbalistou Davidem Beckhamem. V kampaních sází na topmodelky a celebrity, v minulosti firmu propagovali například Naomi Campbellová, Cindy Crawfordová, Kylie Minogueová či rodina Micka Jaggera.

Za marketingovým pozlátkem se ovšem skrývá nadmíru přísná a hospodárná společnost: její manažeři nelétají v business class a služební mobily ještě donedávna dostávali jen klíčoví pracovníci.

Zara, C&A, Benetton, Gap - hlavní konkurenti

Hlavními konkurenty jsou španělský Inditex (síť Zara) miliardáře Amancia Ortegy, italský Benetton patřícího rodině Luciana Benettona a belgický řetězec C&A potomka zakladatelů Lucase Brenninkmeijera či americký módní řetězec Gap.Ti všichni mají podobný podnikatelský model jako řetězec H&M, který do značné míry kreativně napodobili.

Kromě oblečení nabízí H&M módní doplňky, kosmetiku, obuv a bytové doplňky. Vlastní obchody pod značkami H&M, H&M Home, COS, Monki, Weekday, Cheap Monday a „& Other Stories“.

COS vznikl v roce 2007 a profiluje se jako řetězec s luxusní módou - nabízí minimalistické módní kousky z kvalitnějších materiálů. Má ve světě 116 obchodů a minulý týden otevřela také v Česku, na prestižní Pařížské ulici.

Dnes provozuje H&M celkem 3,5 tisíce obchodů v 55 zemích. Největší tržby dosahuje v Německu, odkud pochází zhruba pětina obratu a kde se řetězci posměšně přezdívá Hager und Mager, v překladu „chudý a nuzný“.

Zaměstnává 93 tisíc lidí. H&M nemá žádné vlastní továrny a šedesát procent oděvů si nechává šít v zemích s levnou pracovní silou. Cedulky na oděvech prozrazují, že pocházejí zejména z Bangladéše, Pákistánu, Číny a Turecka.

Odpůrce drog a realitní magnát

Persson je největším akcionářem firmy (28%), jeho otec Erling Persson řetězec založil v roce 1947 a zemřel v roce 2002. Stefan firmě šéfoval 16 let, v roce 1998 ji po něm převzal zástupce třetí generace Perssonů, syn Karl-Johan (40).

Fotogalerie

Stefan je zakládajícím členem Mentor Foundation, nadace bojující proti drogové závislosti mladých. Kvůli drogovému skandálu se firma v minulosti rozešla s britskou topmodelkou Kate Mossovou. Manekýnu novináři přistihli při konzumaci kokainu, její milionová smlouva pro H&M byla zrušena

Vedle řetězce buduje Stefan Persson také portfolio prémiových nemovitostí napříč Evropou. Jeho Ramsbury Property vlastní nejhýřivější nákupní oblasti v Evropě od londýnské Oxford Street po Via del Corso v Římě a Champs-Elysée v Paříži.

V jižní Anglii dokonce v roce 2009 koupil celou vesničku Linkenholt. Zalíbila se mu zřejmě na honu, který tam téhož roku absolvoval se švédským králem Karlem Gustavem a královnou Silvií. Miliardář rád lyžuje, hraje tenis a golf.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.